Bigstroke/bore kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 22:36

hasse skrev:Jeg mener ikke, at det er en teori. Jeg mener, at det må være faktum. Fysik.

Taler vi om "ekstreme" forhold, har du sikkert ret. Bigger is better.
Større bremseflade giver bedre varmeafgivelse osv. osv.

Men det -"ekstreme forhold" - er jo egentlig ikke det, vi "talte" om.

Vi talte om turbo i sig selv skulle være et argument for større bremser.

Nå, jamen så er en bremselængde fra 100 - 0 på 32m. jo ikke bedre end normalt.

Beklager.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 22:45

Jeg ved ikke, hvad der er normal/unormal bremselængde.
Før nu, hvor jeg har taget \"Find it............\" af Tanner frem:
Braking (70-0 i feet)
90-93 1.6 201
94-97 1.8 169
99 og 00 174
01-05 168
04-05 166
Tilføjelse: Altså den normale. Den unormale kender jeg ikke.
Og det er vel med modellernes standard hjul/dæk og bremser.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 22:52

altid6 skrev:Ja ligesom Hasse siger. Hvorfor større bremser!!!!! Vægten er den samme og fordi at der er turbo er jo ikke ens betydende med at man skal bremse ned fra 230 km/t ved hvert lyskryds. De bremser den er født med er forhåbentlig dimensioneret til at kunne bremse bilen ned fra dens tophastighed på mellem 190 og 200 km/t, så måske meget rart med lidt større eller bedre bremser ved 250 km/t, men hvor tit er selv en turbo bil oppe i den fart. Derved ikke sagt at jeg er modstander af større bremser. Ønsker selv nogle, så min bremselængde bliver kortere og mere kontroleret, med hensyn til banekørsel. Vil dog ikke bruge turboen som argument for større bremser :wink: .

Jeg mener absolut ikke at en MX-5'ers bremser er lavet til at kunne bremse ordentligt ned fra 200 km/t. Og en turbo hjælper bestemt ikke på det, da man alt andet end lige er mere tilbøjelig til at køre lidt stærkere.

Men for min skyld kan I pille jeres bremser af jeres biler og forsøge at stoppe med foden. ;)
Bare glem at jeg skrev at det markant (MARKANT markant!!!) har forbedret min bils bremseegenskaber og derfor anbefaler at man opgraderer bremserne samtidig med at man opgraderer motoren (det var bare et ganske velmenende råd, som jeg kan forstå på Hasse ikke på nogen måder er rigtigt).
Jeg synes såmænd det lyder som rimeligt god logik, specielt ved en bil med så under dimensionerede bremser, som på en en MX-5'er...
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Mogenz » tirs 2. sep 2008 23:03

Jeg kan ikke se det kan skade ud fra jeres debat at smutte et par større bremser på ...når de skal skiftes næste gang..... men som det ser ud må man hvis man laver motor upgrade før bremser bare køre normalt uden at komme i situationer hvor man kun har 32 meter til man rammer noget. Dete rjo fint at skifte når det går i udu anyway.... om man skal af med lidt mere for dem er vel en del af legen ved at have en \"ikke\" standard mx5.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 23:03

Piphest:
Selvfølgelig kan jeg følge dig:
Det er vel næsten lige så sikkert som amen i kirken, at en person, der monterer turbo også hører til typen, der kan li' at køre heftigt.

Og derfor kan ha' glæde af større bremser.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 23:19

Vil da også selv overveje større bremser, hvis/når de skal skiftes.
Men jeg vil da også kigge på deres vægt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 2. sep 2008 23:23

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » tirs 2. sep 2008 23:26

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » tirs 2. sep 2008 23:29

Vil bare tilføje at det TÛV godkendte turbokit der fås i Tyskland bla.indeholder større skiver og dobbeltstemplede calibre.
Hvis man skal have godkendt en ombygning f.eks BMW320 med en størrer motor fra 3 serien. Vil de til syn sikre sig at bla. bremserne er af samme type, som dem der anvendes på modellen med den store motor.
Så helt ved siden af kan det vel ikke være, at sikre sig at man kan standse igen.

Når det er sagt må jeg sige at mine \"små\" NA bremser med EBC Kevlar Road Pads, aldrig har ladt mig i stikken. Måske det vil ændre sig på bane?
Har samtidig læst at selv en tidlig NA'er, klarer op til 200hk m.h.t bremserne. Vil indtil videre glæde mig over mine lettere bremser. :wink:
Men hvor er det Big Brake -kit fra Good Win Racing fedt! 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » ons 3. sep 2008 08:11

Hasse, jeg forstår ikke - efter hvad jeg læser modsiger du dig selv.

Du skriver at bremselængden ifølge Tanner er :
Braking (70-0 i feet)
90-93 1.6 201
94-97 1.8 169
99 og 00 174
01-05 168
04-05 166 \"20% kortere\"

Jeg går ud fra at der er tale om en optimal bremsning hver gang, hvad skyldes den forskel så, hvis det ikke er effektiviteten af bremserne ?
Hver gang der er lave facelift eller kommet en ny model, er bremserne netop blevet optimeret.
Stålslanger fremfor armeret gummi. større klodser og calibre, større diameter og bedre ventilation, reducering af fading er faktorer der absolut giver bedre og hurtigere \"bid\" når pedalen smækkes i bund....Det er også derfor du ser en reduktion af bremselængden fra vilde 201 til 166feet ved samme hastighed - på trods af vægten på bilen er øget fra 940kg til 1100 altså en forøgelse af den bevægelige masse med +160kg
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron