Renovering af motor

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tirs 13. maj 2008 21:41

Hør nu en gang:
Mon ikke jeg har gjort/prøvet det???.
Det er jo et af de standardråd, diverse bøger kommer med.

Jeg er ikke i tvivl om, at det er peace of cake, når man har sådan et ventilløfterskrummel, som du har.

Så skal du prøve med en håndbetjent uden indbygget adapter. Ihvertfald ikke en, der kan bruges på en mx5'er.
Og hvor der, hvis man følger rådene i diverse bøger, efter min opfattelse ikke er plads i den adapter, man laver.

NÃ¥ nok om det. Jeg mangler kun en ventil.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » tirs 13. maj 2008 22:17

Har en Facom, ventilfjerdermonster, Den koster ca: 100£, men jeg har aldrig haft problemer, med ventilfjedre eller deres halvmåneformede venner. zthe right tool iz harff zthe job :wink:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Lennart » ons 14. maj 2008 04:36

Viggoman skrev:Pas.

Men her er en herlig lille animation der kan inspirere renoveringstankerne: http://www.aa1car.com/library/engine2t.htm (gå lidt ned på siden og start video)


Ja den var lærerig og helt ærligt, mega flot lavet. :wink:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » ons 14. maj 2008 06:47

BENT:
\"zthe right tool iz harff zthe job \".
Nemlig. DET ER JO DÈR PROBLEMET (mit) ER/LÅ.
Det er ellers en ting jeg plejer at vælge med omhu. Men!

Forkert valg af spænder. Skulle have købt en til alm. motorer.
(Muligvis) forkert udforming af den hjemmelavede adapter.

Og selvfølgelig ha' haft tålmodigheden til at skaffe mit en spænder til mx.

Solen skinner, og den står på:

STORE SAMLEDAG.

(Har bl.a. anbragt en færdselstrekant. Dytten kan jo pt. ikke køre, og man ska' jo overholde færdselsloven. IK'!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Freestyler » ons 14. maj 2008 07:24

hasse skrev:Jeg er ikke i tvivl om, at det er peace of cake, når man har sådan et ventilløfterskrummel, som du har.

Så skal du prøve med en håndbetjent uden indbygget adapter. Ihvertfald ikke en, der kan bruges på en mx5'er.
Og hvor der, hvis man følger rådene i diverse bøger, efter min opfattelse ikke er plads i den adapter, man laver.


Hehe.. Ja nu ved jeg så ikke hvilket ventilløfterskrummel du bruger. Men ja, min verden blev et lidt rundere og blødere sted at være, efter jeg lånte den trykluftdrevne ventilfjederspænder på billedet. Den kan nemlig løsne fjederen meeeget stille og forsigtigt.

Jeg lavede også min adapter om flere gange undervejs. Til sidst var 'skoen' der trykker ned på fjederen ikke mere end 3 mm høj. og åben i siderne næsten hele vejen rundt. For ellers var der overhovedet ikke plads til at fiske en tabt lås op af hullet uden at tage hele værktøjet af igen. :(
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Indlægaf hasse » ons 14. maj 2008 08:34

Ja. Også her flere adapterudformninger.
Os, der HAR prøvet det, ved det:
Der er helvedes lidt plads til at manøvrere.
Den manualle ventilløfter skal jo være solid, jfr. Altid6' erfarnig.
Men det har så den hage, at den er -efter min opfattelse-svær at kontrollere. Den mindste sidevært bevægelse af selv spænderens ramme, kan let bevirke bevægelse i selve metallet (adapter eller ej), der går mod ventilen/pladen. Og det bevirker så osv. osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 14. maj 2008 09:48

Lidt sejlgarn og tape, så er den stabil :wink: . Men Hasse Nu har du haft alle ventiler ude og toptykket af, hvad har du så fået gjort med toppen, er den blevet portet og poleret og hvormeget har du fået taget af, tog du ventilstyr ud, osv???
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 14. maj 2008 18:52

Altid6/Jesper:
Vil lige komme med en kommentar - her ved fyraften.
Nej jeg tog ikke ventilstyrene ud.

Det er jo svært at beskrive, om jeg tog meget eller lidt af.

Havde i forvejen forsøgt at få fat i noget litteratur om portning, men desværre forgæves. Biblioteket havde heller ikke noget.
Fandt en bog i UK, men den var selvfølgelig udsolgt. Skal nok finde titlen frem for fremtidige \"portører\".

Derudover havde jeg sat mig lidt mere ind i sugemotorens teknik.
Man -jeg - bliver mere og mere imponeret af denne opfindelse og af de forbedringer, der er kommet op til 1990.

Alene - og det har betydning for os -den vej gennem manifolden og forbrændingskammeret er utrolig. Det er ikke bare en stor mundfuld luft.
Der sker en masse med luftstrømmen -rotation/osv- der er afhængig af manifoldens og topstykkets kanaler. Og - ikke at forglemme oversidens udformning på stemplet. Jeg kunne blive ved. Alt sammen med til at give en høj fyldningsgrad



Så mit udgangspunkt for oportningen/poleringe var artiklerne på
www.sa-motorsports.com
hvorigennem jeg også fandt frem til en sælger (i UK) af deres polerkasse \"Deluxe Porting Kit\".
Jeg PRØVEDE at fastholde opmærksomheden på hans bemærkninger om loft og gulv. Men ellers fjernede jeg, hvad der var af grater, støbekanter osv.
Udstødningssiden blev meget finpoleret og ndsugningssiden \"featherlike\", jfr. sa-motorsports. Efter min egen opfattelse (med et gran salt.
Derudover polerede jeg ventilerne og -sæder med pasta -sugekopmetoden.

Jeg skal jo være ærlig på sådan en sommeraften:
Jeg er pissenervøs for, om jeg er kommet til at tage for meget af.
Jfr. nogle af bemærkninger om \"at tage for meget af\" i artiklen på sa-motorsports. Den gik jo som en drøm før.

Og så standard:
Rykkede toppakningen under påsætningen af topstykket.

NÃ¥ nu begynder mit sortsyn vist at titte frem.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 14. maj 2008 21:01

Har også læst den artikel fra SA-motorsport mange gange og har printet den ud. Min plan er lige som dig at fjerne grater og ujævnheder, polere udstødningssiden og \"ridse\" indsugningen med en korn 120 (indsugningsmanifolden for samme tur). På mange af de tegninger og tværsnit jeg har set af ind og ud kanalerne, der ser det ud som om at ventilstyret går langt ind i kanalen og nogle steder nævner de at man kan tage noget af styret. Andre steder fraråder de det. Men Jeg synes faktisk, at i mit topstykke stikker ventilstyr ikke særlig langt ind i kanalerne og derved ikke er den store bremseklods for flowet. Både indsugningen og udblæsningen fra topstykket bliver udvidet, så det passer de pakninger der nu skal på. Ventiler og ventilsæder er blevet slebet, så der er flere vinkler på som skulle forøge flowet. Skal hente min blok, top og ventiler imorgen hos en cylinder service, glæder mig meget. Top og blok er blevet sandblæst og planslebet. Blok er blevet boret op til de nye stempler. Og som nævnt slibning af 16 ventiler og ventilsæder. 6 kilo for den herlighed, så håber at der er noget der virker og holder i langtid :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 14. maj 2008 21:40

Det er ikke sådan, når man sidder og arbejder ved computeren. Pludselig pop-up, der interessere èn mere end....

Jeg går ud fra, at 120 er slutproduktet. Der skal rigtig skrappe midler til de første fjernelser af materialet. Du ved selv, at \"indmaden\" i manifold og topstykke faktisk liogner huden på en \"affjeret\" and/gås. Nå det ved du alt om. Så dette er mere henvendt til kommende portører.

Enig i dine betragtninger vedr. ventilstyrene. Og dertil, at jeg nogen steder havde læst, at de skulle i fryseren før montering. Selvfølgelig ganske naturligt for at de skal sidde så fast som overhovedet muligt.
Og iøvrigt er der jo en C-ring, når du ser dem oppe fra ventilrummet. Og den er jo nok - med vanlig velberåden hu - sat der fra Mazda's side. Nemlig for, at de ikke skulle komme for lagt ind.

Og hvad så hvis de alligevel ikke sad ordentligt efter at være taget ud - efter 17 år - og sat i igen. Nixen biksen.

Jeg kan på en måde godt misunde dig, at du får ventiler osv. slebet hos en forhåbentlig pro.

Efter adskillelsen af topstykke og ventiler tænkte jeg meget på det. Men nå der bliver noget alvorligt i vejen med motoren osv. så overvejer jeg meget, meget kraftigt at lægge en 1.8 i.
Og igen ærligt: jeg har IKKE foretaget nogen som helst former for mikrometermålinger for at undersøge slid. Men har mine anelse især omkring ventilerne. Men kompressionen var i top sidste gang (et par måneder siden??). Og det skylde ikke belægninger i cylindrene eller stempler. De var fantastisk pæne (255.000 km). og kunne i det store og hele renses ved hjælp af Xylen (aner ikke hvad forskellen på dette og så acetone er, men jeg synes, at det var bedre).

Jeg polerede for flere år siden indsugningsmanifolden, så langt som jeg nu kunne komme ind...den gang. Nu kom der nogle forlængere med det sæt jeg købte, så jeg giver manifolden en gang til. Ikke for at fjerne materiale af betydning, men for at fjerne gåse-/andehuden.

Jeg må sige, at jeg er ligeså spændt som en ... før han skal se sin kommende kone første gang. Efter at forælderene har fortalt, at han skal giftes.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 14. maj 2008 22:14

Jeg glemte at nævne noget omkring rensning af topstykket efter diverse slibearbejde.

Min trykluft er fra min dykkerflaske. Men jeg var ikke særlig tilfreds med rensningen. Havde også brugt slibe-/skæreolie.

Talte derfor med en, der ved en masse om mx5'ere (et gæt?).
Manifolden havde jeg i sin tid givet en ordentlig gang sulfo og vask (det var, hvad en eller anden guru anbefalede efter manifoldtilretning).

Hvorfor ikke bruge det samme på topstykket??

Svaret var:
Det er helt i orden. varmt vand og sulfo. Det tørrer jo.
SÃ¥ mit topstykke fik en ordentlig gang spuling med haveslangen og sulfo/opvaskeditto.

Selvfølgelig før montering af ventiler osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tors 15. maj 2008 07:44

Jeps korn 120 er slut produktet i indsugningen. Ham der har lavet ting ved top og blok er Næstved Cylinder service. Han er rigtig flink, god til at melde tilbage og det hele virker meget pro. Han laver også motor job for flere biler i de danske racer serier.

Det jeg har undersøgt ved motoren er skævhed af ventilerne, tolerancer på ventilfjedre og slid på krumtap. alle steder så det fint ud, efter 250.000 km. Der efter har jeg tjekket ventilløfterne for hårdhed og det ser også fint ud. De skal dog lige skilles ad og tømmes for gammel olie, så der ikke kommer tik lyde.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 16. maj 2008 06:30

Synes, at I skal ha' noget at grine af, her på en herlig solskinsmorgen.
I min skoletid var vi blevet straffet med nul \"håndbold\" i en periode på 1 uge.

Da ugen var slut, var vi helt vilde med at komme ind på banen (første mand fik bolden) for at varme op.

Jeg var den første. Snuppede bolden og spænede ind i hallen.

Så lød det berømmelige brøl fra Visti (træneren), der lænede sig op af dørkarmen:

\"HASSE. DU HAR GLEMT AT TAGE GYMNASTIKBUKSERNE PÃ…\".

Hva' Fanden har det med MX5 at gøre. JO:

I aftes- havde ellers udskudt det - ville jeg lige høre og se, hvad der skete, når motoren startede. Om den overhovedet ville starte. Var forhippet/utålmodig efter at \"høre\".

Satte derfor luftfilteret løseligt på.

Startede motoren. Og den sprang igang.

Gik dog meget uregelmæssigt, hvilket jeg regnede med skyldtes falsk luft omkring filteret.

I nat kom jeg pludselig i tanke om, at jeg ikke havde spændt tændrørene fast. De sad løst i.

Kan I se sammenligningen mellem MX5 og manglende gymnastikbukser?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » fre 16. maj 2008 07:25

Nej egentlig ikke...men hvis du ingen bukser havde på, da du startede den op, så kan jeg godt se sammenhængen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » fre 16. maj 2008 10:16

STÆRKE billeder............. :lol:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron