Da jeg købte min 1,5 ND stod den ret højt i fjedrene.
Den var ca. 1-1½ cm højere i højre side af bilen sammenlignet med venstre side, målt fra gulv til skærmkant. Værst var højre baghjul som havde den største højde. Har målt efter på et masse andre ND'ere og samtlige af dem jeg har målt efter, har samme forhold. Afstanden er størst ved højre baghjul.
Efter noget tid, satte den sig noget i fjedrene.
Jeg forsøgte at optimere standardundervognen igennem justering af sporingen, som fik den til at køre lidt bedre. viewtopic.php?f=2&t=3682
Startede med at anvende de anbefalinger, som jeg læste på amerikanske hjemmesider. At camper forest og bagerst skulle have samme mål. Det syntes jeg ikke fungerede godt på 1,5'eren med standardfjedre, hvor jeg syntes selvopretningen forsvandt. Endte med at lade bagenden have ca. 20 minutter mere (0°20') camper bagerst end forrest og så fungerede det hele fint. Uden at jeg kan bevise det, så tror jeg at 2,0'eren styrer lidt anderledes, da den er en anelse tungere over snuden end 1,5'eren, hvilket gør at den fungerer fint med samme campermål forest og bagerst.
Fabriksmålene er 50 minutter (0°50') mere camper bagerst end forrest på både 1.5 og 2.0 modellerne. Det tænker jeg er af sikkerhedsmæssige årsager, da bilen dermed får en smile understyrende karakteristika. For meget understyring efter min smag, som fjerner noget af MX-5 følelsen.
Da der var tilbud hos MX-5parts købte jeg et sæt Eibach Pro sænkningsfjedre (de sorte), som i øvrigt skulle være de samme som Mazda's eget sænkningssæt hvis man skulle blive varm på det. Jeg gav ca 1000,- for fjedrene på tilbud.
Lige før bilen røg i garagen for vinteren sidste år blev de monteret hos Andreas fra Au2fast
Forreste og bagerste fjedre til sammenligning
Min bil havde nogle plastikringe bagerst, som skulle modvirke knirkelyde. Plastringen blev sat over på sænkningsfjedrene inden montering.
Som vanligt fik Andreas monteret det hele grundigt. Efter montering skulle lygterne justeres. Helge hjalp til I denne guide har jeg beskrevet hvordan det kan foregå: http://five-speed.dk/?p=2228
Efter montering og da den har stået lidt, har jeg målt hvor meget den er blevet sænket. Målt fra gulv til skærmkant, er den blevet sænket 2 cm hele vejen rundt, hvilket passer mig fint. Har ikke været interesseret i at den skulle blive for lav og jeg syntes den har en god frihøjde og jeg har endnu ikke været udsat for hverken fartbump eller kantstene, som ikke kunne passeres.
Som sporing valgt jeg samme fremgang som tidligere med 20 minutter mere (0°20') camper bagerst end forrest. Det blev så kun til 15 minutter i praksis.
Mine mål for sporingen blev:
Front
Caster 8°30'
Camper -1°05'
Total Toe in 0°15'
Bagerst
Camper -1°20'
Total Toe in (16") 0°04' (Bemærk at ifølge Mazda's egne mål skal 2,0 med 17" have lidt mere toe in end 1,5'eren med 16")
Slutresultatet
Hvordan kører den så ???
Efter min vurdering, helt fantastisk. Hvor underligt det måtte lyde, så syntes jeg den er blevet mere behagelig på motorvej. Før kunne den godt hoppe lidt henover vejen og nu er den hel rolig. Hvorimod den virker mere fast når den bliver presset i svingene. Den krænger væsentligt mindre end før. Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed og jeg tror, at det er fjedrenes progressive design, som gør det. Det betydet at fjedrenes effekt bliver endnu hårdere jo hårdere de blevet presset sammen.
Samlet set syntes jeg at jeg har fået en væsentlig mere velkørende bil, som nu kører endnu mere som en NA. Antal smil er tiltaget når den føles som om den er på skinner imens den kastes ind i svingene. Samtidig syntes jeg ikke den er blevet for lav, hvilket jeg ville blive irriteret over. Og komforten er blevet bedre. Slet ikke hårdere, som sænkede biler nogen gange bliver. Så for nogle få tusinde kr inkl. montering og sporing er det gode penge givet ud for at forbedre ND'ens køreegenskaber.
Ovenstående erfaringer kan muligvis overføres til 2,0 og RF. Hvis det er samme fjedre på 2,0 ville jeg forsøge med samme mål for camper forest og bagerst. Altså (-1°20') og så lidt mere toe in bagerst. Målet med sporingen er hurtig vej - ikke track day opsætning. Mazda har designet sporingsmulighederne på ND'eren så de kan få julelys i øjnene hos de fleste entusiaster. Det er derfor ret let at give den væsentlig mere camper for og bag end mine indstillinger. Hvor meget man ønsker er en smagssag.