Mere luft med cai

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tors 16. aug 2007 10:59

Hej Mads.
Det Er du bare nødt til: Indsprøjtning direkte i cylindrene.

Din bilpark viser, at du \"er lige så tosset som os MX5 tosser\" (HÆ.hæ):

Ku' du ikke åbne ballet ved at tage nogle temperaturmålinger med din MX'er?.

Og vacuummålinger?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tors 16. aug 2007 12:13

Hasse, Jeg vil altså give Mads ret.
En MX5 har alm indsprøjtning, altså hvor dysen sidder lige før indsugnings ventilen som på hovedparten af alle andre biler og indsprøjtningsdysen sidder ikke monteret som et \"tændrør\" direkte i forbrændingskammeret.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 16. aug 2007 12:48

OK, ok.
DYSEN SIDDER IKKE I MOTORBLOK/TOPSTYKKE,
men i manifoldens flange ind til motoren.
SÃ¥ \"man\" kan godt sige, at dyserne sidder i manifolden:
Nemlig i det stykke metal, der udgør HELE manifolden.
Claus.
Du beskriver det, som det er.

Interessant. Hvis du spørger en MX5 ejer om, hvilken form indsprøjtning, den har, vil xx% svare \"direkte indsprøjtning\". Men det har den altså ikke.
NÃ¥r begreberne bruges rigtigt.

Nå. Tilbage til målinger?????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik » tors 16. aug 2007 22:38

I er jo gale.. :-)
Henrik
 
Indlæg: 97
Tilmeldt: tirs 13. apr 2004 09:43
Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf hasse » fre 17. aug 2007 10:29

TIL Henrik:

Hvis \"buck for no money\" er tosset ja, så må \"man\" vel betragtes som gal.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 20. aug 2007 19:06

Nå. Dette emne ser ud til - indtil videre - at være udtømt.
(Men nye målinger fra min side kan ikke udelukkes, da jeg har anskaffet mig en performancebox.)

JEG tvivler på, at der finder nogen som helst forstøvnning sted i SELVE manifolden. Så dette kan efter min overbevisning udelukkes.

Een ting er sikkert:

Isoler vejen - herunder filterboxen - til manifolden så tosset I overhovedet kan og få indsugningen så koldt et sted I kan.

Umiddelbart skulle man tro, at powerblanket er godt, men vær opmærksom på, at der med dette bør være 2-3 cm. mellem emnet og powerblanket (det er nok luften, der isolerer og det blanke, der afviser varmestrålingen) se f.eks:
http://www.dot-e.dk/auto/kn_powerblanketfacts

Har selv brugt en tynd isoleringsmåtte, der er beklædt med staniol/aluminiumsfolie på den ene side.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » man 20. aug 2007 20:22

Så snart jeg får lidt luft...hm :wink: ...overskud... laver jeg målinger på K&N opsættet i min NA'er. Men tålmodighed - Skal lige have sneget stegetermometeret ud af køkkenet...og min kæreste skal lige have sat vores søn i verden...er lige op over nu :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 20. aug 2007 20:33

Mit sidste indlæg skulle IKKE forståes som kritik!!!!!
(Jeg ved jo fra mig selv: Det dér med at tage sig sammen/få det gjort).

Felix:
Stegetermometeret skal være tilbage i køkkenet til mortensaften d. 10.10
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 20. aug 2007 20:41

Felix:
Kom lige i tanker om fgl.:

Min svigerinde fik -mange år siden - en tur i min Triumph, da hun var højgravid.

Hun nedkom samme aften/nat...efter turen var slut!!

Så, hvad med at gi' din bedre ½-del en køretur?

Hvis I kører en tur gennem Teglstrup Hegn, Nordsjælland op til den gamle skydebane, kan jeg - næsten - garantere, at fødslen går igang, før I kommer hjem.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 10. sep 2007 18:02

Jeg har tidligere været inde på den med at lade kølerhjelmen være i sikkerhedslåsen for på den måde at få fartvinden ind i CAI.

Ingen tvivl om, at der kommer luft direkte ind.

MEN:
Jeg har NU meget kraftigt på fornemmelsen, at siden af kølerhjelmen lige ovenover lygterne begynder at komme i svingninger/blafre, når der køres > 150-160 km/t.

Det er naturligvis kun en fornemmelsem, jeg har!!!
Senest rettet af hasse man 10. sep 2007 21:15, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » man 10. sep 2007 20:35

Griner....du fik ikke pludselig en hvid aluminiumsforrude og alu tag med den hastighed.... :D
Pas på, jeg tror godt den pludselig kan åbne sig..men et alternativ er jo et scoop på fronten som klarer det samme som den lille åbning du får.

Eller måske et scoop til at sætte øverst på forrude rammen, så der kommer lidt kold luft til hovedet :lol:
http://www.coolbreezescoop.com/servlet/Detail?no=5
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 10. sep 2007 21:32

Claus. Læg mærke til, hvad jeg skriver:

Det er naturligvis kun en fornemmelse, jeg har!!!
Jeg overholder altid hastighedsgrænserne.

Men ellers - tror jeg- , at du har ret. Eller der er risiko for, at kølerhjelmen bukker. Ok hvis, såfremt, ifald kan \"man jo få\" de der antiksportsvognhængsler - både i læder og aluminium/letmetal - til kølerhjelmen.

Hvis jeg ellers (eller en anden med CAI) kunne tage sig sammen med en rullefeltkørsel:

Jeg har fået at vide fra K-power, at deres blæser foran vognen blæser svarende til vindtryk ved 80 km/t under rullekørslen.

Ja. Jeg ved det: Har powerbox og kan gøre det samme med den.

Smarte de der scoop, du henviser til. Har umiddelbart lidt svært ved at greje monteringen!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 30. jun 2008 08:29

Tobster henviser til:
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=49282

Den har et luftindtag, som sikkert en del af os har tænkt på.

Det kunne jo egentlig være interessant at få at vide, hvilken form for luftindtag MX'eren er forsynet med.
Er det JR-CAI eller KN eller måske et helt 3. Turbo?

Og hvilke temperaturer, der er målt de forskellige steder før og efter.

Men OK. Det rager selvfølgelig ikke os. Vel René?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » ons 30. jul 2008 08:32

SÅ lykkedes det endeligt at få lillemors stegetermometer monteret i bilen og målt på hvad lufttemperaturen er under fart her til morgen.

Skal måske lige sige at jeg har et K&N filter monteret umiddelbart til højre for udstødningdmanifolden hvor det formodes at få en masse dejlig varm luft fra.

Selve termometeret placerede jeg parallelt med filteret så det registrerer præcis den temperatur luften har idet den suges ind - altså ikke temperaturen ved indsugningsporten, hvor den nok er blevet en anelse varmere og tyndere efter passage gennem indsugningsrøret der løber lige bag ved radiatoren og mon ikke den afgiver et par grader mere til luften på vejen ind.

Udetemperaturen lå lige omkring 21 grader og efter en opvarmningsperiode på omkring 20 minutter blev temperaturen stabil. Ved landevejsfart endte temperaturen på 35 grader - altså 14 grader over udetemperaturen. Igennem en landsby med 40-50 km/t steg temperaturen til 37 grader - sikkert på grund af den ringere cirkulation af luft under kølerhjelmen og faldt så igen da jegkom ud på landevej igen til 35 grader, hvilket beviser at der var tale om en stabil situation efter ca 20 minutter.

Konklusion - Med en optimal luftindtag ved udetemperatur mister jeg 14/4 = 3,5 % effekt = små 5 heste eller cirka det samme som jeg regner med at have vundet ved at udskifte standard filteret med K&N filteret.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Mogenz » ons 12. nov 2008 21:24

jeg henleder lige mit spg til denne tråd i stedet :)

Det cold air intake kit der kan fåes til NB´eren, er det \"bare\" som den normale lukkede luftfilter kasse (bare siddende et andet sted) ?
Eller virker den ligesom De KN filtre man kan få? Altså øger luftgennemstrømningen (mængden af luft)?
Grunden til dette er at jeg ikke ønsker mere lyd og det lader til at det Cold Air Intake har en kasse på der på sin vis begrænser lyden (men måske er man heldig at det giver en lille effekt forøgelse lig med den man ser hos de ellers så berygtede KN-kits?)
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron