Kuksi's topstykke modificering/renovering

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Kuksi's topstykke modificering/renovering

Indlægaf Kuksi » man 29. aug 2011 23:09

And skrev
Vil du lette sløret for dine topstykkeplaner (evt. i en anden tråd)?

Der er såmænd ikke andet at sige end at da jeg har en ekstra motor, meldte lysten at lave et topstykke med forbedret flow, portet og poleret, 3 angle cut af ventiler osv. Det bliver et vinter projekt, men er ikke sikker på at det bliver denne vinter. (men det er ikke lysten der mangler :wink: ) Men nu er tråden oprettet til at få lagt billeder og beskrivelsen ud i. I foråret lavede jeg de indledende øvelser på 306'erens 8 ventilede, og den kører da stadig. Og nu helt uden olie forbrug, og med en mærkbar forbedring. Har ikke fået den rullet, for om den har 90 eller 100hk betyder ikke så meget for mig. Jeg kunne bare slet ikke lade være da jeg først havde toppen af. Men sådan et topstykke fra en 306, bærer i den grad præg af hurtig masse produktion, så der var noget at rydde op i.
Man skal bare lige sætte sig godt ind i hvor man skal/må polere, for der er også gode muligheder for at ødelægge flowet.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » ons 26. okt 2011 21:14

Kan så opdatere med at arbejdet bliver lavet denne vinter.
Motoren begyndte at bruge en del olie de sidste 4-6 uger jeg kørte i den (ca ½liter på 250km). Jeg er meget sikker på at det er paraplyerne der er trætte og skyld i olieforbruget. Der kommer voldsomt med tyk hvid røg ved start om morgenen. Alle dele ligger klar eller er på vej hjem fra UK og USA.
Jeg valgte at købe Supertech Valve Seals fra 949racing, det er jo nærmest ren foræring. Har ikke kunnet finde dem i EU til MX-5, men fandt dem i Sverige til Honda til en pris af 35kr/stk (x16).
Her er der 16 stk til 12,49$ (forsendelse 15$) 8) http://949racing.com/supertech-valve-seals-miata.aspx
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » tors 27. okt 2011 06:04

Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tors 27. okt 2011 11:11

Jo, de er en del af et pakningssæt. Og er det også i det du linker til.
Et tilsvarende sæt koster 800,- ved mx5parts. Det er meget fristende at springe på dette ebay køb. Det ser ok ud, men dels har jeg bestilt ved mx5parts (selv om toppakningen først er lovet 30 Dec) og så vil jeg gerne være 110% sikker på kvaliteten af min toppakning, og pakninger i det heletaget. Det er også derfor jeg køber de paraplyer i USA som er bedere end orgiale. Min motor for jo lov til at bestille en del, og vi så jo desværre på Sturup hvor hurtig en toppakning kan gå :cry: . Men nu har MX-5 jo ingen problemer med toppakningerne, sammenlignet med f.eks pug 306 (som jeg også har en af :roll: ).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » tors 27. okt 2011 21:20

Har købt flere pakninger derfra og har ikke haft noget at udsætte, hverken på kvalitet eller levering.
Man får ikke 52595 positive tilbagemeldinger, hvis man sælger noget skidt, men nu HAR du jo købt :|
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tors 27. okt 2011 22:07

Så godt de mange positive tilbagemeldinger, men er stadig ikke sikker på om det også omfatter holdbarheden/kvaliteten. Men leder også lidt efter en undskyldning for ikke at have kendt til denne shop noget tidligere. :wink:
Så også på billedet, at ud fra det man nu engang kan se, så ser toppakningen jo ud til at være lavet rigtigt. Som nævnt er toppakningen i løs vægt i restordre indtil 30/12. Så strengt taget kan jeg vel annulere den (den alene koster mere end dette sæt), og springe på dette sæt. Rent tidsmæssigt, får jeg dog ikke brug for toppakningen før efter nytår.
Grunden til at jeg ikke tog hele sættet fra mx5parts, er at jeg har flere pakninger liggende, ønskede de andre paraplyer og har en Hondata varme isolerende til indsugningen klar til montering. Så det var billigere bare at købe de 2 jeg manglede.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 15. dec 2011 23:58

Der er en oversigt over hvad FM tilbyder mht. topstykket.
Kan bruges som inspiration, læs kommentar ved at klikke på \"?\"
http://www.flyinmiata.com/enginebuilder/head.php
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » søn 1. jan 2012 18:29

Her er en oversigt hvad \"stage 1-4\" indebærer, sakset fra miataturbonet.
http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=62258&highlight=angle+cut
Igen til inspiration. Tiden nærmer sig hvor jeg selv skal til og i gang.
En hel stribe billeder fra en proff. http://replikamaschinen.com/gallery/album43/RMI_Norms_Exhaust_port
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 6. jan 2012 01:28

Prepping Valves for Performance. Et godt tip til ventiler? Jeg har aldrig før hørt eller set \"power ringz\" på indsugningsventiler. Men det var jo nemt at prøve.
http://www.allpar.com/fix/holler/valve-prepping.html

UPDATE: Det har jeg overvejet nok, til at den tanke er droppet.

Mere info:
http://www.diyporting.com/Shrouding.html
http://www.diyporting.com/

Ved godt at noget af det er Honda specifik, men god info.
http://www.team-integra.net/forum/blogs ... e-job.html
Senest rettet af Kuksi tirs 24. jan 2012 00:39, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » fre 6. jan 2012 09:48

Kuksi skrev:Prepping Valves for Performance. Et godt tip til ventiler? Jeg har aldrig før hørt eller set "power ringz" på indsugningsventiler. Men det var jo nemt at prøve.
http://www.allpar.com/fix/holler/valve-prepping.html

Uden "dyno proof" ville jeg nok bruge kræfterne andetsteds.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » lør 10. mar 2012 22:33

Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 11. mar 2012 04:47

De skal ind i stuen.
Ikke i dytten.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 13. mar 2012 00:27

Når jeg nu ikke kunne komme igang med at rive toppen af i denne weekend. Så brugte jeg lige lidt tid på at kopiere en genial kasse (tak Beriksen), så er der styr på knaster, ventiler,fjedre, løftere m.m.
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 20. mar 2012 00:02

Nu hvor foråret er så tæt på. Har jeg valgt at tage topstykket fra min reserve motor, og er kommet lidt igang med renoveringen. På den måde kommer jeg til at holde mindst muligt stille med bilen. :)
Kunne slet ikke lade være med lige at polere prøve lidt. Det skal nok blive godt.
Billede

Skal selvfølgelig lige have målt rumfanget, for så at få det planet tilsvarende. Således jeg ender med samme 9:1 komp. (som udgangspunkt ønsker jeg ikke at hæve denne).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » man 2. apr 2012 23:15

Lige en lille update.
Det skrider frem, men der ligger mange timers arbejde endnu inden jeg er klar til at skrue det færdige topstykke på.

Lidt ventil klargøring inden de sendes til slibning.
Billede

Billede

Billede

Som poleringen af forbrændingskammer skrider frem.
Billede

Cc måling af umodificeret forbrændingskammer (39ml)
Bemærk det lille hul i plexiglaspladen over den højre udstødningsventil.
Billede

Her kan der også hentes lidt info til inspiration, fra et lign. projekt. http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=62672
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron