Det med \"mistanke\" til atomfysikerne hos Mazda var jeg jo inde på 14.3
Og er \"mistanken\" korrekt. Ja så er der ikke noget at komme efter.
Men hvordan man finder ud af det, må stå i det uvisse. Selvfølgelig kan man prøve Miatanet, men man risikerer jo bare at få et svar fra en eller anden Hillbilly, der har en computer og 100 km. til nærmeste nabo.
Men måske ved at kontrollere AfR????
Specielt med den der, hvad er det nu den hedder.
Hvis der IKKE er taget højde fra Mazda's side, burde den vise en mere rich blanding med føleren i manifolden.
Blev på en eller anden måde (ved ikke hvorfor) vildt begejstret, da jeg for efterhånden for en del år siden - i anden sammenhæng - læste om lufts udvidelse, som skal tage sit udgangspunkt i Universets absolutte nulpunkt og måles i Kelvin.
Nå med hensyn til AfR kan man måske på en eller anden måde tænke på/filosofere sig frem til et eller andet ved at kigge på en af Lorens kurver.
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ight=bipes
Har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre, men jeg synes, at det er tankevækkende, at man får en mere lean blanding ved at udskifte krystallen i ECU'en men samtidig flere NM og HK!!!!.
Og det er ovenikøbet en blanding, der intet har med 12.6 blanding at gøre.
Det hænger dog nok sammen med, at ECU'en tror, at motoren går 10% langsommere end den reelt gør. Se de forskellige Lorenkurver.
SÃ¥ det er nok en helt anden historie.
Men lad os få nogle - andre - gæt på, hvad ECU'en er programmeret til.
PS.
Og hvis man så sætter en føler i manifolden og en ny crystal i ECU'en, ja så må man da få en blanding, der er alt for lean. Ik???!!!???