Gode råd før portmatching

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Gode råd før portmatching

Indlægaf Musikeren » lør 7. feb 2009 15:57

Jeg skal igang med en portmatching og fjerne lidt uregelmæssigheder i indsugningsmanifolden (har købt Hondata's Heatshield Gasket)

(topstykket sidder på motoren - venter til en anden gang med planslibning og portning af topstykket

(overlader det nok til et firma med flowbænk) 8)

nogle gode råd, før det går løs :?:

Musikeren
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 29. okt 2007 10:08
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf Viggoman » lør 7. feb 2009 16:57

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1594&highlight=portning
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=310541&highlight=port+matching
http://www.sa-motorsports.com/diyport.aspx

Portmatching på indsugningssiden skal gøres med omtanke. Fjernes der for meget materiale falder flow-hastigheden og det er af det onde (= dårligere performance)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » lør 7. feb 2009 17:37

Hvordan vil du sikre dig at metalspåner og snavs ikke kommer ind i motoren, når ventiler og topstykke sidder på blokken ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 8. feb 2009 12:43

Musikeren:

Don't even think about it!!!
Altså portning af topstykke uden afmontering.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Musikeren » man 9. feb 2009 09:33

Jeg har ikke tænkt mig at røre ved topstykket. :o

(det var det jeg ville lade vente til senere sammen med en omgang
planslibning og portning)

det var mere mht. behandling af det indvendige af manifolden.
Er godt klar over, at det ville være meget smartere at tage toppen
af og få lavet det hele samtidigt.. 8)

- har købt flexibel aksel og et sæt \"Dremel 100 accessories\" :P

Musikeren
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 29. okt 2007 10:08
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf hasse » man 9. feb 2009 23:59

Musikeren:
Prøv med søgeordet \"porting\" og \"portning\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Musikeren » tors 12. feb 2009 12:22

Færdig...!

Hvad har jeg så lavet ved den:

Installering af Jackson Racing CAI + lidt portning af denne ved Air Flow Meter og varmeisolering hvor det var muligt.

Rensning af spjældhus og ny pakning.

portning og polering (feathering) og fjernelse af støbegrater af Intake Manifold + portmatching op imod pakning (Hondata Heatshield)
bagefter rensning i \"vandbad\" - trykluftgennemblæsning - støvsugning.

MEGET forsigtig portmaching af topstykke (nu får jeg sikkert ballade). Fremgangsmåde:

Forsigtig tilpropning af alle åbninger med propper i overstørrelse af skumgummi, trykket næsten helt ind til ventilerne i cyllinderåbningerne.
Portmatching med Hondata pakningen som skabelon (som på manifold - med flexibel aksel og Dremel sliberundeller)
Jeg gik kun efter portmatching, turde ikke pudse mere end max 5 mm. ind i topstykket - kunne heller ikke komme længere for skumgummiet.

Grundig rensning med støvsuger lirkede en prop ud ad gangen langsomt mens jeg støvsugede som en gal.....! MANGE Sommerfugle i Maven.
Er meget sikker på at intet skidt og slemme spånner, slap ind i topstykket.

Ny kølervæske påfyldt og endelig....
Ret Nervøs 1. opstart - lod lige motoren tørne lidt uden tændrørshætter (den har ikke været startet i 2½ måned).
På med Hætterne, - Triumf! den startede med det samme og ingen tegn på problemer eller mislyde. (håber heller ikke de kommer)

Meget hurtig speeder-respons, lækker \"Sug-Ompff\" lyd fra CAI'en
Glæder mig til at få den på vejen 1. marts.

Lige nu er jeg igang med montering af Il motersport's Power Window Kit og et rundt ur + lille rum til mobil/mp3 afspiller under bilradioen og så lige et par sorte måtter med MX5 logo.

Godt med VinterGarageFerie. (bare familien ikke snart melder mig savnet) :wink:

Musikeren
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 29. okt 2007 10:08
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf hasse » tors 12. feb 2009 13:38

Godt gået musiker.
Må indrømme, at jeg (naturligvis) også dengang jeg polerede manifolden kraftigt overvejede at gøre det det samme: Tilproppe hullerne i topstykket. Men jeg turde s'gu' ikke. Så jeg ventede, indtil jeg havde afmonteret topstykket.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 19. apr 2011 23:42

Der er et par gode beskrivelse og vejledning her:
http://65corvette.nonethewiser.net/technical/diyport.pdf
http://www.allpar.com/fix/holler/head-porting.html Flere gode links sidst på siden.

Til jer der har været igang, og måske især dem som har Hondata pakningen. Hvad har I gjort omkring pakningen? Port hullet er en del større end i både manifold og topstykket. Det er det også i den orginale pakning, men nu monterer vi pludselig en 4mm tyk pakning. Noget der helt sikkert vil give mere turbulens, end en kun 1mm tyk pakning ( også med for store huller).
Har I udvidet hullerne i både manifole og topstykke til at passe pakningens huller? Jeg tænker på hvad med flow hastigheden?

Jeg har et ekstra topstykke / indsugningsmanifold liggende, og drømmer jo om at det engang skal have hele turen. http://www.allpar.com/fix/holler/head-porting.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 20. apr 2011 07:54

HVIS jeg ikke husker meget galt udvidede jeg både manifold og topstykke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Musikeren » ons 20. apr 2011 07:56

Jeg portede både topstykke og manifold, så de passede til Hondata pakningen, ellers ville der blive en ret ærgerlig overgang med skarpe kanter.

- Ved ikke om det har forringet / forbedret flowet, - håber selvfølgelig på det første :wink:
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 29. okt 2007 10:08
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf Kuksi » ons 20. apr 2011 08:22

Det tror jeg bestemt også er det rigtige at gøre.
Det samme når jeg frem til ud fra det jeg kan læse mig til.
Tak for jeres tilbagemeldinger, og er der flere der har erfaring, så bare meld ind.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » søn 23. okt 2011 23:27

Lidt mere omkring porting, bliver snart fulgt op af flowmålinger. http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=60916
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 19. nov 2011 17:36

Nice work! http://mnhondas.com/showthread.php?p=302966
Tror min ekstra manifold skal have sådan en omgang (engang når tiden er til det).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 6. jan 2012 01:47

Lidt billeder af hvor dårligt Hondata pakningen passer.
Overvejer faktisk at få lavet tegning til en der passer 98%. Skal være lige under målet af indsugningen, så kan man selv tilpasse det sidste til den aktuelle manifold.
Når der skal laves opstilling og fræses 1, vil de næste 9 ikke ret meget mere.
Billede

Billede

Jeg er bange for at ødelægge flowet, med store hvirvler hvis man ikke gør noget. Og det sænker hastigheden, hvis man udvider porten.
Hmmm
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 16 gæster

cron