Renovering af motor

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Renovering af motor

Indlægaf altid6 » tors 16. aug 2007 14:18

Det er efterhånden et stykke tid siden at jeg blev ramt af denne MX-5 feber, som betyder at man finder det sjovt at rode ved bilen og lave forbedringer :) . Har da også fået lavet en del på bilen, fra gejl, som diverse chrome ting, til startbutton, voltmeter og ur. De lidt større ting som ny undervogn, bremser og udstødningssystem. Vinteren kan hurtig komme og min plan er at bruge den på at give motoren en større renovering. Planen var at udskifte en del komponenter, som knast, stempler, pakninger osv, samt en gang port and polish, så motoren bare kommer i tip top form. Jeg er ikke mekaniker men har god hjælp fra mine trofaste følgesvende i performance handbook og workshop manual. ved at det er et større projekt, men er det umuligt og hvor kompliceret er det at skille og samle en motor ???? Den nemme (og væsentlige dyre løsning) er at købe stumper og lade en mekaniker lave arbejdet...................MEN hvad sjov er der i det :o
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Webmaster » tors 16. aug 2007 15:23

Når du nu er i gang. Hvad så med noget ordenlig indemad??

Kig lidt her: www.flyinmiata.com
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » tors 16. aug 2007 15:30

Seriøst, NEJ, det er faktisk ikke det store problem og renovere en motor, faktisk er det en ganske enkelt process...det eneste problem kan være at få motoren ud af bilen samt få den ind igen og så tandrem og tændings justering samt elektronik.
Men er der blot tale om en simpel renovering..tænker på stempelringe, stempler, glidelejer, knaster, ventiler, polering og lign, ja så kan det jo foretages uden at motoren skal ud.
Så hvis du ikke er bange for at tage fat, så kan jeg absolut give det min største anbefaling, det er faktisk ganske underholdende fritids fornøjelse.
Flere af de special værktøjer som du skal bruge kan du købe til en billig penge hos www.biltema.dk
SÃ¥ abolut et JA herfra.
Lidt inspiration http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=11
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » fre 17. aug 2007 07:29

Webmaster skrev:Når du nu er i gang. Hvad så med noget ordenlig indemad??

Kig lidt her: www.flyinmiata.com


Jo da, har allerede lavet en lang liste for flere måneder siden over alt det nye der skal puttes i den fra flyinmiata :D .

Har ikke helt besluttet om motoren skal ud eller ikke ud. Men har pladsen til at tage den ud, og hvis det sker, er det planen at lave en flot finish på blokken ved polering og maling.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Danny » fre 17. aug 2007 08:05

Du udlever min drøm :P

Jeg ville rigtig gerne have en 2.0 motor (opnået med stroker-kittet fra FM) med cold-side kompressor. Og pulverlakeret motorblok med højglanspoleret ventildæksel og indsugningsmanifold. Transmissionen, differentialehuset og PPF'en skal naturligvis også pulverlakeres.

Jeg må se at finde mig et andet arbejde :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf altid6 » fre 17. aug 2007 08:20

Danny skrev:Du udlever min drøm :P

Jeg ville rigtig gerne have en 2.0 motor (opnået med stroker-kittet fra FM) med cold-side kompressor. Og pulverlakeret motorblok med højglanspoleret ventildæksel og indsugningsmanifold. Transmissionen, differentialehuset og PPF'en skal naturligvis også pulverlakeres.

Jeg må se at finde mig et andet arbejde :P


Har ikke besluttet om der skal stroker-kit i eller om det kun bliver stempler og pejlstænger i den størrelse de er i nu. Ja økonomien skal jo lige hænge sammen, derfor er dette også kun en plan, som inkludere noget friværdi i huset :wink: . Tror lige jeg skal have en snak med den langhåret der hjemme hehe (mon ikke et smykke kan bløde hende op :lol: ). Men helt klart så er det meget tiltalende det med pulverlareringen. Bilen må jo godt være lækker både udvendig og indvendig.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Tobster » fre 17. aug 2007 12:28

Måske er der lidt idéer her:
http://www.sallerson.org/miata/pickle/pickleblog.htm
Torben, NA '90, Billeder
Tobster
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: ons 13. jun 2007 17:20

Indlægaf altid6 » fre 17. aug 2007 14:16

Rigtig god læsning Tobster og det ser ikke så kompliseret ud, sålænge man tager den med ro, er koncentreret om at gøre tingene i den rigtige rækkefølge også ellers en masse gå på mod. Tror at man vil fortryde ikke at tage hele motoren ud og gearkassen, nu når man er igang. Sådan en nymalet blok, ser nu nice ud :D.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Freestyler » tirs 21. aug 2007 09:27

Claus skrev:..Men er der blot tale om en simpel renovering..tænker på stempelringe, stempler, glidelejer, knaster, ventiler, polering og lign, ja så kan det jo foretages uden at motoren skal ud.


Ja -og så alligevel nej.
For at få bundkarret af og krumtap, plejlstænger og stempler ud, er man faktisk nødt til at afmontere hele forbroen. Hvilket er temmelig meget arbejde. Og så skal man efterfølgende ligge på ryggen (hvis man altså ikke har en lift), og montere stempler og lejeskaller og alting.

Jeg vil vove at påstå, at der er mindre arbejde i at hive hele kværnen ud af bilen. Så kan man også stå og arbejde med den i bordhøjde.
Eneste store udfordring ved at hive motoren ud, er de %#@* bolte der holder koblingshuset sammen med motorblokken. Dem skal man godt nok have små hænder for at kunne komme til!

Og en ikke helt uvæsentlig detalje:
Hvis der skal nye stempler og ringe i, så bør man få honet cylindrene. Ellers vil motoren i værste fald få dårligere kompression end med de gamle stempler/ringe.
Honing bør udføres af et professionelt cylinderservice-værksted. Og de skal have den 'nøgne' motorblok leveret for at kunne gøre det.

Efterfølgende bør man også få afbalanceret krumtappen. Og det skal selvfølgelig også gøres af en professionel.

Det griber hurtigt om sig det skidt.. :)
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Indlægaf Claus » tirs 21. aug 2007 10:31

Ja, nu har jeg ikke prøvet at gøre det på en MX5 og var ikke opmærksom på at forbroen sidder i vejen hvis krumtappen skal afmonteres, når blokken sidder i bilen og en lift er absolut en rigtig god hjælp.
Jeg har faktisk aldrig prøvet det med motoren siddende i en bil, men det skyldes nok også at jeg ikke har haft adgang til en lift i en længere periode. Så enig, det eneste rigtige er UD med motoren.
Nu spekulerede jeg på en mindre \"renovering\" som kunne foretaget for et acceptapelt beløb. Nye lejer og ringe og pakningssæt og så få modificeret toppen samtidig med.
Men klart skal det gøres rigtigt og man er igang, så er der ingen tvivl om at afbalancering samt cylinder honing er at foretrække \"men pisse dyrt\" Samt måske få drejet lidt af plejlstængernes lejeoverfald så motoren bliver mere omdrejningsvillig.

Yes i værste fald mister man kompression ved ontering af nye ringe, hvis cylinderen foringen er medtaget afslid og over mål. Ofte vil et par nye stempleringe dog hjælpe rigtig meget for at opretholde kompressionen, men kommer naturlgvis helt an på hvor meget cylinderne er slidt og om de er over mål. Husk stempelringene har plads til at bevæge sig, netop for at elliminere eventuelle slidmærker i foringen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » tirs 21. aug 2007 14:31

En prof til at udføre honing, er vel ikke en absolut nødvendighed. Der skal slibes så olien binder bedre og hvad snakker vi om 0,01 mm eller sådan noget som skal slibes af. Det er vel en lidt anden snak, hvis man vil have den boret for at få større stempler i. Jeg skal ikke have større stempler i, men regner med nogle wisco stempler og carillo pejlstænger, i samme størrelse som dem der sidder i nu. Har kigget meget på de lækre dele til motoren som FM har og også derfra stempler og pejlstænger skal komme. Men kan ikke finde nogen steder, at de har nogen krumtap eller nye knaster i deres sortiment (kun en krumtap i deres stroker-kit). Når nu man skifter de andre dele, ville det så ikke være spilde krafter, ikke at skifte krumtappen og knasterne, nu når man er igang ???
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Freestyler » tirs 21. aug 2007 17:41

Nej det er ikke absolut nødvendigt at få en prof til at hone cylindrene. Det kan godt gøres med honeklodser, boremaskine og lidt håndelag.
Men når man nu bruger en del penge og en hel del tid på at renovere motoren, vil det være lidt ærgeligt hvis det ikke bliver gjort ordentligt. Og man til slut står med en nyrenoveret motor der brænder olie og har 10 hk mindre end før man gik i gang. :cry:

En honing er som sådan ikke en slibning. Der skal faktisk helst ikke fjernes noget materiale fra cylindrene. Honeklodserne skal nærmest bare lave en masse fine 'ridser' i metaloverfladen.
Disse fine ridser arbejder sig så sammen med den let ru overflade de nye stempelringe har. Og så får man en meget tæt pasning mellem ringe og cylindervægge.
-Husk at tilkøre den nyhonede motor med mineralsk olie! Syntetisk olie smører så godt at metaloverfladerne aldrig får arbejdet sig sammen med hinanden. Og så har man igen en motor der brænder olie.

Krumtappen skifter man kun hvis lejeoverfladerne er 'revet'. Altså hvis motoren f.eks. har kørt uden olie så der er kommet slidmærker på lejefladerne. Men skift endelig krumtapslejerne når du alligevel er dernede!

Det er det samme med knastakslerne. Men der vil altid være en lille smule slid på selve knasterne hvis motoren har gået mange km. Og man kan som regel se på spidsen af knasterne om der er slidt igennem det hærdede lag. Og hvis det er tilfældet ville jeg nok skifte dem.

Det skal siges at jeg hverken er automekaniker eller på anden måde specialist i motorrenovering. Men jeg har brugt laaang tid på at opstøve alle de \"rigtige\" måder at gøre tingene på, inden jeg gik i gang med renoveringen af min egen.

Et af de mest værdifulde fif jeg lærte undervejs er - og det her burde stå med store bogstaver på side ét i Miata Enthusiasts Manual! - at løsne møtrikken på krumtapakslen INDEN man tager motoren ud. Den er spændt med 1½ milliard Nm. Og er praktisk talt umulig at løsne med håndværktøj.
Du løsner den ved at sætte topnøglen på møtrikken. Og forlænge håndtaget med en stump rør ud over, så røret rammer gulvet i en så flad vinkel som muligt. Og så drejer du tændingsnøglen så motoren tørner et ganske kort øjeblik. Så er møtrikken løs. :wink:
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Indlægaf Claus » tirs 21. aug 2007 18:13

Mums, hvor jeg nyder sådanne indlæg, sluprer dem i mig, som om det var cola på en sommerdag. Lad os endelig få flere indspark som disse - NA og NB er den skønneste gør det selv bil.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » ons 22. aug 2007 07:24

Ja det er sådan noget snak og disse indlæg, der gør at man for lyst til at komme ud og få beskidte hænder i motorrummet :D . Tak for de gode fif freestyler. Jeg er heller ikke mekaniker, men prøver at suge inspiration til mig, hvor det nu er muligt. Vil prøve at lave en liste over de ting, jeg planlægger at købe til motorrummet, så i, der har prøvet en renovering før, kan sige om det ser fornuftigt ud.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » ons 22. aug 2007 08:51

Det skulle være til med det rette værktøj og lidt teknisk snilde :)

Har selv lige renoveret, portet og poleret motoren i camaroen og selvom det var en stor omgang var det til at finde ud af - og så er der en hvis glæde forbundet med at høre den springe igang bagefter 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron