af altid6 » ons 11. mar 2009 09:12
Hasse ja selvfølgelig skal der bruges samme bremsekraft for at sænke farten for 1100 kg hvis man køre 100 km/t, ligemeget om man så har 600 HK. Det har jo intet med HK at gøre, også alligevel. For når man køre på bane, må man formode at 280 Hk kontra 117 HK, vil acc. de 1100 kg væsentlig hurtigere og derved også opnå en større hastighed inden nedbremsningen begynder. Hvis jeg starter min nedbremsning 100 meter før min indstyrring i en bil med 117 Hk og det kan sænke mig til den rigtige indstyrringshastighed. Så tvivler jeg på at jeg med 280 Hk og måske 10-15 kilometer i timen mere, stadig kan bremse 100 meter før min indstyrring og ramme den rigtige indstyrringshastighed. Derfor er jeg af den overbevisning at 4-stemple kaliber, samt større skiver og bedre klodser, vil gøre at jeg stadig kan starte min indbremsning 100 meter før min indstyrring, selv med forøget hastighed, uden at ende i et sandfang. Hvis jeg så kun har 117 HK, men med større bremser kan starte min nedbremsning 75 meter før indstyrring, så har det stadig hjulpet. Det er jo nok ikke for sjov at biler med væsentlig mere motorkraft end vores også naturligt har større bremser.
Og nej \"Bigger is not always better\" og jeg skal jo heller ikke have 500 mm skiver på med 12 stemple kaliber. Men engang imellem synes jeg at det er lidt sjovt på dette forum, at den standard MX-5 simpelthen bliver fremhævet som en gude bil, som ingeniørerne har lavet til det perfekte og der simpelthen ikke er brug for nogle opgraderinger på nogen punkter. Motor er perfekt, køreegenskaber er perfekt, bremser er perfekt, for det står i Mazda performance bøgerne at en MX-5 er optimeret på alle punkter. Ja det er sgu en god bil, men der er altså altid mulighed for forbedringer, så lad være med at fortæl mig at standard bremserne er lige så gode som alle andre bremser, hvis man har forøget motorkraft og køre på grænsen. Tror at der er lavet lidt bedre bremser til sports- og banekørsel, siden 1993 hvor min er fra, end de standard bremser der er på. Jeg havde da ikke lyst til at sidde i en Opel speedster turbo, Lotus Elise eller Exitge, udstyret med standard MX-5 bremser.
Nu snakker jeg til banekørsel. At købe et big brake kit til bilen og kun bruger den til søndagsture, er efter min mening overkill og kun for bling bling værdien, for der er standard bremser udemærket.
Ja vægten er også afgørende, det ved jeg godt. Men ved i hvad vægt forskellen er på standard 235 mm skiver og standard kaliber, kontra 280 mm skiver med letvægt kaliber???? Tvivler på at det er det til det onde og om det overhoved vil kunne mærkes på bilens køreegenskaber.
Brake bias har en stor rolle i en perfekt nedbremsning, især for at modvirke over- og understyrring i selve nedbremsning alt efter om man har forhjuls- eller baghjulstræk. Denne over- eller understyrring kommer efter, hvilket hjulsæt der vil blokkere først, under max. nedbremsning. Her skulle det gerne forhjulene som gør det, ellers er det goodbye til bagenden. En rimelig god bremse balance er 60:40, så burde man have en god kontrol over bilen ved kraftig nedbremsning. Der er selvfølgelig forskel fra bil til bil. En bremsetryks regulator er nok ikke noget dårligt køb, hvis man tit køre sin bil på grænsen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper