Køb af bananmanifold

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Køb af bananmanifold

Indlægaf Claus » tirs 24. jan 2006 11:26

Hejsa

Jeg har spekuleret på en bananmanifold og den billigste rustfrie de har på nedenstående side.
Vil høre, hvad har i af erfaring, noget jeg skal være opmærksom på ?
Hvad kan jeg forvente af fordele og ulemper ?

Jeg håber på lidt mere effekt, jeg har det store KN Typhoon filter monteret. http://www.ilmotorsport.com/show_detail ... ffb6d0b160

Min bil er en NB 99 model og det er den billigste på denne side jeg påtænker og købe.
http://www.ilmotorsport.com/show_artike ... l=NB&kat=Fächerkrümmer&PHPSESSID=10bf90cdf9baaf4eb55a4d88898c4bf0
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Køb af bananmanifold

Indlægaf Martin » tirs 24. jan 2006 15:12

Claus skrev:Hejsa

Jeg har spekuleret på en bananmanifold og den billigste rustfrie de har på nedenstående side.
Vil høre, hvad har i af erfaring, noget jeg skal være opmærksom på ?
Hvad kan jeg forvente af fordele og ulemper ?

Jeg håber på lidt mere effekt, jeg har det store KN Typhoon filter monteret. http://www.ilmotorsport.com/show_detail ... ffb6d0b160

Min bil er en NB 99 model og det er den billigste på denne side jeg påtænker og købe.
http://www.ilmotorsport.com/show_artike ... l=NB&kat=Fächerkrümmer&PHPSESSID=10bf90cdf9baaf4eb55a4d88898c4bf0


Har den ikke bananmanifold originalt monteret?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

nope

Indlægaf Claus » tirs 24. jan 2006 16:20

Nope, efter mine erfaringer er der ingen europæiske modeller, der har bananmanifold som standard.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Danny » tirs 24. jan 2006 16:25

Du kan forvente følgende:
-lidt mere lyd
-lidt bedre ydelse alt efter design
-bedre udseende i motorrummet

Du skal ikke regne med, at det giver dig mange HK uden videre. Vær opmærksom på, at nogle manifold ikke passer sammen med en kompressor f.eks. hvis du går med sådan nogle tanker. Jeg har aldrig set lige den model der, så det ved jeg ikke noget nærmere om.

Hvis du går op i at den skal være flot, så brug gummihandsker under installationen. Så kommer der ikke blåfarvede pletter når den bliver varm. Gid jeg havde gjort det i sin tid :roll:
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

okay og tak

Indlægaf Claus » tirs 24. jan 2006 16:32

Takker Danny

Jeg har faktisk spekuleret på kompressor...hvilken manifold kan så anbefales, kan forestille mig at der ikek er plads til den...
Eller skal jeg blot glemme det og fokucere på en kompressor løsning istedet for ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: nope

Indlægaf Martin » tirs 24. jan 2006 18:08

Claus skrev:Nope, efter mine erfaringer er der ingen europæiske modeller, der har bananmanifold som standard.


hmmm ikke alt bliver bedre med tiden... er ret sikker på alle de gamle NA'er har bananmanifold....
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Re: nope

Indlægaf Webmaster » tirs 24. jan 2006 18:35

Martin skrev:...er ret sikker på alle de gamle NA'er har bananmanifold....


Det er jeg ret sikker på at de ikke har! 8) Jeg tvivler nu også på at der i det hele taget har været produceret en MX-5/Miata/Eunos med bananmanifold. Men igen - jeg kan jo tage fejl :wink:

Jeg har brugt en del tid på miata.net for at læse om bananmanifolder, og har selv monteret en JR (4-2-1) på min 91 1,6'er. Hvad jeg har læst mig frem til (har ikke fået den målt siden) er, at der ikke opnås den store effektforøgelse på NA 1,6'erne ved montering af anden manifold. Måske 1-4 HK. Den orginale manifold (4-1) er fabrikeret ret optimalt fra fabrikken. På min egen 1,6'er virker det som at de sidste 3000 omdrejniger lige kommer lidt hurtigere end med den gamle manifold. Og så er den jo ret cool at se på. Den kører i hvert tilfælde lidt hurtigere fordi man ved den er der :oops: :roll:

Til gengæld skulle der være noget mere at hente på 1,8'eren. For NB udgaverne, specielt dem med de seneste motorer (noget med VVT eller lign.) skulle der faktisk være en del heste at hente. En 10-15 stykker syntes jeg at have læst et eller andet sted!
Senest rettet af Webmaster tirs 24. jan 2006 18:42, rettet i alt 1 gang.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: okay og tak

Indlægaf Webmaster » tirs 24. jan 2006 18:42

Claus skrev:Jeg har faktisk spekuleret på kompressor...hvilken manifold kan så anbefales, kan forestille mig at der ikek er plads til den...
Eller skal jeg blot glemme det og fokucere på en kompressor løsning istedet for ?
Manifolden gør nok ikke det store i forhold til kompressoren. Så start med den. Prøv at kigge lidt på http://www.brperformance.com/ - de leverer til syneladende nogle ret OK kompressorer, hvor der også følger lidt elektronik med til at styre brændstoftilførslen, hvilket gør at det hele kommer til at fungere optimalt. De producerer både en hot og en cold side udgave til din model, og hvad jeg ved af har vi ikke nogen cold side kompressor MX-5'er i Danmark (hint - hint :wink: )

BRPerformance har lavet en smart og billig dims (ELF), som kan ændre brændstoftilførslen. Det skulle specielt have betydning for VVT modellerne (2001-2005)
Billede
http://www.brperformance.com/Merchant2/ ... Screen=ELF.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: nope

Indlægaf Martin » tirs 24. jan 2006 19:55

Webmaster skrev:
Martin skrev:...er ret sikker på alle de gamle NA'er har bananmanifold....


Det er jeg ret sikker på at de ikke har! 8) Jeg tvivler nu også på at der i det hele taget har været produceret en MX-5/Miata/Eunos med bananmanifold. Men igen - jeg kan jo tage fejl :wink:


Jeg kan her henvise til den originale salgsbrochure http://www-cse.ucsd.edu/users/paloma/Mi ... ta_90.html

uddrag:

Mechanical Features

16L DOHC 16-valve engine S
Sport-tuned stainless steelexhaust system with tubular header S
5-speed manual transmission with overdrive S
Power Plant Frame (PPF) S
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Re: nope

Indlægaf Webmaster » tirs 24. jan 2006 21:27

Martin skrev:
Webmaster skrev:
Martin skrev:...er ret sikker på alle de gamle NA'er har bananmanifold....


Det er jeg ret sikker på at de ikke har! 8) Jeg tvivler nu også på at der i det hele taget har været produceret en MX-5/Miata/Eunos med bananmanifold. Men igen - jeg kan jo tage fejl :wink:


Jeg kan her henvise til den originale salgsbrochure http://www-cse.ucsd.edu/users/paloma/Mi ... ta_90.html

uddrag:

Mechanical Features

16L DOHC 16-valve engine S
Sport-tuned stainless steelexhaust system with tubular header S
5-speed manual transmission with overdrive S
Power Plant Frame (PPF) S


Det har du faktisk ret i... Det ses ret tydeligt på et af billederne fra det link du har sent. Her kan man se motoren oppefra uden varmeskjoldet:
Billede
Lidt min fejl. Når jeg tænker bananmanifold, tænker jeg på forskellen i samlemåden, hvilket jo ikke er korrekt. En af forskellene på JR manifold og den originale er samlemetoden. På den originale samles rørerne i et punkt (4-1), hvor JR manifolden samler dem to og to (4-2-1). Det er hvist noget af en videnskab hvad der bedst.

Så tilbage til et af de oprindelige spørgsmål - har NB'eren støbejernsmanifold eller en tilsvarende som den der er vist på NA motoren her?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

hmm

Indlægaf Claus » tirs 24. jan 2006 22:51

NB har støbejerns manifold....jeg lagde mærke til at jeg skrev europæiske modeller ikke havde bananmanifold...det tyder på jeg har ret..den på billedet er fra usa. :)
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: hmm

Indlægaf Webmaster » tirs 24. jan 2006 23:26

Claus skrev:NB har støbejerns manifold....jeg lagde mærke til at jeg skrev europæiske modeller ikke havde bananmanifold...det tyder på jeg har ret..den på billedet er fra usa. :)
ja ja ja.... det så jeg godt. Nu er den på billedet altså en NA motor ;) Men hvis NB'eren har støbehjernsmanifold og NA'eren 4-1 banan, så forklarer det jo hvorfor at der er mere at hente på NB'eren end NA'eren ved at udskifte manifolden :o

Ved ikke hvorfor jeg ikke lige tænkte over det, men på side 27 i denne fil http://www.five-speed.dk/Download/mirof ... hassis.pdf , kan man tydelig se at NB'eren har støbejernsmanifold, og i denne fil http://www.five-speed.dk/Download/mirof ... hassis.pdf på side 29 at NA'eren har en type med rør!!!

Bare for at vade rundt i det - hvorfra ved vi så at de ikke europæiske NB'ere ikke har støbejernsmanifold? :twisted:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » ons 25. jan 2006 19:26

Angående hvilke manifold der passer med hvilke kompressorer ved jeg, at den jeg har (RB 4-1) er i vejen for JR's kompressor.
Men vælger du en cold-side fra enten BRP eller Uber'ne fra FM så er der ingen problemer (dobbelt hint :wink: ).

Men vil du have et andet manifold OG absolut en JR kompressor, så skulle et manifold fra samme producent være løsningen. Men den er godt nok dyr hos I.L.!

PS: du må godt holde lidt igen med at købe en cold-side, jeg kunne godt tænke mig at være den første :D
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » ons 25. jan 2006 19:52

Danny skrev:....Men den er godt nok dyr hos I.L.!....

Prøv at kigge hos Moss i England.. De har i øjeblikket gratis fragt kampagne!!! Det hjælper jo lidt på prisen!

www.moss-europe.co.uk
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron