Motorstyrring er alt...!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » fre 12. sep 2008 13:44

Har lige været bortrejst og dermed five-speed inaktiv.

Har med interesse snørklet mig gennem denne tråd.

Volt/blandingsforhold vil da næsten være det samme ved de forskelilige rpm. Når (og også, når den er slået til) sensoren er slået fra.
Jeg taler ikke om forholdene under acceleration


Ja, det er jeg også ret sikker på. Men jeg har ikke forstået hvad pointen i det hele taget skulle være med øvelsen? Et forsøg på at kigge ECU'en i kortene?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 14:38

(For andre end mig) på en måde et godt spørgsmål Viggoman.
Den rimelig korte begrundelse for øvelsen:
Forsøge at få indflydelse på - begrænse - brændstoftilførslen.
Og derved få mulighed for den optimale blanding luft/brændstof.
Med mit eksisterende luftsystem og stock ECU'en.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » fre 12. sep 2008 16:19

OK, forstået.

Men det forudsætter vel at din motor ikke kører med optimal AFR når du har behov for det (går ud fra at performance vejer tungere end benzinøkonomi?) Og hvordan kan man lige være sikker på det uden en masse loggede data med en præcis wideband O2 sensor?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 16:27

Se Viggoman: That's the (funny) question!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 16:40

Skal have lavet nogle flere målinger ref. rpm. Men de er egentlig irrelevante. Ihvertfald f.s.v. angår det intakte system.

Men her er lidt til de grå og den grå fredagaften:

O2-voltsignal ved alle rpm og uden tilslutning til ECU: 0,92-0,99!!!!
Ecu'ens voltsignal uden tilslutning til sensoren ved alle rpm ca. 0,011!!!

Så indtil videre må det nok konstateres, at brændstoftilførelsen er max., når O2 sensoren ikke er \"på\".

(Hvad er det så for noget med forprogrammerede værdier i ECU'en?, Jo hvis det, at der åbnet for alle haner er programmering, så ja, Ecu'en er forprogrammeret)

Har ikke lavet målinger ved WOT
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 12. sep 2008 16:58

O2-voltsignal ved alle rpm og uden tilslutning til ECU: 0,92-0,99!!!!
Ja så får den da \"lidt\" at leve af.
Ecu'ens voltsignal uden tilslutning til sensoren ved alle rpm ca. 0,011!!!
Kan ikke bruges til noget. Det er jo et input/indgang. Så det er bare \"støj\" du har målt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 17:09

Hader støj
Medmindre det er en MX5'er, Rod eller Bruce.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 17:23

I MS'ere (!!) kan sæføli' være ligeglade. Og dog.
Tråden her er måske med til at give alle lidt mere indsigt i, hvad der egentlig foregår i såd'en ECU.

Jeg synes, at de målinger jeg har lavet (se bort fra \"støj\"målingen, det var kun for at tage den med), tyder på/viser, at lufttemperatur, lufttryk ingen indflydelse har på brændstoftilførslen.
Hvis de havde, ville voltværdien vel ikke være helt oppe på næsten 1.

Er det så tændingstidspunktet/tændingskurven, de påvirker.
For ECU'en skal vel bruge signalerne fra disse to følere til et eller andet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » fre 12. sep 2008 19:41

Tja, mine små grå knirker. Jeg er ikke helt med på hvad de 0.92-0.99 V er udtryk for.......

Kræver O2 sensoren ikke en forspænding for at afgive signal? Og er den ikke bare \"høj\" når O2 værdien er bare lidt ved siden af stoich?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » fre 12. sep 2008 20:33

Kræver O2 sensoren ikke en forspænding for at afgive signal?
Nej, den type O2 (narrowband), afgiver (genererer) selv en output spænding (op til de 1V)
er den ikke bare \"høj\" når O2 værdien er bare lidt ved siden af stoich?
Jo den er, og man aner intet om hvor langt man er fra stoich. Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » fre 12. sep 2008 21:21

OK, konklusionen er vel så, at stock ECU'en kører motoren på den fede side af stoich når den tvinges i open-loop (ved at O2 sensoren er fjernet fra ECU input). Det var vel forventeligt?

Og hvad kan vi bruge den visdom til....

Jeg ser frem til at skulle lege med en MSPNP + en Innovate LC-1 :D Kan i øvrigt varmt anbefale at gå ombord i MegaTune + MegaView og grave sig ned i manualen.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » fre 12. sep 2008 22:44

Ja viggoman der er mange timers læsning.
Dette \"tool\" ser ud til at kunne bruges til at optimere blandingen, og lave en tabel lige til at overføre til MS.
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 22:52

Ja, det bliver spændende at se, hvor meget \"buck for money\" I får, herunder spc. 60-90 tiderne ift. de nuværende tider.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » lør 13. sep 2008 09:47

Jeg forventer ikke en masse \"buck fo the money\", men bevidstheden om at jeg får fat i alle drejeknapperne til at optimere motoren, inkl. alle fremtidige mod's vil være nok for mit vedkommende. Oveni får man noget eksta legetøj = med mange herlige timer sammen med dytten.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » lør 13. sep 2008 15:32

Kan følge dig...selvfølgelig.
Men lidt mærkbar \"buck\" gør nu heller ikke noget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron