Bipes- tændingsjustering fra cockpit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Bipes- tændingsjustering fra cockpit

Indlægaf hasse » fre 29. feb 2008 12:00

Er der nogen af jer andre Bipesejere/-brugere, der har lavet og brugt dette supplement til Bipes???

http://bipesauto.com/

under applicaton notes...In Dash Timing adjustment.

Har for lllaaannnggg tid siden købt \"ingredienserne\", men har - endnu - ikke fået taget mig sammen til at samle det.

Så måske!!!???!!!???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 25. jun 2008 15:50

Ja jeg har lavet det nu.
Det er sikkert at man kan aender indstillingen. Mit problem var bare at der skulle leges mere med indstillingerne end jeg havde til til inden jeg skulle til Belgien. Den koerte faktisk ad h...... til.
Jeg koerte jo i forvejen med i hvert fald 16 (17) grader, og det uden problemer. Saa naar det fungrede fint, ville jeg jo mene at grundinstillingen ogsaa skulle aendres naar jeg (glaeder mig sku til Dansk tastetur igen) via boksen traekker 4-8 grader fra. Lagde ud med 22 grader og trak op til 8 fra via boxen. Var naeer ikke kommet paa job, den dag. Stillede taeningen tilbage til de ca. 16 grader, og lod boksen traekke saa lidt som muligt fra. Saa spillede det igen, men umiddelbart ikke bedre end udgangs punktet.
Der maa mere test til.
Hasse hvordan er dine indstillinger (spoergsmaalstegn)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » ons 25. jun 2008 15:51

Ja jeg har lavet det nu.
Det er sikkert at man kan aender indstillingen. Mit problem var bare at der skulle leges mere med indstillingerne end jeg havde til til inden jeg skulle til Belgien. Den koerte faktisk ad h...... til.
Jeg koerte jo i forvejen med i hvert fald 16 (17) grader, og det uden problemer. Saa naar det fungrede fint, ville jeg jo mene at grundinstillingen ogsaa skulle aendres naar jeg (glaeder mig sku til Dansk tastetur igen) via boksen traekker 4-8 grader fra. Lagde ud med 22 grader og trak op til 8 fra via boxen. Var naeer ikke kommet paa job, den dag. Stillede taeningen tilbage til de ca. 16 grader, og lod boksen traekke saa lidt som muligt fra. Saa spillede det igen, men umiddelbart ikke bedre end udgangs punktet.
Der maa mere test til.
Hasse hvordan er dine indstillinger (spoergsmaalstegn)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 25. jun 2008 17:14

Har ikke fået lavet cabinedimsen (simpelthen for dårligtaf mig).
Selve tændingen har jeg til 22 gr før TDC.

Airflow (2,3 og 4)---2 og 4 open,3 closed) er på 6 gr. retard.

Airtemp(5 og6)-----5 open, 6 closed er 30 gr C.
(Det vil i realiteten sige, at denne er passiv-kommer ikke i brug).

RPM 7 og 8 closed dvs 3000/4000 RPM.

Og 9,10 display er begge åbne, så jeg kan se om der sker \"retard\".

Altså bliver der for MX5'erens tændingskurve reguleret med 6 gr. i intervallet 3000/4000, NÅR DER \"RYKKES\"..

Jeg synes, at den med airtemp. er lidt åndsvag for os i DK.
Vores temp.føler sidder jo helt fremme ved filtret /massflow ihvertfald på NA. Det ville (tror jeg nok) være noget andet, hvis føleren sad i manifolden. (ja; er overvejet).
Når \"man\" stiller tændingen bliver den jo indstillet med den akuelle temp. i omgivelserne. Og den mindste temperatur diff. der kan tages højde for er 15c. Og hvornår F... er der denne forskel på temp. ved tændingsindstillingen og den aktuelle kørelstemperatur..I OMGIVELSERNE.

Så jeg er spændt på dimsen i cabinen.

Det skal - forhåbentlig da - tages med, at jeg også har Powercard'et.
Så den får et ekstra sprøjt krudt, når der \"rykkes\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 25. jun 2008 23:09

SÃ¥ er man kommet til landet igen.

Hasse ang. temperaturen du skriver selv i en anden tråd:
Ude temperatur 21 gr.
Umiddelbart efter kørsel med 5.000 RPM i 2. gear og varm motor, var luften i manifold på 37 gr.

I fortsættelse af denne kørsel var temperaturen efter lidt bykørsel 49 gr.

Og så kan det vel godt få indflydelse på reguleringen.

Nå må vende tilbage på et andet tidspunkt, mht. mine instillinger og erfaring.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 26. jun 2008 08:06

Rigtigt.
Men det er temperaturen 2 forskellige steder.
Og det, du er inde på har jeg selvfølgelig også i tankerne.

Spørgsmålet er så, om Mazda har taget højde for de temperaturforskel, der vil være (måling ved føler contra manifold.)

Og det ved jeg ikke.

Har de ikke det, er det klar (?), at den ( airtemp-retard) er anvendelig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 26. jun 2008 11:49

Kuksi:
Du belaster sgu' min hjerne. Og det har den ikke godt af.
Efter at have skrevet indlægget overfor, var jeg til MR-scanning i Hillerød. Så måske hjalp dette...på tanekvirksomhede. Le temp le vera.

Det er jo et stykke tid siden, jeg har beskæftiget mig med Bipes'en.

Du kan jo med drejedimsen i cabinen faktisk ændre \"retard'en\" for airtemp. fra -20c til 60c (ja?).
Dvs. du har manuel temp.regulering, indtil du frakobler dimsen og sætter maskinens føler til.

Og det må da kunne mærkes, hvis det sker under kørsel.

Blot nogle strøtanker før neuronsuppen - forhåbentlig - begynder at småkoge...igen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 26. jun 2008 14:59

Kuksi:
Hos mig indtil videre kun småsimren.
(Må nok læse det op igen for at komme til kogepunktet).

Du må ikke holde dine tanker omkring Bipes'en for dig selv. frem med dem. Når du får styr på'et...det med airtemp.)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 10. nov 2008 01:47

Kuksi:
Din vognbeskrivelse fra d.d.--vist nok, mindede mig IGEN om min manglende bipesjustering fra kabinen.

Har du konstant (sikkert ikke) airtemp. koblet på Bipse'n?
Eller \"kun\" indtil du mener, at tændingen er, som den bør være?
Og så justerer du tændingen på den normale måde?

(SÃ¥ nu SKAL der loddes, har \"ingredienserne\")
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 10. nov 2008 22:32

Hasse skrev:
Har du konstant (sikkert ikke) airtemp. koblet på Bipse'n?
Eller \"kun\" indtil du mener, at tændingen er, som den bør være?
Og så justerer du tændingen på den normale måde?

Det er jo indgangen til temperatur kompensering, man bruger til at koble til potentiometeret. Så man kan jo godt sige at airtemp er tilkoblet... den regulerer bare ikke aut. men kun når/hvis jeg drejer på potentiometeret.
Du sætter potentiometeret i midterstilling, og justere din tænding som normalt (jeg valgte 18°). Da midterstillingen svarer til 2 tændte lysdioder (i tomgang) på Bipse'n, som jeg kan slukke ved at dreje den ene vej. Og 4 tændte, ved at justere potentiometeret den anden vej. Det giver mig en samlet justering fra kabinen på alt mellem 22° og 14°.
Kunne godt hen over sommeren mærke på de varme dage, at der måtte man lige trække 2° fra, så jeg reelt kørte med 16°.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 10. nov 2008 22:54

Thanks.
Grunden til spørgsmålet var, at de i manualen \"siger\" noget i retning af, at når den rigtitge justering er fundet (hvordan det så ellers skal gøres), kobles airtemp. på igen, dvs. \"dimsen\" sættes ud af funktion.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 10. nov 2008 23:04

Ja, de mener jo at man, når man er færdig med at eksperimentere. Skal koble det som alm. igen, og dermed få temperatur kompenceringen tilbage.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 16. nov 2008 13:22

Kuksi.

Spekuler lige på nedenstående næste gang, du holder for rødt eller i kø:

Forudsætning:
Vi er enige om, at vi med en nogenlunde standdardmotor og intake får mere end tilstrækkelig benzin ved WOT. Altså en blandingsforhold på måske 9.

Vi ser bort fra tændingsreguleringen.

Altså:

Via potentiometeret giver vi ECU'en besked om, at indsugningsluften er 60 c (nej det er ikke en slåfejl).

Da en luftmasse ved 60c indeholder MINDRE ilt end en ditto ved 20c vil ECU'en nedsætte benzintilførslen. Og komme nærmere de 12,6.

RIGHT????

Hvordan vi så rammer de 12,6 ved WOT, lader vi ligge...indtil videre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 16. nov 2008 14:31

Hasse for hel.... :wink:
Det må jeg lige tænke over på et tidspunkt hvor jeg har mere tid (som du jo også selv skriver).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 16. nov 2008 15:03

Det er for koldt (og snart mørkt) til at ta' en runde golf.
Og jeg kan ikke finde på noget at lave på mx'eren:

Kuksi --og andre interesserede.
Fra \"Enthusiast's\" 5:40

-20 c : 13.600-18.18.400
20 c : 2.210-2.690
60 c : 493-667
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron