Kontakt til frakobling af passager-airbag?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Kontakt til frakobling af passager-airbag?

Indlægaf Tore » ons 7. apr 2010 13:44

Jeg har været inde bag mit handskerum og har pillet stikket til passager-airbag'en ud, så jeg kan kan placere en fremadvendt autostol i passagersædet.

Er der nogen der ved om jeg kan sætte en kontakt på ledningen så jeg nemt kan slå airbaggen til igen, når jeg ikke har barnesæde i? Jeg tænker at der måske kan være nogle specielle krav til en sådan kontakt for at undgå fejl-detonation?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jepperimmen » ons 7. apr 2010 14:08

Hvorfor skal airbagen slås fra ved FREMADvendt barnestol? Jeg har selv junior med i bilen i barnestol og med sædet helt tilbage ser jeg ikke nogen problemer i det. Hvis der er argumter imod det, vil jeg da gerne høre det.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Tore » ons 7. apr 2010 14:58

http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Boern%20i%20bilen/Boern%20og%20airbags.aspx

ifølge sikkertrafik.dk bør børn være over 140 cm før de placeres ved en airbag.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf KjaLLe » ons 7. apr 2010 17:50

Du kan sagtens bare montere en kontakt, i nyere biler hvor passager-airbag'en feks. kan frakobles med nøglen, er også bare en 'on/off kontakt'.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf crv » ons 7. apr 2010 19:07

Min Miata fra 1998 har fra fabrikken frakobling af højre airbag ved brug af et stik som aktiveres med tændings nøglen.Så måske kan det orginale hardware købes på nettet
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Tore » ons 7. apr 2010 19:16

Ja, sådan en nøgle/mønt-betjent afbryder ville helt klart være at foretrække, så airbagen ikke blev til- eller fra-koblet ved et uheld. Er der nogen der ved hvor man finder sådan en?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf jepperimmen » ons 7. apr 2010 20:10

Tore skrev:http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Boern%20i%20bilen/Boern%20og%20airbags.aspx

ifølge sikkertrafik.dk bør børn være over 140 cm før de placeres ved en airbag.

Jeg har godt læst det - men i barnestolen sidder junior jo hævet ca. 15 cm og med sædet helt tilbage er junior uden for "eksplosionsfare". Gætter på at anbefalingen er en helgardering for at sikre at der ikke er småfolk som kommer for tæt på eksplosionen, hvis far eller mor har glemt at skubbe sædet tilbage. Jeg lever med det og indtil videre gør junior også :?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Tore » ons 7. apr 2010 20:53

Ja, det er jo dit valg. Jeg håber I lever videre længe endnu. :-)

Falck skriver forøvrigt følgende i deres \"Guide til valg af autostol\" (http://www.falckmagasinet.dk/autostol)

Bruger du en fremadvendt autostol på forsædet, så skal airbaggen kunne afbrydes. Ryk samtidig forsædet så langt tilbage som muligt

Forøvrigt er jeg kommet i tvivl om hvorvidt det kun er passager-airbag'en der afbrydes når jeg tager stikket ud, eller om 'fejlen' får bilen til at slå airbag-systemet helt fra. Anyone?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf KjaLLe » ons 7. apr 2010 20:57

Uden at være 100% sikker. Så er jeg ret sikker på at det kun er den frakoblede airbag der ikke virker når stikket tages ud, selvom bilen melder om fejl i airbag-systemet..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf And » ons 7. apr 2010 21:26

Jeg har ikke nogen stor frygt for en Airbag når vi snakker om en fremadvendt barnestol. Barnets krop holdes fast i sin \"egen\" sele og er ganske godt beskyttet der i tilfælde af en kollision.

Som en \"uskreven\" regel i redningsøjemed siges det at man holder en afstand på ca. 60 cm fra rattet og ca. 80 cm fra passager airbag hvis de ikke er blevet udløst ved kollisionen. I prakisis er dette svært at efterleve...

Passager air-bag'en er i øvrigt den som rækker længst ind i kabinen, dette er pga at den er længere fremme i bilen end den tilsvarende i rattet. Bare for at \"drille\" lidt - hvem siger at en airbag ikke kan udløses alligevel selvom den er koblet fra?

Personligt ville jeg overveje at montere en switch for at koble air-bag'en fra hvis der er en frygt for en udløsning ved kollision. Jeg har dog intet overblik over hvad denne frakobling gør ved resten af sikkerhedssystemet!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Tuning og modificering