Hvilke støddæmpere skal jeg vælge?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Hvilke støddæmpere skal jeg vælge?

Indlægaf crv » fre 4. dec 2009 12:52

Hej. Under monteringen af min nye udstødning gjorde mekanikeren mig opmærksom på at min ene støddæmper var utæt.Undevognen virker hård og ok men da bilen skal told synet her til foråret skal dæmperen jo skiftes.så mit spørgsmål er hvilke dæmpere skal jeg bestille og få lagt i bagerummet inden den sendes til dk.det er en 1998 reg 1999 model nb med juster bare sway bars og måske også stivere fjedre.Den er ihvertfald sten hård og rokker sig ikke en tomme selv ved hoved under armen kørsel.Findes der nogle dæmpere som både kan arbejde med standard of hårde fjedre.Jeg går primært efter performence ikke komfort.På den måde kan jeg have den ifred for konen som godt nok helst vil bruge den til cafe racer.
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Viggoman » fre 4. dec 2009 13:32

Søg og du skal finde......

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2485&highlight=undervogn

Der er en udmærket søgefunktion her på forum'et og der er en guldgrube af informationer og know-how hvis man leder efter det.

God jagt :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Webmaster » fre 4. dec 2009 15:29

Hvis den ikke skal skamsænkes er svaret simpelt. Koni eller H&R coil over. Bilen vil køre meget skarpere men stadig være komfortabel uden at skrabe på alle mulige steder.

Spørg Jeppe Rimmen eller Bo Brøndum. Begge har coil over NB MX-5'ere. Har kørt begge og det er vanvittige gode opsætninger.

Det koster lidt mere end bare et par dæmpere, men det alle pengene værd og burde have været standard på en hver MX-5.

IL motorsport har tilbud i øjeblikket... så det er bare om at bestille julegaven til sig selv :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » fre 4. dec 2009 16:17

Jeg har ikke kørt med alle løsninger - der er jo utallige :? Men jeg er meget glad for min løsning med fuldt justerbar koni!!!

På min første NB'er havde jeg valgt den billige løsning med kun lavere fjedre og standard dæmpere. Så godt ud, men kørte dårligt!
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » fre 4. dec 2009 17:45

jepperimmen skrev:Jeg har ikke kørt med alle løsninger - der er jo utallige :? Men jeg er meget glad for min løsning med fuldt justerbar koni!!!

På min første NB'er havde jeg valgt den billige løsning med kun lavere fjedre og standard dæmpere. Så godt ud, men kørte dårligt!

Til del to kan jeg kun give Jeppe ret - jeg kører med samme løsning nu på min NA og det er ikke lutter lykke!

Jeg har til gengæld personligt valgt en almindelig Koni Sport undervogn med justerbar dæmpning og justering af højden i tre faste trin. Dette valg er truffet af rent økonomiske årsager - jeg ville hellere spare merprisen til en coil-over og så bruge pengene på noget andet.

Ved denne løsning bliver bilen, i min verden, heller ikke skamsænket. Jeg synes mine nuværende, ca. 35 mm fjedre er for meget! Husk i øvrigt på at man jo kan kombinere Koni dæmperne med bilens originale fjedre (i laveste hak) og så opnå en sænkning på lidt mere end 10 mm.

Der er mange muligheder, vælg den der passer bedst til pengepungen.
Overvej endeligt om ikke at undervognen har rigtigt godt af nye bøsninger samtidigt!

For yderligere og langt mere dybdegående information så brug søgefunktionen... emnet er tæsket rundt mange gange!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf crv » lør 5. dec 2009 11:36

[url]http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/20-1064.html Det må være den opsætning webmaster nævner.Men der er jo så mange mulighedder både billigere og dyrere at man bliver helt rundtosset. I skal have mange tak for jeres respons[/url]
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf And » lør 5. dec 2009 12:08

crv skrev:http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/20-1064.html Det må være den opsætning webmaster nævner.Men der er jo så mange mulighedder både billigere og dyrere at man bliver helt rundtosset. I skal have mange tak for jeres respons [/url]

Hvis det skal være coil-over, så er Koni'en hvertfald et sikkert hit i mine øjne. En kortere køretur i webs' Koni-opsatte bil var hvertfald en udsøgt fornøjelse. Eneste problem var "fartbegrænseren" i passagersædet :D

På miata.net er TEIN undervognene også meget anerkendte - rådgivningen fra Fat Cat Motorsport er meget seriøs, efter hvad jeg kan læse mig til! http://www.fatcatmotorsports.com/
Men der er så umiddelbart potentiale for bøvl til syn pga. manglende TÜV godkendelse?!?

Fordelen ved Koni og H&R er nok især at der følger TÜV papirer med og det derfor burde være noget lettere at få opsætningen igennem et syn herhjemme.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf crv » lør 5. dec 2009 13:35

Bestiller nok De Gule koni coil over.Jeg gruer allerede for kombineret syn/toldsyn pga min Racing-Beat header og midpipe instalation hvor jeg sløjfede den ekstra cat som CA 1999-2000 modellen har siddene på den oprindelige klods af en støbejerns manifold. Dk udgaver af 1999-2000 har håber jeg kun den bagereste så jeg håber det går.Når jeg køber koni i usa får jeg vel ikke TUV papire med men en kopi er vel nok hvis delene er identiske.
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf And » lør 5. dec 2009 14:43

crv skrev:Når jeg køber koni i usa får jeg vel ikke TUV papire med men en kopi er vel nok hvis delene er identiske.


Spørg dem selv: http://www.koni.com/3.html

Alternativ så har du hvad du skal bruge her:
TÜV papirer på Coil-over til NB http://finder.koni.com/pdf/1150-5062-tuv.pdf
Manual på Coil-over til NB http://finder.koni.com/pdf/1150-5062-manual.pdf
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » man 7. dec 2009 08:46

Nu, når I/vi er ved det med \"tüverne\".

Ved sidste syn var synsmanden interesseret i mine rotorer -turbo grove EBC.

Da tiden nærmer sig rettede jeg henvendelse til EBC primo november for at \"høre\" om tüv eller lgn. certificat.

Det er da mærkeligt at jeg endnu ikke har hørt fra dem.
(dukkede op fra glemslen, da jeg læste denne tråd).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster

cron