Motorstyrring er alt...!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Tore » søn 31. aug 2008 00:54

Nej, det lader til at det er temmelig dyrt købte heste hvis det er det eneste man gør ved bilen.

Faldt forøvrigt over denne feature i megesquirt PNP: Overrun fuel cut ... betyder det at bilen, udover at køre længere på literen, ikke længere sprutter og \"skyder\" når man slipper gassen? Jeg ville være ked af at undvære den lyd. :wink:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lennart » søn 31. aug 2008 06:25

Hehe min skyder også, men kun hvis den kommer op i det røde omdrejningsfelt, og jeg skifter gear. Syntes det var lidt overkill :roll:
og ikke brudt mig så meget om det knald den der gir, sjovt at høre andre også køre rundt og skyder !!!
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » søn 31. aug 2008 08:35

Overrun fuel cut betyder vel, at man kan sætte fuelcuttet ud af spil (?).'
'Ved ikke hvad man skal bruge den pruttelyd til.
Men hvis man vil ødelægge udstødningssystemet herunder cat'en, er det sikkert en vej at gå....... at \"prutte\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Tore » søn 31. aug 2008 09:12

Overrun fuel cut betyder vel at den lukker for benzintilførslen på overrun, altså når man slipper pedalen mens bilen står i gear.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » søn 31. aug 2008 09:28

Ja lad os bare få \"fuel overrun cut\" , som Hasse siger er der ingen grund til at blæse indmaden i kat'en i stykker. Syntes det er værst på min, hvis man kører den helt ud i et lavt gear, skifter op og så vælger ikke at fortsætte acc. Så har den altså lige fået et skud ekstra benzin, som der ikke blev brug for.

Ang. effekt gevinst (Tores link): Nej umiddelbart ikke meget kan man sige, men mere effekt og længere på litteren. Selv for en helt standard er der jo noget at hente. Og så er det af med AFR!
At any rate later in the day we pulled off the AFM to see what kind of difference it would make... Wow... Let's just say you're going to want to pull off your AFM.
I drove home in the loaner Miata with the AFM removed on our new tune and it's night and day different from before -- compared to the stock ECU this thing really moves now...
Det er jo også en af de muligheder man får forærende med Mega monteringen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » søn 31. aug 2008 09:55

Plus at vi efterhånden er en del, som ikke har en total standard opsætning, som har pillet ved topstykke, ventiler, indsugning, udstødning osv. Og mon ikke man har brug for lidt ekstra computerkraft og instillings muligheder, for at få alle disse opdateringer til at virke helt optimalt. Hasse du har jo et par små ting på din som et powercard ikke??? Hvis du piller alt elektronik fra og kun køre på din standard ECU, vil du så ikke miste en del effekt????

En anden funktion fra mega som lyder lidt sjov, er den funktion hvor man kan holde gassen helt i bund, imens at man skifter gear, uden at omdrejnings nålen flyver helt ud af skiven. Lidt smart at man ikke taber omdrejninger når man skifter gear.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Piphest » søn 31. aug 2008 10:29

altid6 skrev:En anden funktion fra mega som lyder lidt sjov, er den funktion hvor man kan holde gassen helt i bund, imens at man skifter gear, uden at omdrejnings nålen flyver helt ud af skiven. Lidt smart at man ikke taber omdrejninger når man skifter gear.

Det lyder som den funktion der også bruges til "Launch Control", hvor du kan sætte et max for hvor mange RPM motoren kan tage når koblingen er trådt ned.
Man kan således fx sætte den til 4300 RPM, så når man så skal "sætte af", holder man kobling og speeder i bund, mens RPM bliver holdt på 4300 til man slipper koblingen. På den måde sørger man for at man undgår at det hele går op i hjulspind når man slipper koblingen, og at man i stedet får max acceleration.
De 4300 RPM er blot et tænkt tal, man skal selvfølgelig finde ud af hvad der passer til ens bil.
Det er en super fed funktion ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Piphest » søn 31. aug 2008 13:30

Jeg fandt lige en liste over de mest almindelige / mest brugte styre bokse på www.miataturbo.com:

Wolf3D http://www.wolfems.com.au/
Link http://www.linkecu.com/
Motec http://www.motec.com.au/ems.htm
Megasquirt http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
Haltech http://www.haltech.com/
Pectel http://www.pectel.co.uk/
EFI Technology http://www.efitechnology.com/
SDS http://www.sdsefi.com/
AEM http://www.aempower.com/
ECU 882 http://profuelmanager.com/
VEMS http://www.vems.co.nz/products.html
Autronic http://www.autronic.com/
Electromotive http://www.directignition.com/index.html
Emerald http://www.emeraldm3d.com/
MAXX (Alpha-N) http://maxx-automotive.com/
Microtech http://www.microtechefi.com/
Accel DFI http://www.accel-dfi.com/
FAST http://www.fuelairspark.com/
Hydra EMS http://www.hydraems.com/
Big Stuff 3 http://www.bigstuff3.com/
Perfect Power http://www.perfectpower.com/
Retrotekspekspeed http://www.retrotekspeed.com Stage II EMS
Magneti Marelli http://www.magnetimarelli.com/
DTAfast http://www.dtafast.co.uk/E48_EXP.htm

Så måske der også er andre der kunne være gode til en MX-5'er. Fx er jeg et par gange stødt på AEM - faktisk var der en der valgte AEM frem for en Hydra EMS.

Det kunne være interessant at blive lidt klog på fordele og ulemper ved de forskellige.

Det jeg personligt lægger vægt på er:

- Hvor godt programmet der følger med boksen er.
- Hvor let den er at sætte op.
- At den har en god Autotune -funktion.
- At den har en Launch Control -funktion.
- At der er Antilag -funktion.
- At der er mulighed for tilpasning af benzindysser, så man kan bruge en lang række forskellige størrelser (jeg så det var en af fordelene ved Hydra'en og AEM'en, så jeg tænkte at der nok var nogle der ikke understøttede dette...).
- Og så endeligt, at der er en log funktion, hvor loggen kan læses og analyseres af programmer som fx \"Data Log Lab\"
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 7000++FULL
www.dataloglab.com

Idéer til andre styrebokse?
Andre præferencer at have med i sine overvejelser?
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Tore » søn 31. aug 2008 17:36

Er der nogen der ved nogen om hvor meget brændstoføkonomien kan forbedres med sådan en PNP (uden at gå ned i ydelse)? ... jeg kører ca. 30.000 km om året i den lille grønne, og hvis bilen f.eks. kørte 13 km/l istedet for 11, ville de 4000 jo være tjent hjem på 1 år. (sådan som benzinpriserne ser ud lige nu i hvert fald)
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 31. aug 2008 18:40

Ved det ikke, men tror, at det er minimalt.

Der er vist kun een måde - og den er jeg selv idiot til: Speederfoden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » søn 31. aug 2008 18:50

Jeg har ikke lavet deciderede målinger uden og med mine dimser:
Powercard, (kan forøges bezintilførsel)
Bipes (som kan forsinke tændingen i bestemte rpm - områder)
( Jeg mangler STADIG at lave en regulering - Bipes lufttemperatur- fra kabinen).

Og de to dimser er vel også mere eller mindre forældet i dag. Der fåes bedre ting til den samme pris - ca.

Men det er da klart, at jeg en gang imellem -når Fanden ta'r mig - prøver at få det incl. takthjulene til at gå op i en højere enhed.

Er der iøvrigt én, der kan fortælle mig/forklare mig, hvorfor det på yngre modeller end NA, normalt kun er takthjulet på exhaustsiden, der er afdækket, så der kan stilles på det?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 7. sep 2008 22:18

Ja så er jeg klar til en MS :D
Min wideband LC-1 blev monteret i dag.
Smider lige nogle billeder på der viser placeringen af \"box'en\". Ledningslængden på føleren, kræver den monteres i motorrummet. Men ingen problemer da den er med vandtæt stik.
Pakkens indhold.
Billede
Dejligt at konen så overraskede mig med en yoga måtte i lørdags.
Billede
Boxen ligger rimelig fast her, og er kun yderligere fastgjort med en kabelbinder til et bremserør.
Billede
Så er der udført freeair cal, og linket op til PC for lige at se dyret virke.
Billede
Var selvfølgelig ude lige at køre en kortere tur. Motoren går tydeligvis bedre i opvarminigsfasen. Derefter bemærker jeg som ventet ingen forskel. Måske et ændret forbrug, næste gang der tankes?
Tror jeg dropper tanken om et AFR instrument. Kan jo bare logge data til PC, for undersøgelse. Og ellers så sælger .http://www.turbomotor.dk/ en lille smart sag, som kan placeres diskret. Blandings Måler til 120kr.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 11:42

Er -lidt - misundelig.

HÃ¥ber, at du har Garretts \"performance Handbook\".
Hvis ja. så kig lige på p. 76.

Der er en AfR kurve ved WOT.

Prøv lige at check de værdier han har. Ville være sjovt/interessant.

Jeg kan ikke gør det med mit viserinstrument. reagerer for langsomt.

Og dog. Det kan jeg da godt. Jeg kan bare holde den på de forskellige rpm'er i længere tid, så nålen får tid til at falde til ro.

Den kurve dækker ikke kun WOT. Den må da dække hele rpm-området.
\"Man\" kan da ikke køre 2000 rpm. med WOT(?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 11:53

Kuksi.
Vil det sige, at du med denne dims kan gå ind i ECU og lave et andet AfR program?
Nej vel?

Så ska´du MS'eren. Ja?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 13:34

Kuksi:
Står der noget på æsken eller evt. instruktionsvejledning om o2 sensoren.

Om det er timble type eller planar type sensor?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron