Udskiftning af luftmængde måler til en map sensor

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Udskiftning af luftmængde måler til en map sensor

Indlægaf Crissø » søn 13. jun 2010 17:19

Hej alle sammen!
Jeg går og roder lidt med at udskifte luft mængde måleren med en map sensor.
Der er lidt elektronik arb. der skal gøres for at få kurven på map sensoren til at køre på samme måde som mængde måleren.

Men er der nogen der har prøvet det her før'???
Crissø
Brugeravatar
Crissø
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 7. okt 2006 13:11
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Ken » søn 13. jun 2010 18:42

Hej
Legede lidt med det tidligere, men kunne ikke finde en lineær konverter, til at ændre signalet...
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » søn 13. jun 2010 19:46

Det er ganske let at tilpasse en MAP sensor til den orginale ECU. Jeg har ikke selv prøvet det, men har ventet på at skifte til MegaSquit.

PÃ¥ side 82 i Mazda Miata Preformance Handbook, er diagrammet til den inverter der kan klare tilpasningen.
Hvis der er en der skal til at købe en MAP sensor hjem ( fra USA?), er jeg med på et samlet indkøb. Jeg vil evt. også gerne bygge kredsløbet til andre der ikke selv har muligheden. Det finder vi ud af.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Crissø » søn 13. jun 2010 21:52

Det er jeg måske klar på, men skal lige først prøve at få en map sensor fra en toyota 4E-FE motor til at snakke med cpu'en i min mazda :) Vil afprøve dette hen over sommeren sammen et par elektronik nørder.
:D
Crissø
Brugeravatar
Crissø
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 7. okt 2006 13:11
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Crissø » søn 13. jun 2010 22:01

Er det muligt at se det diagram?
Der er jo ingen grund til at opfinde en ting to gange :D
Crissø
Brugeravatar
Crissø
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 7. okt 2006 13:11
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Kuksi » søn 13. jun 2010 22:33

Jeg gik da ud fra at alle havde den bog. :wink:

Billede
Husk at der skal laven en forbindelse mellem pin E1 og Fc, i stikket fra luftmængdemåleren. (Fuel pump ground, og Fuel pump lead). Dette sætter sikkerheds systemet der stopper pumpen ved manglende luftgennemstrømning, ud af funktion. Dette signal har man jo ikke længere ved MAP sensor.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » man 14. jun 2010 08:55

Det er garanteret ikke bare lige.... (men prøv det nu alligevel :wink: )

Læs her: http://www.my-acoustic.com/Car/ECU/afmtomap/afm_to_map.htm
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » man 14. jun 2010 15:09

Man kommer jo også til at mangle temperatur signalet på indsugningsluften. Så en temperatur føler er vel også nødvendig?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » man 14. jun 2010 17:51

Det er ikke nok med en konverter.

Map sensoren har en lineær karakteristik, hvorimod luft mængde målerens ikke er.

Så selvom MAP signalet bliver vendt til negativ koefficient, vil (?) CPU'en aflæse luftfyldningen forkert.

Dertil skal MAPs afgive startværdi offsettes (+-1V, så vidt jeg husker).

Det er et ganske interessant projekt, hvis man har tiden til at eksperimentere .
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Ken » man 14. jun 2010 17:52

Der sidder en temp-føler i vores luftmængdemåler.
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » man 14. jun 2010 18:33

Der sidder en temp-føler i vores luftmængdemåler.

Ja netop. Så når vi fjerner luftmængdemåleren, har vi ikke længere temperatur signalet til ECU'en. Update: Ok, måske tænker du på at pille den ud, og flytte den over et andet sted.(jeg ville nu nødigt slagte den org.)
Det hele går vel ud på helt at kunne undlade den flaskehals (over 6500 omdr.) som luftmængdemåleren udgør. Det er i hvertfald det der er tæller mest for mig. At en MAP sensor så også reagere meget hurtigere en vores gamle \"havelåge måler\" gør det jo ikke mindere interessant.
Men der er jo noget der tyder på at det er lettere at vente på at jeg kommer til MS motorstyringen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Crissø » man 14. jun 2010 22:37

Der sidder faktisk også en styring af brændstof pumpen i luft mængde måleren, som man heller ikke ska glemme!
Men temp føleren og denne styring er ikke hovedpinen.
At få scop billedet på en map censor til at være identisk med mængde måleren er hovedpinen :D
heldigvis kan man have både mængde måleren og map sensoren til at køre parallel med hinanden. Så man med et scop kan få fin justeret map styringen til at give en nogenlunde ens billed af mængde måleren mens bilen køre!
Så med en omgang teknisk snille, masser af tid og en smule stædighed burde det kunne komme til at fungere.
I Hope :oops:
Crissø
Brugeravatar
Crissø
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 7. okt 2006 13:11
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Ken » tirs 15. jun 2010 17:05

YES, sådan skal det lyde!
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster

cron