Krængningsstabilisator...

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Krængningsstabilisator...

Indlægaf jepperimmen » tirs 17. maj 2011 21:10

Jeg er ved at finde ud af hvilken løsning jeg skal have på min NB-FL 2004 Sport med Koni coilover. Det jeg troede var en ret nem beslutning gøres ikke nemmere af at eksperterne er uenige :? Overvejelserne går på Racing Beat (og der er flere muligheder), Jacson Racing eller FlyinMiata. Dette indlæg ment som underholdning, ikke som et behov for flere gode råd, MEDMINDRE DU HAR EN NB-FL OG HAR ERFARINGER MED NY KRÆNGNINGSSTABILISATOR :wink:

Spring Rate for Koni'erne er foran: 103,72Lb/in eller 1,85kg/mm og bagi 89,9Lb/in eller 1,61kg/mm ifølge IL Motorsport.

Well, you should plan bracing the sway bar mounts regardless of brand choice. The sway bar mounts will break with any upgraded sways.
The 1.125 bar is a fine choice.
Brian Goodwin
Good-Win Racing


We only use the brace hardware, not the brace. Bushings included.
Your assumptions on bar diameter are incorrect assuming the correct spring rates. Not knowing what spring rates you have, I have no idea what sway bars
to recommend. It is impossible to make any calculation on sway bar rates without knowing spring rates. Good luck
Emilio Cervantes
www.949Racing.com


I agree that you would love our sway bars. If this is a street car you'd be fine with the stock end links. Let me know what you'd like to do, Thanks :)
www.flyinmiata.com/V8/
===================
Jeremy Ferber
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Henrik N » tirs 17. maj 2011 21:48

Hej Jeppe,

Hmmmmmn.......... jeg var knapt så grundig i min research..... har netop bestilt Racing Beats 1,25\" sway bar.... diverse tilhørende forstærkninger, endlinks mv.

Men du har jo nok ikke tid til at vente på, jeg får stumperne monteret...... og efterfølgende kan jeg jo fortsat alene kommentere på Racing Beat kontra \"stock\" NB FL :D

Ærgligt du ikke var lidt før ude...... så kunne vi måske have sparet lidt på portoen. Hvis du er meget vaks ved \"havelågen\" kan det måske stadig lade sig gøre. Ulempen ved at handle med Racing Beat er, at de kræver en bankoverførsel..... ikke noget med kreditkort her....... næææ nej!

Startede iøvrigt med at henvende mig til Racing Beat Europe...... det var alt alt for dyrt.... så endte med at købe direkte fra Racing Beat i USA.

Overvejede også at hande med Godwin Racing..... men fik et fuldstændig vanvittigt bud på fragtomkostningerne..... det var pænt over $ 500..... mens Racing Beat kun skulle have ca. det halve :o

Er spændt på at høre hvad du vælger :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf jepperimmen » tirs 17. maj 2011 22:12

Henrik N skrev:Hej Jeppe,

Hmmmmmn.......... jeg var knapt så grundig i min research..... har netop bestilt Racing Beats 1,25" sway bar.... diverse tilhørende forstærkninger, endlinks mv.

Det er jo også en løsning der bliver anbefalet nogle steder - fx hos Racing Beat :wink: Men jeg er i tivl om ikke det vil give bilen (alt andet lige) en tendens til understyring når der monteres en stor sway foran og ingen ændringer bagi. Spørger man FlyinMiata sværger de til et komplet kit. Desuden bliver det mere kompliceret når fjedre og dæmpere ikke er originale - faktisk kan de "gode råd" så ikke rigtigt bruges til så meget længere. Jeg har fået fat i spring rates på mine Koni'er, men synes målene lyder forkerte (for bløde) se ovenfor. Sammenligner jeg med dette skema http://fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm er de meget blødere end de originale og forskellen for/bag ser også ud til at være (for) lille. Fjedrene er progressive, så måske jeg har fået opgivet spring rate for den første bløde del af fjedren?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » tirs 17. maj 2011 22:26

Jeg kan ikke give en anbefaling andet end at sige at den store \"hule/tubular\" 1,25\" bar fra Racing Beat også kan være for stor! I går erfarede jeg at den ikke kunne være der på min let sænkede bil, den går imod beslagene der holder ledningen til ABS følerne. Tror dog at dette er et NA problem og ikke aktuelt for NB - pladsen til bærearmen kan hurtigt tjekkes - så sparer du hvertfald den ærgelse!

Fragt fra Goodwin kan gøres MEGET billigere - brug eksempelvist en fragtfører som ShopUSA (der dog har lavet grueligt meget lort i min forsendelse, der her efter to måneder stadig ikke er komplet leveret - håber ikke det er deres faste standard!!).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf KjaLLe » tirs 17. maj 2011 22:45

And skrev:.................ShopUSA (der dog har lavet grueligt meget lort i min forsendelse, der her efter to måneder stadig ikke er komplet leveret - håber ikke det er deres faste standard!!).


Tror du har været uheldig, har ellers læst meget godt om dem :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf hasse » ons 18. maj 2011 13:33

Mon ikke det var en ide at montere butterflyen fra FlyinMiata, før\"man\" begynder på alt det andet halløj med spring rate osv?
SELVOM JEG IKKE HAR EN NB-FL.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » ons 18. maj 2011 14:05

hasse skrev:Mon ikke det var en ide at montere butterflyen fra FlyinMiata, før"man" begynder på alt det andet halløj med spring rate osv?

Nej det var det ikke. NB-FL har allerede lignende afstivning (som det også fremgår af FM's hjemmeside).

Mysteriet med spring rate er nu afklaret af koni. Fjedrene er progresive og de tal jeg opgav ovenfor er spring rate for den første mm fjedrene komprimerer. Ved større kompression af fjedren bliver den meget hårdere. De korrekte værdier for Koni'erne er:
Front: 252 lb/in eller 4,5 kg/mm
Rear: 238 lb/in eller 4,25 kg/mm
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf jepperimmen » ons 18. maj 2011 14:10

And skrev:Jeg kan ikke give en anbefaling andet end at sige at den store "hule/tubular" 1,25" bar fra Racing Beat også kan være for stor!

Nogen særlig grund til at du har valgt den store bar? RB Anbefaler den kun til NB-FL.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Henrik N » ons 18. maj 2011 15:36

Hej Jeppe,

Du kom mig i forkøbet..... havde ellers i min visdom udtænkt.... at du skulle skrive til KONI.... de burde da om nogen kende \"spring rate\" for deres egne fjedre. :D

Mht. Racing Beat.... I en verden fuld af plattenslagere, synes jeg det er alt ære værd og taler til firmaets seriøsitet, at de vælger kun at anbefale en udskiftning af den forreste sway bar, fordi de synes, det giver de mest neutrale køreegenskaber. De kunne jo som den nemmeste ting I verdenen have foreslået en udskiftning både for og bag.... og dermed have genereret noget mere omsætning i butikken. Dermed ikke sagt, at Racing Beats fortolkning af de perfekte Miata køreegenskaber falder i alles smag. Det hele afhænger af præferencer. Min indstilling er... det kan sgu ikke gå helt galt at følge deres anbefaling. Hvis jeg synes den understyrer for kraftigt, må jeg bare montere en kraftigere sway bar bagpå.... og status quo er genoprettet. Om jeg har forstået det hele korrekt, er det vel også muligt i begrænset omfang at fintune køreegenskaberne med justerbare \"end-links\" eller???

Uden jeg ved en pind om det...... men, hvis \"spring rate\" er så afgørende, og fjedrene er progressive.... har det så ikke betydning, hvor hurtigt du tager svinget og dermed, hvor meget du komprimerer fjedrene? Burde en type sway bar så ikke være ideel ved en svinghastighed mens en anden er bedre ved en anden hastighed??

Bliv endelig ved med at poste de informationer du får støvet op...... så om ikke andet..... jeg kan blive lidt klogere :D

And..... det var træls.... skal det forståes således, du har en 1,25\" sway bar til salg???

Kender godt ShopUSA og tilsvarende firmaer.... har overvejet at bruge dem ved køb af et produkt, hvor den amerikanske producent holder forhandlerne i kort snor...... og diktere at amerikanske forhandlere ikke må sælge til kunder udenfor Staterne..... for at beskytte forhandlere i andre lande..... ULOVLIGHEDER!!!! :o

Kunne det være en idé med en liste over de forhandlere..... som eksempelvis Goodwin Racing, hvor det helt sikkert kan betale sig at bruge en sådan service? Gider kun bøvlet med et mellemled, hvis der reelt er kroner at spare. :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » ons 18. maj 2011 15:36

Hej Jeppe,

Du kom mig i forkøbet..... havde ellers i min visdom udtænkt.... at du skulle skrive til KONI.... de burde da om nogen kende \"spring rate\" for deres egne fjedre. :D

Mht. Racing Beat.... I en verden fuld af plattenslagere, synes jeg det er alt ære værd og taler til firmaets seriøsitet, at de vælger kun at anbefale en udskiftning af den forreste sway bar, fordi de synes, det giver de mest neutrale køreegenskaber. De kunne jo som den nemmeste ting I verdenen have foreslået en udskiftning både for og bag.... og dermed have genereret noget mere omsætning i butikken. Dermed ikke sagt, at Racing Beats fortolkning af de perfekte Miata køreegenskaber falder i alles smag. Det hele afhænger af præferencer. Min indstilling er... det kan sgu ikke gå helt galt at følge deres anbefaling. Hvis jeg synes den understyrer for kraftigt, må jeg bare montere en kraftigere sway bar bagpå.... og status quo er genoprettet. Om jeg har forstået det hele korrekt, er det vel også muligt i begrænset omfang at fintune køreegenskaberne med justerbare \"end-links\" eller???

Uden jeg ved en pind om det...... men, hvis \"spring rate\" er så afgørende, og fjedrene er progressive.... har det så ikke betydning, hvor hurtigt du tager svinget og dermed, hvor meget du komprimerer fjedrene? Burde en type sway bar så ikke være ideel ved en svinghastighed mens en anden er bedre ved en anden hastighed??

Bliv endelig ved med at poste de informationer du får støvet op...... så om ikke andet..... jeg kan blive lidt klogere :D

And..... det var træls.... skal det forståes således, du har en 1,25\" sway bar til salg???

Kender godt ShopUSA og tilsvarende firmaer.... har overvejet at bruge dem ved køb af et produkt, hvor den amerikanske producent holder forhandlerne i kort snor...... og diktere at amerikanske forhandlere ikke må sælge til kunder udenfor Staterne..... for at beskytte forhandlere i andre lande..... ULOVLIGHEDER!!!! :o

Kunne det være en idé med en liste over de forhandlere..... som eksempelvis Goodwin Racing, hvor det helt sikkert kan betale sig at bruge en sådan service? Gider kun bøvlet med et mellemled, hvis der reelt er kroner at spare. :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » ons 18. maj 2011 16:12

Jepperimmen:
\"..Nej det var det ikke. NB-FL har allerede lignende afstivning (som det også fremgår af FM's hjemmeside).\"\"

Nå. Havde - selvfølgelig - ikke genopfrisket, hvad FM har skrevet om butterfly'en.

Men MÅSKE kan min anbefaling bruges af andre, der ikke har en NB-FL eller en af de andre årgange, som FM omtaler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » ons 18. maj 2011 20:33

Så har jeg bestilt hos www.949racing.com De har været meget seriøse i deres rådgivning og ville ikke komme med anbefalinger før jeg havde oplyst spring rates på mine fjedre. Seriøsiteten underbygges også af at anbefalingen kun blev på en ny sway bar foran og OE bagi. Fragt beløber sig til $77 så det er vist ok.

Jeg har købt:
Racing Beat 1,125\" tubular med brace kit hardware
949Racing endlinks
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Henrik N » ons 18. maj 2011 21:35

Bliver spændende at høre, hvad du synes om din nyerhvervede sway bar.
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf And » tors 26. maj 2011 17:27

KjaLLe skrev:
And skrev:.................ShopUSA (der dog har lavet grueligt meget lort i min forsendelse, der her efter to måneder stadig ikke er komplet leveret - håber ikke det er deres faste standard!!).


Tror du har været uheldig, har ellers læst meget godt om dem :)

Måske - jeg mangler stadig den ene pakke her to måneder efter de modtog den samlede forsendelse i USA. Det sidste nye er at den er blevet fundet på Post DK's returlager (en oplysning som jeg først fik da jeg ringede til ShopUSA, ellers INGEN info fra deres side!). Samtidigt er jeg blevet lovet at den bestemt dukker op i denne uge... i morgen er sidste chance!
Jeg har også hørt godt om dem, men lige nu må jeg da sige at jeg stadig ikke er særligt imponeret...



jepperimmen skrev:
And skrev:Jeg kan ikke give en anbefaling andet end at sige at den store "hule/tubular" 1,25" bar fra Racing Beat også kan være for stor!

Nogen særlig grund til at du har valgt den store bar? RB Anbefaler den kun til NB-FL.

Af to årsager - den første er at jeg kører med orignale fjedre, som er lidt til den bløde side. Den anden at det var anbefalingen fra Brian Goodwin efter jeg beskrev mit kørselsmønster for ham. Her bagefter ved jeg ikke om jeg skulle have valgt den massive, men nu må jeg køre med dem før jeg kan afgøre om det er "det rigtige" for mig. Lige som dig spurgte jeg mig rundt omkring, meningerne var blandede - alt lige fra så stiv som muligt til fast var forslagene.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf jepperimmen » lør 25. jun 2011 22:39

NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster

cron