Altid6/Jesper:
Vil lige komme med en kommentar - her ved fyraften.
Nej jeg tog ikke ventilstyrene ud.
Det er jo svært at beskrive, om jeg tog meget eller lidt af.
Havde i forvejen forsøgt at få fat i noget litteratur om portning, men desværre forgæves. Biblioteket havde heller ikke noget.
Fandt en bog i UK, men den var selvfølgelig udsolgt. Skal nok finde titlen frem for fremtidige \"portører\".
Derudover havde jeg sat mig lidt mere ind i sugemotorens teknik.
Man -jeg - bliver mere og mere imponeret af denne opfindelse og af de forbedringer, der er kommet op til 1990.
Alene - og det har betydning for os -den vej gennem manifolden og forbrændingskammeret er utrolig. Det er ikke bare en stor mundfuld luft.
Der sker en masse med luftstrømmen -rotation/osv- der er afhængig af manifoldens og topstykkets kanaler. Og - ikke at forglemme oversidens udformning på stemplet. Jeg kunne blive ved. Alt sammen med til at give en høj fyldningsgrad
Så mit udgangspunkt for oportningen/poleringe var artiklerne på
www.sa-motorsports.com
hvorigennem jeg også fandt frem til en sælger (i UK) af deres polerkasse \"Deluxe Porting Kit\".
Jeg PRØVEDE at fastholde opmærksomheden på hans bemærkninger om loft og gulv. Men ellers fjernede jeg, hvad der var af grater, støbekanter osv.
Udstødningssiden blev meget finpoleret og ndsugningssiden \"featherlike\", jfr. sa-motorsports. Efter min egen opfattelse (med et gran salt.
Derudover polerede jeg ventilerne og -sæder med pasta -sugekopmetoden.
Jeg skal jo være ærlig på sådan en sommeraften:
Jeg er pissenervøs for, om jeg er kommet til at tage for meget af.
Jfr. nogle af bemærkninger om \"at tage for meget af\" i artiklen på sa-motorsports. Den gik jo som en drøm før.
Og så standard:
Rykkede toppakningen under påsætningen af topstykket.
NÃ¥ nu begynder mit sortsyn vist at titte frem.