Martin skrev:...er ret sikker på alle de gamle NA'er har bananmanifold....
Det er jeg ret sikker på at de ikke har!
Jeg tvivler nu også på at der i det hele taget har været produceret en MX-5/Miata/Eunos med bananmanifold. Men igen - jeg kan jo tage fejl
Jeg har brugt en del tid på miata.net for at læse om bananmanifolder, og har selv monteret en JR (4-2-1) på min 91 1,6'er. Hvad jeg har læst mig frem til (har ikke fået den målt siden) er, at der ikke opnås den store effektforøgelse på NA 1,6'erne ved montering af anden manifold. Måske 1-4 HK. Den orginale manifold (4-1) er fabrikeret ret optimalt fra fabrikken. På min egen 1,6'er virker det som at de sidste 3000 omdrejniger lige kommer lidt hurtigere end med den gamle manifold. Og så er den jo ret cool at se på. Den kører i hvert tilfælde lidt hurtigere fordi man ved den er der
Til gengæld skulle der være noget mere at hente på 1,8'eren. For NB udgaverne, specielt dem med de seneste motorer (noget med VVT eller lign.) skulle der faktisk være en del heste at hente. En 10-15 stykker syntes jeg at have læst et eller andet sted!
Christian / Webmaster /
http://www.five-speed.dk1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017