Følgende er hvad jeg har erfaret ved at rode med JR kompressor, surfe på nettet og tale med diverse MX-5 ejere med større viden end jeg selv.
Kompleksiteten vil nok være stærkt afhængig af om du skal rode med det selv eller betaler dig fra det?
Efter min opfattelse får du mest effekt med turbo, som også er den mest komplicerede løsning. En kompressor giver mere bundtræk end turbo, men kan ikke levere ligeså mange heste ved max omdrejninger. Fordelen (i dansk perspektiv), er at kompressoren er ret nem at afmontere når bilen skal synes, da hele det originale udstødningssystem er intakt. Tilsvarende er kompressor nem at montere. Som udgangspunkt er det ikke muligt at syne bilen med hverken kompressor eller turbo, sevlom man kan være heldig. Ud over behovet for en stærkere kobling og risiko for evt. ødelagte drivaksler og differentiale (>200 HK og NA 1,6) vil du ved de billige kits ende med to problemstillinger:
1. Styring af timeing. Bilen er sat til 10 grader, og der er flere der sætter den frem for at få lidt flere heste og bundtræk. Men for at undgå tændingsbanken ved turbo/kompressor, er det nødvendigt at stille tændingen tilbage til 4-8 grader. Bivirkningen er man mister en masse bundtræk (her forsvandt hoved idéen med kompressor, hvilket der heldigvis findes løsninger for). Det optimale er eksempelvis 10-14 grader ved lave omdrejninger og 4-8 grader (målt som base tænding) ved de højere omdrejninger. Det kræver et modul der kan styre tændingen. Det mest simple og billige løsning (NA modeller) er en Bipes.
www.bipesauto.com . Den kan styre timeingen baseret på omdrejninger, temperatur og luftmængde. NB'erne kræver lidt mere sofistikeret elektronik. Jeg har ikke forsket i løsningerne, men de findes. Tændingsbanken ødelægger stemplerne, som typisk river cylinderen i stykker = ny motor. Så det her punkt skal man have 120% styr på! Så mange motorer har Andreas heller ikke på lager ;o)
2. Tilførsel af benzin. Mere luft, kræver mere benzin. Derfor leveres de fleste kit med en brændstofsregulator, som forøger benzintrykket. Alligevel kan der være problemer med at tilføre nok brændstof ved maksimale omdrejninger, da de fleste brændsstofpumper er gamle og slidte. Så pumpen skal givet uskiftes til en, som kan levere et lidt højre tryk. JR producerer en
http://www.jacksonracing.com/Shop/ViewP ... exID=38407 Når det så er gjort, bliver næste problem blandingsforholdet mellem benzin og luft. Hvis bilen får for lidt benzin i forhold til luft, kører bilen magert. Resultatet bliver at ventilerne bliver for varme og kan smelte = nye ventiler. Får man justeret blandingsforholdet så det passer ved høje omdrejninger kører bilen med stor sikkerhed for fedt ved lave omdrejninger hvorved at cylinderne slides mere og man får en underlig tomgang og en dårlig brændstofsøkonomi.
Både problemstilling 1 og 2 kan løses ved lidt mere kompliceret elektronik, der nok vil kræve at bilen bliver indstillet på et rullefelt.
Turbo folket har god erfaring med Link computeren fra Flyin Miata:
NA:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 97%20OBDII
NB:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=07-18000
Kompressor folket har god erfaring med Wolf 3D:
http://www.wolfems.com.au/ og Greddy E-manage:
http://www.greddy.com/prod_e_manage.htm
Hvor du går i gang afhænger nok lidt af \"hvor hurtig du har råd til at ville køre\".
Erfaringsmæssige gode kits er: Flyin Miata Stage 2 kittet (inkl. computer)
http://www.flyinmiata.com/. Dyre men bedste kompressorer findes hos BR Performance (specielt til NB modellerne):
http://www.brperformance.com og billigste kompressor løsning findes hos Jackson Racing, men kræver lidt stumper ud over grundkittet
www.jacksonracing.com.
Greddy laver et billigt turbo kit, som kræver lidt ekstra selvopfundene løsninger for at køre optimalt, og så kan man ligeså godt købe et fra Flyin Miata. HKS laver også et kit til NA’erne, men der er ikke jf. diverse fora ret mange der kører med det rundt