Sporing

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Sporing

Indlægaf Mikkel » søn 24. apr 2005 13:30

Nu hvor jeg har fået monteret mit nye undervogns-kit, er det tid til en sporing igen.

Er der nogen \"derude\", der har gode erfaringer med med et sted hvor de gør det godt og omhyggeligt?

Meget gerne på den rigtige side af storebælt.. :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

Indlægaf hasse » søn 24. apr 2005 17:00

Jeg er tilfreds med:
Ivar Jensen
Ole Rømersvej
3000 Helsingør

Mind ham/dem for en sikkerheds skyld om justerboltenes spændingsmoment.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 24. apr 2005 17:50

Gør han det efter standardmål, eller kan han gøre det efter specialmål (når bilen er sænket)????
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 24. apr 2005 19:25

Han har ihvertfald sporet min efter de mål, jeg kom med og bad om.
Jg er ikke klar over, om der gør sig noget helt specielt gældende, hvis vognen er sænket.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 24. apr 2005 20:45

hasse skrev:Han har ihvertfald sporet min efter de mål, jeg kom med og bad om.....
Var det dem fra Performance Handbook af Norman H. Garret III eller dem der findes på Miata.net???
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 24. apr 2005 22:29

Denne gang prøver jeg:
Front: Max (for mit vedkommende blev det 3,75 grader),caster med -1 grad camber, total toe 0,2 mm (toe-in)
Rear: -1,5 grad camber, total toe 2 mm (toe in)

Tog lidt toe på forhjulene.

Dette blev mine indstillinger.
Spændingen:

76 ft foran begge bolte
70 ft bagenden begge bolte

Tallene er fra Keith Tanners \"performance projects\".
Han foreslår for sport:
Front: caster -4,5 grader, camber -1 grad, 0 toe-in
Rear: camber -1,5 grad, total toe-in 1/16 inch

Det varer lidt, før jeg kan \"se\" resultatet, da jeg har fået nye dæk. De skal lige sætte sig/køres til og limen skal jo lige hærde
BFgoodrich G-force profiler 195x50x15 v
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Sporing

Indlægaf Mikkel » man 25. apr 2005 07:45

Tak for tippet, Hasse.

Jeg har selv købt vinterdæk/fælge hos Ivar Jensen i Helsingør, og har været meget godt tilfreds med købet.

Det kunne da godt være, at jeg skulle smutte en tur derhen igen :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

Sporing

Indlægaf Mikkel » ons 27. apr 2005 12:08

Så er den klaret - har lige været en tur hos Ivar Jensen, nu kører bilen endda lige, når man holder rattet lige.

Små tre kvarter gik der.

Morsomt, at når han slog standarderne op på maskinen, så var der en til Mazda MX-5 NA, en til Mazda MX-5 NB... ...og så en der stod Hasse på :D

Jeg røg også på Kieth Tanners indstillinger.
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

Indlægaf Webmaster » ons 27. apr 2005 15:07

Det lyder som om han gør det godt. Da jeg også har fået nye fjedre, ringede til Ivar Jensen og bestilte tid til næste uge. Da jeg nævnte at jeg havde hørt at han var god til MX-5'ere lød han helt underlig... MX-5 sporings Epidemi :o
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

sporing-omregning

Indlægaf hasse » ons 27. apr 2005 23:11

NÃ¥h venner:
Nu skal I (vi) til at bruge de små grå og vores matematiske evner:
Hvis man - som jeg også har gjort - skal have en total toe-in i mm eller inch skal der tages højde for fælgstørrelsen.
(det sidste \"...tages højde for...\", har jeg ikke gjort/tænkt på...før NU).
Denne - fælgen - måles fra fælghornsbasis til fælghornbasis. Til fælgstørrelsen skal lægges 2xfælghorn eller typisk 2x15mm= 30mm.
Fordi toe beregnes fra ydersiden af fælghornene.
Altså:
Hvis målet mellem ydersiderne på de \"fremadrettede\" forreste, inderste fælghorn (på højre og venstre hjul) er mindre end målet

mellem ydersiderne på de \"bagudrettede\", inderste fælghorn på hjulene, har man toe-in.

Det kan sg'u da være ligegyldigt!!
NEJ.
For ved større fælgstørrelser bliver \"toen\" jo større målt i mm selv om \"toen\" målt i grader er den samme!!!!!!

Og så er det jeg siger til mig selv:

Tanners mål på 1/16 inch (total) er det målet for en 13\" eller 14\" fælg (standarder for de tidlige mx'ere).
Hvad så med 15\"- min fælg - 16\", 17\" eller 18\" eller hvad folk nu kører med.

Opgave:
Hvad svarer total toe-in på 1/16 inch til i grader på h.h.v. 14\", 15\", 16\" og 17\" fælge??

Det er nok lidt akademisk dette her. Men alligevel.
Uanset hvad er jeg glad for min toe-in på 1/16 inch (15\" fælge)

Jeg ved, at der findes en formel for omregninger, men pt. kan jeg ikke finde den i \"alt mit l...\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 28. apr 2005 01:12

Da klokken nu er ca 2 natten mellem onsdag og torsdag, og det er for mørkt til at spille golf og/eller rode med mx5'er, har jeg regnet lidt på det:

1 grad total toe-in svarer i mm til fgl. på fælge:

15\" 7,176 mm
16\" 7,613 mm
17\" 8,066 mm

Og \"vi\" arbejder med 1/8 og/eller 1/16 inch svarende til hhv 3,175 og 1,588 mm!!!!!!!

SÃ¥ kan man selv regne ud hvad det er i grader/minutter.

Det må vist siges at være nede i småtingsafdelingen.
Mon man kunne mærke forskel, hvis man umiddelbart skiftede fra een vogn med en toe til en anden vogn med en anden toe?
Helt ærligt. Jeg tvivler.

Og så er der selvfølgelig spørgsmålet om mine beregninger er rigtige!!!!!

Men der kommer nok en eller anden mat-/ing.nørd og fortæller, om de er rigtige eller ej!!

KRITIK; KRITIK
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » man 2. maj 2005 17:55

Så fik jeg lavet en \"Hasse\", som computeren kalder det hos Ivar Jensen. Kan klart anbefale stedet. De tager den tid det kræver at justere en relativt kompliceret undervogn som MX-5'eren.

Havde lidt problem med Caster, som ikke kunne komme op på mere end 3°30'.

Resulatet blev til:

Front:
Camper: -0°58' (-0,96)
Caster: 3°30' (3,50)
Toe 0,04 mm per side

bag:
Camper: -1°33' (-1,55)
Toe 0,06 mm per side

Bilen kører væsentlig bedre end før, men er dog lidt i tvivl om jeg har fået nok toe in. Bilen er mere retningsstabil end før på motorvej, men jeg har grundet det voldsomme regnvejr endnu ikke fået afprøvet bilen på snoede veje. Den endelige dom på nuværende opsætning vil jeg først komme med efter en dag på Sturup eller lign.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 2. maj 2005 18:56

Toe-in på baghjulene skal være 1/16 inch eller 1,6 mm TOTAL
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » man 2. maj 2005 19:02

ja, er bange for at der skal laves om. Ham sporingsmanden kunne ikke lige regne om fra 1/32 inch til mm :( (og det kunne jeg heller ikke mens jeg stod deroppe)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 3. maj 2005 13:22

Nåh. Der kom ikke en nørd.

Jeg har fundet nogle grader og tal i Dieter Korps \"Jetzt helfe ich mir selbst\" og Rod's \"Enthusiast's workshop manual\".
Og de må gå på standardfælgen 14\"

Toe: (eller på tysk) Vorspur)
+ - 18 bueminutter svarer til + - 3 mm eller + - 0,12 inch.

Det var sg'u meget sjovt at få genopfrisket sin børnelærdom med Pythagoras, sinus, cosinus osv.

MIN conclusion er:
Lad det ligge...det har I måske allerede gjort!!!.
Forskellen i mm sporing mellem de forskellige
hjulstørrelser er (efter min beregning) omkring 6% fra
hjulstørrelse til hjulstørrelse. 6% af xx mm er en \"latterlig\" lille størrelse.
Senest rettet af hasse lør 14. maj 2005 00:23, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster

cron