Hvor kan man spore sin MX-5 på en corner weight ?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » man 10. aug 2009 16:44

Forudsætning: At den er lavet af samme materiale, har samme materialetykkelse og har samme diameter.


Og vindingerne er viklet med samme afstand, hele fjederens længde. (?)

Mine gamle knald hårde H&R sænknings fjedre, er viklet så tæt ud mod enderne. At det var meget svært at få \"fjeder klemmerne\" ind, da de skulle afmonteres. Jeg tror det er på denne måde de bliver prograsive på.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » man 10. aug 2009 17:19

KimT skrev:
Viggoman skrev:Du har fat i noget Hasse. Den statiske vægtfordeling kan kun ændres ved at flytte fysisk vægt rundt i bilen. Corner weighting justerer den dynamiske vægtfordeling.

Jeg vil ikke mere det er korrekt.

Hvis fjedrene var uendeligt stive var systemet statisk overbestemt (man har for mange ubekendte for moment- og kraftligevægts-ligningerne).
Man er derfor nødt til at kende stivheden (og vandringen) af fjedrene for at bestemme vægtfordelingen på de enkelte hjul.

En mindre teoretisk måde at overbevise sig selv om dette, er at tage udgangspunkt i en perfekt jursteret bil, hvor der er 25% vægt på hvert hjul.
Hvis man på denne bil ændrer fjederlængden på een fjeder vil belastningen på fjederen også blive ændret. Herved er den perfekte justering med 25% på hvert hjul spoleret.

Hvis bilen kun har 3 hjul monteret vil bilen være statisk bestemt og fordelingen kan bestemmes uden at kende stivhederne.


Hmmm, der skal nok et andet begreb ind over: bilens massefordeling er statisk og kan kun ændres ved fysisk at flytte rundt på masse. Den kraft som hjulene trykker i vejen med er afhængig af såvel massefordeling som de fjederkomponenter der indgår i hjulophængene.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 10. aug 2009 17:30

Kuksi: \"...Og vindingerne er viklet med samme afstand, hele fjederens længde. (?) ..\"

Yes.

Men er min opfattelse korrekt?

Hvis den er det, så er Viggoman's:

\"..Hvis man på denne bil ændrer fjederlængden på een fjeder vil belastningen på fjederen også blive ændret. Herved er den perfekte justering med 25% på hvert hjul spoleret..\"

forkert.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KimT » man 10. aug 2009 17:30

\"Jeg mener - tror jeg nok - at det geniale i fjedre er, at hvis den f.eks. ved en belastning med 100 kg bliver trykket 1 cm. vil den samme fjeder med en belastning på 200 kg blive trykket 2 cm.\"
Ja, stivheden for denne fjeder er så
k = 100kg/cm (lidt alternativ enhed)
Det er en fjeder med linear fjederkarakteristik.

Fjedre laves også med progressiv fjederkarakteristik, således at stivheden stiger ved sammentrykning.

\"Uanset fjederlængden.\"
Hvis du har to fjedre med identisk materiale og udførsel men forskellig længde vil stivhederne ikke være ens.
Hvis du tager en fjeder og skærer den over på miden vil du have to fjedre som hver især har den dobbelte stivhed i forhold til den originale.
Se evt.: http://en.wikipedia.org/wiki/Hooke's_law (Multiple springs)

Teoretisk kan man justere undervognen til 25% vægtfordeling ved enten at ændre fjederlængden eller ved at ændre fjedrens monteringspunkt i forhold til undervognen. Jeg vil tro at man gør det sidste (da man så undgår at ændre på stivheden).
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf KimT » man 10. aug 2009 17:35

Viggoman skrev:
KimT skrev:
Viggoman skrev:Du har fat i noget Hasse. Den statiske vægtfordeling kan kun ændres ved at flytte fysisk vægt rundt i bilen. Corner weighting justerer den dynamiske vægtfordeling.

Jeg vil ikke mere det er korrekt.

Hvis fjedrene var uendeligt stive var systemet statisk overbestemt (man har for mange ubekendte for moment- og kraftligevægts-ligningerne).
Man er derfor nødt til at kende stivheden (og vandringen) af fjedrene for at bestemme vægtfordelingen på de enkelte hjul.

En mindre teoretisk måde at overbevise sig selv om dette, er at tage udgangspunkt i en perfekt jursteret bil, hvor der er 25% vægt på hvert hjul.
Hvis man på denne bil ændrer fjederlængden på een fjeder vil belastningen på fjederen også blive ændret. Herved er den perfekte justering med 25% på hvert hjul spoleret.

Hvis bilen kun har 3 hjul monteret vil bilen være statisk bestemt og fordelingen kan bestemmes uden at kende stivhederne.


Hmmm, der skal nok et andet begreb ind over: bilens massefordeling er statisk og kan kun ændres ved fysisk at flytte rundt på masse. Den kraft som hjulene trykker i vejen med er afhængig af såvel massefordeling som de fjederkomponenter der indgår i hjulophængene.

Jep, jeg er enig :-)
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Kuksi » søn 19. sep 2010 00:07

De \"plader\" bilen står på til en 4 hjuls udmåling indeholder aldrig en vægt.
Derimod er jeg snart den lykkelige ejer af en corner weight, da jeg er igang med at lave en for en racer-mekaniker. Jeg beholder \"ejerskabet\" til den, men det er jo begrænset hvad jeg selv kan bruge den til, da jeg kører med KONI sports kit ( kan ikke justeres trinløst). Når den er færdig kan vi jo nok finde ud af noget. Men hold fast det er dyre sager hvis man skal ud og købe alle delene.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster

cron