Turbo??? Supercharger????

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Turbo??? Supercharger????

Indlægaf hasse » tors 18. aug 2005 21:37

Hvad skal \"man\" vælge.

Lad os høre om fordele og ulemper ved de forskellige systemer.
Har læst om dem/forskellene i diverse bøger, men hva' si'r I brugere???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Softtop » fre 19. aug 2005 07:54

Tror det svarer til at sætte Koranen og Biblen op mod hinanden, svarene
vil nok gå i alle retninger..

Men fandt lige denne webside - den er da lidt interessant!


http://users.pandora.be/miata/english/d ... ay2002.htm
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Webmaster » fre 19. aug 2005 09:24

Følgende er hvad jeg har erfaret ved at rode med JR kompressor, surfe på nettet og tale med diverse MX-5 ejere med større viden end jeg selv.

Kompleksiteten vil nok være stærkt afhængig af om du skal rode med det selv eller betaler dig fra det?

Efter min opfattelse får du mest effekt med turbo, som også er den mest komplicerede løsning. En kompressor giver mere bundtræk end turbo, men kan ikke levere ligeså mange heste ved max omdrejninger. Fordelen (i dansk perspektiv), er at kompressoren er ret nem at afmontere når bilen skal synes, da hele det originale udstødningssystem er intakt. Tilsvarende er kompressor nem at montere. Som udgangspunkt er det ikke muligt at syne bilen med hverken kompressor eller turbo, sevlom man kan være heldig. Ud over behovet for en stærkere kobling og risiko for evt. ødelagte drivaksler og differentiale (>200 HK og NA 1,6) vil du ved de billige kits ende med to problemstillinger:

1. Styring af timeing. Bilen er sat til 10 grader, og der er flere der sætter den frem for at få lidt flere heste og bundtræk. Men for at undgå tændingsbanken ved turbo/kompressor, er det nødvendigt at stille tændingen tilbage til 4-8 grader. Bivirkningen er man mister en masse bundtræk (her forsvandt hoved idéen med kompressor, hvilket der heldigvis findes løsninger for). Det optimale er eksempelvis 10-14 grader ved lave omdrejninger og 4-8 grader (målt som base tænding) ved de højere omdrejninger. Det kræver et modul der kan styre tændingen. Det mest simple og billige løsning (NA modeller) er en Bipes. www.bipesauto.com . Den kan styre timeingen baseret på omdrejninger, temperatur og luftmængde. NB'erne kræver lidt mere sofistikeret elektronik. Jeg har ikke forsket i løsningerne, men de findes. Tændingsbanken ødelægger stemplerne, som typisk river cylinderen i stykker = ny motor. Så det her punkt skal man have 120% styr på! Så mange motorer har Andreas heller ikke på lager ;o)

2. Tilførsel af benzin. Mere luft, kræver mere benzin. Derfor leveres de fleste kit med en brændstofsregulator, som forøger benzintrykket. Alligevel kan der være problemer med at tilføre nok brændstof ved maksimale omdrejninger, da de fleste brændsstofpumper er gamle og slidte. Så pumpen skal givet uskiftes til en, som kan levere et lidt højre tryk. JR producerer en http://www.jacksonracing.com/Shop/ViewP ... exID=38407 Når det så er gjort, bliver næste problem blandingsforholdet mellem benzin og luft. Hvis bilen får for lidt benzin i forhold til luft, kører bilen magert. Resultatet bliver at ventilerne bliver for varme og kan smelte = nye ventiler. Får man justeret blandingsforholdet så det passer ved høje omdrejninger kører bilen med stor sikkerhed for fedt ved lave omdrejninger hvorved at cylinderne slides mere og man får en underlig tomgang og en dårlig brændstofsøkonomi.

Både problemstilling 1 og 2 kan løses ved lidt mere kompliceret elektronik, der nok vil kræve at bilen bliver indstillet på et rullefelt.

Turbo folket har god erfaring med Link computeren fra Flyin Miata:

NA: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 97%20OBDII
NB: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=07-18000

Kompressor folket har god erfaring med Wolf 3D: http://www.wolfems.com.au/ og Greddy E-manage: http://www.greddy.com/prod_e_manage.htm

Hvor du går i gang afhænger nok lidt af \"hvor hurtig du har råd til at ville køre\".

Erfaringsmæssige gode kits er: Flyin Miata Stage 2 kittet (inkl. computer) http://www.flyinmiata.com/. Dyre men bedste kompressorer findes hos BR Performance (specielt til NB modellerne): http://www.brperformance.com og billigste kompressor løsning findes hos Jackson Racing, men kræver lidt stumper ud over grundkittet www.jacksonracing.com.

Greddy laver et billigt turbo kit, som kræver lidt ekstra selvopfundene løsninger for at køre optimalt, og så kan man ligeså godt købe et fra Flyin Miata. HKS laver også et kit til NA’erne, men der er ikke jf. diverse fora ret mange der kører med det rundt
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

acceleration

Indlægaf hasse » søn 21. aug 2005 22:39

Hvilker tider har I super-/turbofolk???
Jeg forudsætter, at gearingen ikke er lavet om.

0-100 km
1/4 mile-sluttid og hastighed.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik » man 22. aug 2005 20:41

Jeg har HKS turbo på min og skal nok få lavet nogle tider når den engang kører stabilt. Har lige været igennem den helt store renovering pga. en færdig krumtap! (Belastende dyrt!!).
Og nu skal den lige stilles ind og køres til.
Henrik
 
Indlæg: 97
Tilmeldt: tirs 13. apr 2004 09:43
Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf Webmaster » man 22. aug 2005 21:10

Henrik skrev:Har lige været igennem den helt store renovering pga. en færdig krumtap! (Belastende dyrt!!).
Hvordan opdagede du fejlen??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 23. aug 2005 09:57

\"Har lige været igennem den helt store renovering pga. en færdig krumtap! (Belastende dyrt!!). \"


Det kan man da kalde en \"crank\" skæbne!!!

Omfattede renoveringen også specialslibning af ventiler???

Vil godt høre, om jeres erfaringer med...lad os kalde det - facetslibning af ditto.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik » tirs 6. sep 2005 21:06

Jeg opdagede det med krumtappen ved at den var utrolig sløv i optræk og begyndte at gå dårligt... Det skulle være fixet fra 93' og fremefter ....
Men føj det er en dyr omgang...
Henrik
 
Indlæg: 97
Tilmeldt: tirs 13. apr 2004 09:43
Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf Webmaster » tirs 21. feb 2006 19:37

Som jeg tidligere har beskrevet er der to problemstillinger ved montering af turbo eller kompressor.

1. Timeing
2. Brændstofsblanding.

Hvis man ikke har råd til en fuld programmerbar motorstyring, findes der nu billigere muligheder.

Ad. 1 kan (NA modeller) - løses ved hjælp af en Bipes. http://www.bipesauto.com/
Ad. 2 har været vanskeligere at løse, men der er det seneste år blevet introduceret to spændende prisbillige løsninger (som understreger behovet):

BR Performance producerer ELF, som understøtter VVT motorer (Sene NB udgaver).
Billede
http://www.brperformance.com/Merchant2/ ... Screen=ELF

Miata Mania (Moss i US) sælger nu Powercard:
Billede
http://www.powercardtuning.com/

Så nu mangler vi bare nogle forsøgskaniners praktiske erfaringer !! :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf nebrot mx5 » tirs 21. feb 2006 20:20

Er der nogen som ved hvor mange mx5 det er med turbo i dk , og hvordan er det med syn . Af monterer alle turbo mm. for at få et syn ??? .
Skal til syn snart , men kan ikke se at det er et problem da jeg kan justere CO- mm. så det er ok

nebrot
nebrot mx5
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 17. maj 2004 20:51

Indlægaf Freestyler » fre 24. feb 2006 11:07

nebrot mx5 skrev:Er der nogen som ved hvor mange mx5 det er med turbo i dk , og hvordan er det med syn . Af monterer alle turbo mm. for at få et syn ??? .
Skal til syn snart , men kan ikke se at det er et problem da jeg kan justere CO- mm. så det er ok

nebrot

Jeg har turbo på min. Og jeg har da fået et par bemærkninger om det i synshallen ind i mellem. -Ikke mindst da den lavede hjulspind og snurrede rundt for synsmanden på prøveturen! Men den er altid endt med at blive synet. :D
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron