Forskel på før og efter modificationer??

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Forskel på før og efter modificationer??

Indlægaf hasse » man 21. apr 2008 20:00

Det varer ikke så længe, inden \"vi\" skal til syn.
Jeg har derfor foretaget forskellige modificationer:

Tænding på 10.
Taktfuld på 0 (dvs stock-specificationerne).
Bipes slået fra.
Powercard sat på 0 indflydelse.
(Nyrenset luftfilter).
(Nummerplade \"næsten lodret\"!!).

Var det så til at mærke forskel?
Helt ærligt: Ved det næsten ikke. Måske lidt tøven ved acceleration.

Min conclusion:
MIN MX5'er NA går som død og helvede, uanset om de forskellige ting er aktiveret eller ej.

Jeg kan faktisk ikke komme det nærmere.
Har IKKE foretaget målinger med min Performance Box. Den er sikkert fremragende til banekørsel og lgn.
Men den har skuffet mig. Jeg købte den for at kunne foretage specifikke målinger (HK-NM).

Vil tilføje, at fgl. ændringer går med til syn:
Let flywheel.
Krankhjul af letmetal.
FM's fuelrail.
Kraftigere tændspoler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 22. apr 2008 18:53

Var ude at \"tumle\" lidt i det dejlige vejr.

Og jeg må korrigerer:
NU ved jeg, at der er forskel.
Og - synes jeg - en stor forskel.

I øjeblikket tager den først rigtig fat, når den kommer over 4000 rpm. Og så er der go i den.

Og det er et go, som jeg synes jeg har I HELE SPEKTRET med takthjulsindstilling, bipes osv. osv..

Om det så er det ene eller andet, der gør udslaget, ved jeg ikke.

Og jeg agter ikke at gå trinsvis frem, når vores besøg i de(n) hellig(e) hal(ler) er overrstået.

SÃ¥ skal det bare tilbage.

Og det skal rattet også. Hold kæft, hvor er det ubehageligt at køre med originalrattet, når \"man\" er vant til noget andet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » tirs 22. apr 2008 19:43

Skal der sidde et bestemt rat på bilen til syn ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » tirs 22. apr 2008 19:55

Nej. SÃ¥dan set ikke. MEN:

Der findes utallige rat, og der sælges sikkert næsten lige så mange.

Skifter du originalrattet ud med et andet, skal/bør du sørge for, at det nye har en såkaldt Tüv godkendelse (vist nok til mx5). Det er noget med kolissionssikkert osv. Faktisk ganske fornuftigt.

Ellers må der skiftes til originalrat ifb. syn (og så løbe risikoen med at- om ikke ligefrem køre ind i så - blive stoppet af en betjent, der har været oppe at skændes med sin bedre \"halvdel\", før han/hun skulle på patrulje).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 25. apr 2008 11:37

Jeg går lige tilbage til emnet \"før....efter...\" og følge op:
Stillede takthjulene på +3 advanced på intake og -3 på exhaust.
Tændingen stadig på 10. Meget tøven indtil den kom op i rpm.

Stillede så tændingen på 22.

Se så begyndte det at ligne noget. En helt anden motor.
I den fobindelse var det interessant, at kigge på AFR.
Selvom der var go i accelerationen ...med fuld throttle.... gik den ned på en mager blandning 17-18. Og først når den kom op i omdrejninger begyndte nålen at gå mod \"rich\". Kom dog aldrig op på 12.

Benyttede så Powercard'et og satte den på mine gamle indstillinger. Dem vil jeg ikke komme ind på bortset fra, at det var indstillet til at give et skud benzin under acceleration.

NU gik AFR helt \"rich\" dvs 12.

Heraf slutter jeg mig til, at min indstilling af takthjulene bevirker, at motoren faktisk får for meget luft i f.t. benzin (mager blanding) - når powercard ikke er slået til - mens den, når powercard er slået til, får så meget benzin (måske for meget??..min AFR går ikke længere ned end 12), at blandingsforholdet kommer op på det ideelle (når det drejer sig om kraft) nemlig 12.

Nu får motoren lov til at blive, hvor den er. Tror ikke, at jeg kan få det bedre. Men jeg prøver nok alligevel stille på takthjulene for, at \"se\", om det giver yderligere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron