Den optimale dækstørrelse... 15\" el. 16\"

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Den optimale dækstørrelse... 15\" el. 16\"

Indlægaf And » ons 16. jul 2008 14:25

Hej

Har benyttet mig af FSIYF-metoden og har ikke kunnet finde et entydigt svar i de tråde jeg har læst.

Jeg skal have nye dæk og fælge på NA'en og ved sku ikke hvad der er optimal størrelse. Jeg ligger enten på 16\" m. 205/45 dæk, som bilen har nu - eller 15\" m. 195/50 dæk.

16\" har jeg på nu, det ser jo godt ud, men den lave profil giver en svag tendens til at følge striber og andet i vejen (ved dog ikke hvor meget bedre 15\" er). Dæk og fælge er også lidt dyrere i 16\"

15\" er det jeg overvejer, de ser også godt ud, men profilen er højere. De er billigere at købe og skifte gummi på.

Hvad siger jeres erfaringer?

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Webmaster » ons 16. jul 2008 14:57

De kloge hoveder argumenterer for 195/50/15 som er en billig størrelse. Det er desværre efterhånden gået hen og blevet svært at finde high performance dæk i 15\", hvilket kunne godtgøre 16\" - men så skal fælgene godt nok også været lette!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 16. jul 2008 19:12

195/50/15 billig størrelse? Ved jeg ikke. Nok om det.
Kører med 15\" fælge (org. 14\" HVIS det er vinter).

Skulle jeg have nye fælge idag, ville det blive 16\" (øv).

For som Webmaster er inde på:

Udvalget til 15\" er efterhånden MEGET begrænset.

Men (osse web): VÆGT, VÆGT, både fsv. angår fælge og dæk.
Nogen vil sige pjat, men så tænk engang på, at nogen fjerner spejle osv. for at få vægten ned!!

Og så en ET, der er så tæt på din models ditto som muligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » ons 16. jul 2008 21:30

hasse skrev:195/50/15 billig størrelse? Ved jeg ikke. Nok om det.
Kører med 15" fælge (org. 14" HVIS det er vinter).
Mener selv at 195/50-15 er en billig størrelse når man sammenligner med prisen på f.eks. 16 og 17" dæk - jeg kan sku købe lidt mere end to 15" for det et 17" dæk koster til pendlerraketten. Så derfor er 15" en billig størrelse for mig.
Har i øvrigt originale 14" alu til vinterbrug.

hasse skrev:Skulle jeg have nye fælge idag, ville det blive 16" (øv).

For som Webmaster er inde på:

Udvalget til 15" er efterhånden MEGET begrænset.
Ja det er begrænset, men ikke problematisk endnu - efter min opfattelse, men jeg vurderer måske efter andre kriterier end i gør?

hasse skrev:Men (osse web): VÆGT, VÆGT, både fsv. angår fælge og dæk.
Nogen vil sige pjat, men så tænk engang på, at nogen fjerner spejle osv. for at få vægten ned!!
Hvorfor vægt - ja jeg har måske ikke læst nok på lektien endnu, men hva f.... betyder en 16" fælg i forhold til den 15". Jeg har vendt den med Andreas Fast og han siger 16" er optimal størrelse, hvorfor må jeg få en uddybende forklaring på? Her tror jeg at han mener når man vægter udseende kontra køreegenskaber.

hasse skrev:Og så en ET, der er så tæt på din models ditto som muligt.
Ja og hvad er så den originale ET er det 38 - og hvad er så bedst, at gå over eller under hvis det er (accepterer IKKE at dæk skraber på!).

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » ons 16. jul 2008 22:02

Udseende<> størrelse:
Smag og behag.

Billig pris:
Tja. I forhold til, hvad der iøvrigt ofres på dytten relativt underordnet (for mig(undskyld))).

Vægt:
Lad os tage den lette måde.
Hvad har du sværest ved at få i rotation?
Et frithængende cykelhjul eller
et frithængende lastvognshjul?

Gyroeffekt.
Hvilket gyrohjul har du sværest ved at ændre retning på af de to ovennævnte (ved samme rpm)?.
Gør det selv eller få en af dine venner til at regne ud, hvilke kræfter \"vi taler\" om. De er rigtig store. Er vist beregnet i en anden tråd her på sitet. Kan ikke huske hvor.

ET.
Læg mærke til, hvad jeg skriver \"..din models ditto..\"
Det er et spørgsmål om ophængs/hjulgeometri.
Og når Mazda bruger en ET på XXmm, er det nok fordi, det er det optimale. (Iøvrigt tror jeg, at du får MEGET svært ved at finde en fælg, der feks, har en ET på over 45mm..min dyts).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » tors 17. jul 2008 10:02

Noget må have ændret sig siden jeg fik nye dæk på for et år siden.

Jeg ville så gerne have 16\", men udvalget af de rigtig gode dæk i denne størrelse var MEGET begrænsede i forhold til 15\". Ligeledes lød rådet til mig dengang på at vælge 15\" også af hensyn til prisen.

Er det markedet der har ændret sig eller snakker vi nogle andre dæktyper her?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Claus » tors 17. jul 2008 10:17

Hvis i alle fokucerer så meget på vægten, så prøv at fokucere lidt på vægten af det dæk man....
Problemet er jo som Hasse skriver \"Gyro effekten og den bevægelige masse\" men hvad sidder yderst på fælgen, det gøt et dæk som muligvis vejer mere end selve fælgen.
Vægten på dækket er faktisk mere vigtigt end fælgens vægt, som alle ellers fokucerer så meget på.

PS: Har hørt fra en dækmand at Michelin Energy skulle være et af de letteste dæk på markedet, der også er til at betale.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 17. jul 2008 10:48

For at følge op på Claus.
15\" MZV med eagle 18,5 kg. heraf fælgen ca 9 kg.
15\" OZ super leggera med Goodrich Profiler ca 15 kg. heraf fælg ca 5 kg.
Vinterhjul Org 14\" med Goodyear Ultra grip 14,5 heraf fælg ? kg.

Concl.: Dækkene omkring 10 kg.! ROTERENDE MASSE!!!!!!
Yderst!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 17. jul 2008 12:19

Og for lige at tage højde for den:
Iht Garrett:
14\" 195/60 916 omdr/miles
15\" 195/50 920 omdr/miles
15\" 205/50 906 omdr/miles
16\" 225/40 901 omdr/miles

Diameteren på hjul+dæk bliver formindsket med ca. 10% i lastet stand (hvad det så er).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » fre 18. jul 2008 07:11

For at følge op på Hasse
http://www.miata.net/faq/tire_weights.html

Se nederst på siden, kompatibel fælg liste, men husk ET målet også skal passe.
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf UlrikK » fre 18. jul 2008 08:36

Nu er det vel kun de rigtig gode sportsdæk der bliver sværere at skaffe i 195/50R15? Dvs. hvis man vægter komfort og pris højest er 15\" vel stadig at foretrække.

Personligt vil jeg gerne have en stor fægl rent udseende mæssigt, så kigger på 17\" Ultraleggera og ContiSportContact 3, total vægt 15.2kg hvoraf dækket skulle være 8.2kg. Virker umiddelbart til at være et udemærket kompromis, da original fælgen inkl. dæk på min skulle ligge på 15.5kg.
Er der rent sportsmæssigt andre ting end vægt der taler imod 17\" på MX5?
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf Martin » fre 18. jul 2008 10:15

UlrikK skrev:Nu er det vel kun de rigtig gode sportsdæk der bliver sværere at skaffe i 195/50R15? Dvs. hvis man vægter komfort og pris højest er 15" vel stadig at foretrække.

Personligt vil jeg gerne have en stor fægl rent udseende mæssigt, så kigger på 17" Ultraleggera og ContiSportContact 3, total vægt 15.2kg hvoraf dækket skulle være 8.2kg. Virker umiddelbart til at være et udemærket kompromis, da original fælgen inkl. dæk på min skulle ligge på 15.5kg.
Er der rent sportsmæssigt andre ting end vægt der taler imod 17" på MX5?


Hvis du går ind på miata.net under "Ask Bob" -vil du finde en masse om lige netop dette emne (samt mange andre, som fx trykladning osv). Bob var med til at udvikle bilen, og må derfor siges at have et vist kendskab til opbygning mv. Han giver her sine ærlige svar (uden omsvøb!!) til spørgende mx-5 ejere. -Som jeg husker det, mener han at alt over 15" er direkte destruktivt mod køreegenskaberne! -men i sidste ende er det jo op til en selv.... min egen mening er nok at det der ser bedst ud er 16" (17" er lidt for meget til så lille en bil). -men ville ud fra det han skriver nok gå efter et par 15" -og naturligvis så lette som muligt!!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf UlrikK » fre 18. jul 2008 11:12

Det er ikke ligefrem nemt at finde rundt i de der \"Ask Bob\", men fandt da et par stykker der omhandlede fælge. Så vidt jeg kan læse mig frem til anbefaler han max 15\" til NA og 16\" til NB, umiddelbart var det de størrelser man har gjort klar til ved konstruktion. Men igen virker det til han primært bekymrer sig om vægt og efter det \"fri-gang\", pris og udvalg.

Hvis man ikke ændrer vægt og rulleomkreds, er det vel kun bredden der kan give problemer? Jeg ved smallere dæk på motorcykler genrelt giver bedre styring, men det kan vidst ikke helt overføres til biler.
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf Claus » fre 18. jul 2008 12:12

Hvis der er noget der fremmer køreegenskaberne så er det absolut 17\", men så er er der heller ikke komfort tilbage.

Ja der er himmel til forskel hvis man går fra 15\" og over til 17\", det er som dag og nat.
Man føler virkelig at bilen sejler med 15\" og som om undervognen er fyldt op med slidte nylon bøsninger og man har en sive punktering på det ene dæk. \"læs komfortabel\"
Og smider man 17\" på bliver bilen stram og kontant og fantastisk kontrollerbar selv når grænsen er overskredet. \"læs rå\"

Men man må så leve med at den fanger hvide striber, cd afspilleren hopper hvis vejen er ujævn og det kan blive en lidt hård oplevelse på længere ture.

At der så er forskel på dæk, ja absolut. jeg har kun erfaring med originale fælge på 15\" udstyret med originale Michelin 195/50/15 samt 205/40/17 med Continental og GoodYear.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » fre 18. jul 2008 12:29

UlrikK:
Sammenligningen motorcykel<>bil er ikke ved siden af.
Og det kan enhver, der f.eks. skifter fra vinterdæk 185 til sommerdæk feks. 205 skrive under på.
Men et andet område, hvor det virkelig har betydning, er ved glat/smattet føre (tænker på vand IKKE sne).
Under de forhold er det meget mere risikabelt med de store bredde.
(har ved selvsyn set store bredder - 205,215 og 225 - på Roskilde Køreteknik. De var næsten totalt umulige på vådbanen).

Har flere gange før beskrevet \"A4-ark prøven\". Prøv den selv. Den er en øjenåbner:
Læg A4 ark omkring dækkets trædeflade og mål op.
Så vil I se/opdage, at næsten alle tegninger af dækaftryk er forkerte.
Den lange side af firkanten ER IKKE parallel med kørselsretningen men på tværs.

Og så tænk på risikoen for aquaplaning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron