Kold indsugning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » tirs 17. mar 2009 23:10

Jeg ved bare, at jeg har læst det. MED ohm/ft.
Og hvis der ikke var noget om det: Hvorfor pokker skulle \"man\" så gå så meget op i, at en ny ledning til sensoren har samme længde som den gamle?.

Det skal man heller ikke!
Har i 25 år arbejdet med \"målespændinger\" i mikrovolt størrelsen (vejeceller f.eks.) Ikke engang her går man af vejen for at forlænge kablerne med både 5, 10, ja 100 meter hvis det skal være. Den indgang man sender signalet ind i belaster signalet så forsvindende lidt. At der stort set ikke går nogen strøm, og så betyder modstanden i kablet ikke noget.
Tror bare du har læst noget der simpelthen ikke er korrekt, Hasse.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 18. mar 2009 00:16

Ja, det er jo sket før.
Men alligevel spørger jeg så mig selv om, hvorfor der i installationsmanualerne til O2 sensorene (f.eks 4-wire sensoren) står, at man skal sørge for, at ledningerne (når man splejser) får samme længde som den originale ledning. Tænker KUN på ledningen til selve \"sensoren\".

Ja vi er ved at komme lidt væk fra emnet i denne tråd. Og dog.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 09:41

Lader lige - indtil videre - det med ledningsmodstand ligge:
Vi/jeg har fgl. oplysninger om temp.sensoren i NA'eren:

-20 c modstand 13.600-18.400 ohm
0 c 2.210- 2.690 ohm
60 c 493- 667 ohm

Ved 20 c videresendes ca. 2.5 volt¨

Der er problemer med sensoren, hvis der enten et signal på 0 volt eller 5 volt.

Alle tal er fra \"Enthusiast's..\" bl.a. 5:36 mm.

Så nu gælder det blot om at finde en NTC termistor, som \"kan det\".

Eller er der et af jer elektronikgenier, der kan regne ud, hvad slags termistor, vi \"taler\" om?

Har på nettet set et par billeder af termistors. De er ganske tynde - at se på -, så måske er det ovenikøbet muligt at placere den via gummislangen topstykket-manifold.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 13:23

Der er tidligere i denne tråd rejst tvivl om mine manifoldmålinger.

Har lige prøvet på en kort tur
Kørte de sidste par km....ca. mellem 3-4.000 rpm. ...ca.
Olietemperatur på 82 c.
Vandtemp. i midten af skalaen.

Udetemperatur 7 c.
Temperatur inde i manifolden 43 c.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 15:58

Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 19. mar 2009 16:37

Interessant. Hvor i manifolden har du placeret din temp. føler?

Er det ikke Hondata der laver en isolerende pakning til indsugningsmanifolden? Det kunne være interessant at se hvor meget det giver.

Jeg må hjem og studere Corky Bell's bibel om supercharging. Han har nogel tal på hvad temperaturen på luft/benzinblanding betyder.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 17:18

Afmonterede slangen mellem PCV-valven på topstykke-manifold.

MIT stegetermometer har en lang tynd føler.
Føleren isolerede jeg med et stykke plasticslange (med rigtig dimension).

Derefter den isolerede føler ind i hullet i manifolden.
Langt ind men ikke så langt, at den kom i berøring med metal \"på den anden side af hullet\" inde i manifolden.

Tætnede og fastgjorde føler med tape.

Og fastgjorde den digitale temp.viser/skærm på forruden.

Keine heckserei nur behendigkeit.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 19. mar 2009 20:44

Har kigget i Corky Bell's \"Supercharged\", men det handler kun om temperaturstigninger som resultat af boost.

(advarsel, det følgende bliver lidt nørdet :) )

Når luft opvarmes falder luftens tæthed, dvs. færre luftmolekyler pr. cm3, herunder færre iltmolekyler = reduceret ydelse pr. liter luft der høvles igennem motoren. Varm luft er altså af det onde (vidste vi godt i forvejen).

Men hvor meget betyder en opvarming fra 7 grader 43 grader? (+36 grader). Her var der hjælp at hente i Supercharged. Her bruges et begreb kaldet density ratio, som præcis udtrykker hvor meget luften \"fortyndes\" med stigende temperatur. Og her skal temperaturstigningen sættes i forhold til det absolutte nulpunkt. Man skal dividere 273 med (273+36) så får man hvor meget tætheden er faldt. Det giver 0.88, svarende til at vi mister 12% ydelse ved at luften opvarmes fra 7 til 43 grader. Så cold air intake gør bestemt en forskel.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » tors 19. mar 2009 20:54

En anden ting. Jeg mistænker Mazda ingeniørerne for at have vidst at indsugningsmanifolden varmer luften op og at de har indkalkuleret det i de MAPs der er lagt i ECU'en. Det er derfor ikke afgørende om IAT sidder i manifold eller ved luftfilter.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » tors 19. mar 2009 21:31

Yes, kold indtake virker...se det først indlæg, jeg kom med...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 21:59

Det med \"mistanke\" til atomfysikerne hos Mazda var jeg jo inde på 14.3
Og er \"mistanken\" korrekt. Ja så er der ikke noget at komme efter.
Men hvordan man finder ud af det, må stå i det uvisse. Selvfølgelig kan man prøve Miatanet, men man risikerer jo bare at få et svar fra en eller anden Hillbilly, der har en computer og 100 km. til nærmeste nabo.

Men måske ved at kontrollere AfR????
Specielt med den der, hvad er det nu den hedder.
Hvis der IKKE er taget højde fra Mazda's side, burde den vise en mere rich blanding med føleren i manifolden.

Blev på en eller anden måde (ved ikke hvorfor) vildt begejstret, da jeg for efterhånden for en del år siden - i anden sammenhæng - læste om lufts udvidelse, som skal tage sit udgangspunkt i Universets absolutte nulpunkt og måles i Kelvin.

Nå med hensyn til AfR kan man måske på en eller anden måde tænke på/filosofere sig frem til et eller andet ved at kigge på en af Lorens kurver.
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ight=bipes

Har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre, men jeg synes, at det er tankevækkende, at man får en mere lean blanding ved at udskifte krystallen i ECU'en men samtidig flere NM og HK!!!!.
Og det er ovenikøbet en blanding, der intet har med 12.6 blanding at gøre.
Det hænger dog nok sammen med, at ECU'en tror, at motoren går 10% langsommere end den reelt gør. Se de forskellige Lorenkurver.

SÃ¥ det er nok en helt anden historie.

Men lad os få nogle - andre - gæt på, hvad ECU'en er programmeret til.

PS.
Og hvis man så sætter en føler i manifolden og en ny crystal i ECU'en, ja så må man da få en blanding, der er alt for lean. Ik???!!!???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 22:28

Spændende om der en Hillbilly eller en kender på Miatanet, der reagerer.
Ku' ikke dy mig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 19. mar 2009 22:54

Hmmmmm....

Jeg må tilstå jeg har tabt interessen for stock ECU'en efter at have fået en MSPNP ombord. Men hjernegymnastikken er da meget sjov.

Sålænge ECU'en kører i closed loop vil den regulere AFR i forhold til at opnå den fastlagte AFR værdi via tilbagemelding fra O2 sensoren. Det vil en ændret placering af IAT vel ikke ændre på?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 19. mar 2009 23:44

Nej. Men 02 sensorens værdier, som den giver tilbage vil blive ændret.

Jo hjernegymnastik er godt. Hvis der kommer noget ud af det!!

Hvad med at fortælle om alle dine erfaringer med MSPNP i en særskilt tråd??

Og sammenlign dem med dine stock ECU erfaringer.

Kald f.eks. tråden ECU><MSPNP
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » fre 20. mar 2009 00:18

Jeg skal nok øse af mine MSPNP erfaringer så snart jeg har fået det til at spille. Boksen er installeret og jeg har trillet to små ture. Jeg er ved at installere LC-1 wideband og skal have monteret en ny IAT samt fjernet lufmassemåleren. Først når jeg er ved at have styre på basistuning tror jeg mine erfaringer vil være interessante for jer andre. 2-3 uger fra nu.... :)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron