Bigstroke/bore kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Ja, men

Indlægaf Claus » man 22. maj 2006 12:15

Netop større slaglængde UDEN der bliver ændret på boringen i motoren, sådan virker det sæt Webmaster henviste til :

TOLD og SKAT skriver dette :

Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde:
Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression øges til 11 : 1.
Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator ombyttes.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte. Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Piphest » man 22. maj 2006 23:23

Don K skrev:Mht sportskobling; det er vel hovedsageligt noget som afgøres af momentet? Har for øvrigt studset lidt over det kun er effekten der opgives, da jeg mener Nm er lige så vigtigt - hvis ikke mere! Nogen der kender til at sted hvor forøgelsen i Nm med MP62-kittet "offentliggøres"?


Her kan du se Dynos af BRP's kunders biler... Der er fx et par stykker med det store R4'er - Det er den jeg går efter...
http://brpforum.infopop.cc/groupee/foru ... 560375/p/2

Her en R4'er med 300 rwhp og et moment på 246 Nm.
http://brpforum.infopop.cc/groupee/foru ... 7231060591
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Mogenz » lør 30. aug 2008 22:33

jeg bringer lige den her op igen.
mest fordi jeg selv er har kigget på det stroker kit.

Men hvad skal egentlig skiftes ud fra en standard NB1.8 jubii model.

klart nok delene i sættet men ellers ?

jeg har ingen intention om at min bil skal larme mere så jeg vil helst undgå de åbne KNfiltre. Men hvis det er en vigtig den er det jo ikek alverden.
kan det være en fordel (mere end bare almindeligt) at købe en 4-2-1 manifold med eller en 4-1 ? og skal resten af udstødningssystemet også skiftes eller er det fint som det er i forhold til airflow ?
ved godt der er ngoen der siger at turbo er den eneste vej frem ...men det her virker bare mere neutralt (personligt synes jeg der går sådan lidt brian iden med sådan en piftende turbo)
Var nu ikke for at fornærme piphest der suser rundt med en. Hvilket i øvrigt har forbedret hans 0-100 tid mærkant
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Piphest » man 1. sep 2008 22:11

Mogenz skrev:jeg bringer lige den her op igen.
mest fordi jeg selv er har kigget på det stroker kit.

Men hvad skal egentlig skiftes ud fra en standard NB1.8 jubii model.

klart nok delene i sættet men ellers ?

jeg har ingen intention om at min bil skal larme mere så jeg vil helst undgå de åbne KNfiltre. Men hvis det er en vigtig den er det jo ikek alverden.
kan det være en fordel (mere end bare almindeligt) at købe en 4-2-1 manifold med eller en 4-1 ? og skal resten af udstødningssystemet også skiftes eller er det fint som det er i forhold til airflow ?
ved godt der er ngoen der siger at turbo er den eneste vej frem ...men det her virker bare mere neutralt (personligt synes jeg der går sådan lidt brian iden med sådan en piftende turbo)
Var nu ikke for at fornærme piphest der suser rundt med en. Hvilket i øvrigt har forbedret hans 0-100 tid mærkant

Hej Mogenz,

Jeg tror faktisk godt du kan få turbokit, som ikke "pifter", det er vel bare et spørgsmål om hvilken blow off valve (BOV) du vælger at sætte på. På min Seat er der i stedet for en BOV et tilbageløbssystem og den siger ingen "pifte -lyd".

Det lyder nu ellers rigtigt godt - Zoom zoom zoooooomtzzzzzh... :D

Med en turbo kommer din bils udstødning faktisk til at larme en del mindre, og det lyder umiddelbart som om det vil passe dig godt. :)
Vores nabo kom, en dag jeg skulle til at køre en tur i Mazdaen, ud og sagde "hvad har du lavet ved din bil? Jeg har lagt mærke til at din bil larmer mindre..." Og, ja han lød faktisk glad da han sagde det... ;)

Jeg tror du, hvis du vil have flere hk., vil få mest ud af: nye stempler, plejlstænger, et turbokit, kobling og måske en anden og bedre (=mindre restrektiv) udstødning.

Men sørg for at opgradere dine bremser inden du begynder at lave turbo!
Det er rart at kunne køre stærkt, men endnu rare at kunne stoppe i tide... ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Mogenz » man 1. sep 2008 22:56

Tak for tipsne, det er også bare en præundersøgelse da der kommer til at være over noget tid, jeg er lidt imod at skifte til noget andet så længe det virker .... men når man alligevel skal skifte bremser og klodser/skiver kunne man vælge, en upgrade fra standard, og det samme med udstødningen..og derved må jeg jo vente på det går i udu. Og klar gøre bilen til fremtidige planer om flere \"pony´er\" så man ikke får den store regning på en gang men over tid.

-Udstødning (når den går)
-Manifold (om den skal hedde 4-2-1 eller bare 4-1)
-Større bremser (når de går)
-Nye stempler (de går nok ikke af sig selv)
-Plejlstænger (aner ikke hvad det er ?) (måske er det dem på billedet?)
-Turbokit/stroker kit (bliver nok det sidste)
-Kobling (den skal nok skiftes anyway sometime, den er nok stardard de sidste 190.000 km)
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 13:45

Piphest skrev:
\"Men sørg for at opgradere dine bremser inden du begynder at lave turbo!
Det er rart at kunne køre stærkt, men endnu rare at kunne stoppe i tide... \"

Hvorfor skulle det være et \"must\"--større bremser.
Vognen vejer det samme.
Og de eksisterende bremser er dimensioneret til denne vægt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 2. sep 2008 15:08

Ja ligesom Hasse siger. Hvorfor større bremser!!!!! Vægten er den samme og fordi at der er turbo er jo ikke ens betydende med at man skal bremse ned fra 230 km/t ved hvert lyskryds. De bremser den er født med er forhåbentlig dimensioneret til at kunne bremse bilen ned fra dens tophastighed på mellem 190 og 200 km/t, så måske meget rart med lidt større eller bedre bremser ved 250 km/t, men hvor tit er selv en turbo bil oppe i den fart. Derved ikke sagt at jeg er modstander af større bremser. Ønsker selv nogle, så min bremselængde bliver kortere og mere kontroleret, med hensyn til banekørsel. Vil dog ikke bruge turboen som argument for større bremser :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 15:28

\"Ordkløveren\"(?):

Bremselængden bliver ikke kortere p. gr. a. de større bremser.

Men den bliver MÅSKE kortere, fordi man MÅSKE kan lave en mere kontrolleret bremsning med større bremser.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 2. sep 2008 16:24

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » tirs 2. sep 2008 16:46

ABS klare det nu bedre og mere kontrolleret end hvad man selv kan som ikke proff racerkører.
Ingen af os kan vel være i tvivl om at mazdaen sagtens kan bruge mere effektive bremser for og bag - ser også til min glæde at man har gjort bremserne mere effektive fra NA til NB og igen op til NC.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 21:45

hasse skrev:Piphest skrev:
"Men sørg for at opgradere dine bremser inden du begynder at lave turbo!
Det er rart at kunne køre stærkt, men endnu rare at kunne stoppe i tide... "

Hvorfor skulle det være et "must"--større bremser.
Vognen vejer det samme.
Og de eksisterende bremser er dimensioneret til denne vægt.


Flere heste plejer at betyde højere fart og større acceleration, hvilket igen betyder øget behov for bremsekraft.
Bremserne på en NB'er er absolut ikke at råbe hurra for (og de er tilsyneladende bedre en på en NA'er - skræmmende...).

Jeg skrev nu "sørg for at opgradere dine bremser", det er ikke bare større bremseskiver.
På min egen har jeg sat et Big Brake -kit fra Good Win Racing, som indeholder større skiver, større kalibrer i for, stål slanger og støre og bedre bremseklodser.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... 10915.html

Det har fået min bremselængde fra 100 - 0 km/t reduceret til ca. 32m. Så jo det har bestemt noget at sige om man har gode bremser og en god undervogn. :D
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 21:49

altid6 skrev:Vil dog ikke bruge turboen som argument for større bremser :wink: .


hasse skrev:Bremselængden bliver ikke kortere p. gr. a. de større bremser.

Men den bliver MÅSKE kortere, fordi man MÅSKE kan lave en mere kontrolleret bremsning med større bremser.

nå.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 21:52

Piphest:
Selvfølgelig giver større skiver og klodser større bremsekraft.

MEN:
Bremser du optimalt, dvs. til punktet lige før, de blokerer, vil bremselængden være den samme på org. kittet og Goodwin kittet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » tirs 2. sep 2008 22:14

hasse skrev:Piphest:
Selvfølgelig giver større skiver og klodser større bremsekraft.

MEN:
Bremser du optimalt, dvs. til punktet lige før, de blokerer, vil bremselængden være den samme på org. kittet og Goodwin kittet.

Er det din teori? Tror næppe det er din erfaring ;)

Hvad er bremselængden normalt for en MX-5'er? Mener jeg har læst at det er 54m. (i hvertfald nogle og 50m.) for en std NA'er.

Jeg har med G-Tech'en målt min til ca. 32m. Det er da f.... til forskel.
Og tro mig du vil kunne mærke en verden til forskel på om du har et BBK eller blot de oprindelige bremser på din bil. Ikke mindst når man gentagende gange bremser hårdt, som fx ved bane kørsel.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 22:27

Jeg mener ikke, at det er en teori. Jeg mener, at det må være faktum. Fysik.

Taler vi om \"ekstreme\" forhold, har du sikkert ret. Bigger is better.
Større bremseflade giver bedre varmeafgivelse osv. osv.

Men det -\"ekstreme forhold\" - er jo egentlig ikke det, vi \"talte\" om.

Vi talte om turbo i sig selv skulle være et argument for større bremser.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron