\"Jeg mener - tror jeg nok - at det geniale i fjedre er, at hvis den f.eks. ved en belastning med 100 kg bliver trykket 1 cm. vil den samme fjeder med en belastning på 200 kg blive trykket 2 cm.\"
Ja, stivheden for denne fjeder er så
k = 100kg/cm (lidt alternativ enhed)
Det er en fjeder med linear fjederkarakteristik.
Fjedre laves også med progressiv fjederkarakteristik, således at stivheden stiger ved sammentrykning.
\"Uanset fjederlængden.\"
Hvis du har to fjedre med identisk materiale og udførsel men forskellig længde vil stivhederne ikke være ens.
Hvis du tager en fjeder og skærer den over på miden vil du have to fjedre som hver især har den dobbelte stivhed i forhold til den originale.
Se evt.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hooke's_law (Multiple springs)
Teoretisk kan man justere undervognen til 25% vægtfordeling ved enten at ændre fjederlængden eller ved at ændre fjedrens monteringspunkt i forhold til undervognen. Jeg vil tro at man gør det sidste (da man så undgår at ændre på stivheden).