Nej det er ikke absolut nødvendigt at få en prof til at hone cylindrene. Det kan godt gøres med honeklodser, boremaskine og lidt håndelag.
Men når man nu bruger en del penge og en hel del tid på at renovere motoren, vil det være lidt ærgeligt hvis det ikke bliver gjort ordentligt. Og man til slut står med en nyrenoveret motor der brænder olie og har 10 hk mindre end før man gik i gang.
En honing er som sådan ikke en slibning. Der skal faktisk helst ikke fjernes noget materiale fra cylindrene. Honeklodserne skal nærmest bare lave en masse fine 'ridser' i metaloverfladen.
Disse fine ridser arbejder sig så sammen med den let ru overflade de nye stempelringe har. Og så får man en meget tæt pasning mellem ringe og cylindervægge.
-Husk at tilkøre den nyhonede motor med mineralsk olie! Syntetisk olie smører så godt at metaloverfladerne aldrig får arbejdet sig sammen med hinanden. Og så har man igen en motor der brænder olie.
Krumtappen skifter man kun hvis lejeoverfladerne er 'revet'. Altså hvis motoren f.eks. har kørt uden olie så der er kommet slidmærker på lejefladerne. Men skift endelig krumtapslejerne når du alligevel er dernede!
Det er det samme med knastakslerne. Men der vil altid være en lille smule slid på selve knasterne hvis motoren har gået mange km. Og man kan som regel se på spidsen af knasterne om der er slidt igennem det hærdede lag. Og hvis det er tilfældet ville jeg nok skifte dem.
Det skal siges at jeg hverken er automekaniker eller på anden måde specialist i motorrenovering. Men jeg har brugt laaang tid på at opstøve alle de \"rigtige\" måder at gøre tingene på, inden jeg gik i gang med renoveringen af min egen.
Et af de mest værdifulde fif jeg lærte undervejs er - og det her burde stå med store bogstaver på side ét i Miata Enthusiasts Manual! - at løsne møtrikken på krumtapakslen INDEN man tager motoren ud. Den er spændt med 1½ milliard Nm. Og er praktisk talt umulig at løsne med håndværktøj.
Du løsner den ved at sætte topnøglen på møtrikken. Og forlænge håndtaget med en stump rør ud over, så røret rammer gulvet i en så flad vinkel som muligt. Og så drejer du tændingsnøglen så motoren tørner et ganske kort øjeblik. Så er møtrikken løs.