af And » tirs 5. maj 2009 20:30
Hej
Først og fremmest, mine egne biler får næsten aldrig klø når de er kolde. Jeg bruger gerne en del km på at varme maskineriet op på en hensigtsmæssig måde.
Det der beskrives virker ikke hensigtsmæssigt, men jeg ser det nu ikke som så stort et problem igen. Jeg mener hvertfald ikke at det er direkte skadeligt for maskineriet at gøre det på denne måde.
En motor der er blevet stoppet af driftsvarm holder på varmen et godt stykke tid bagefter. Når den så startes op og rulles er varmen jævnt fordelt i motoren og der opstår dermed ikke den helt store uhensigtsmæssige (forskellige) udvidelse af de enkelte komponenter.
Ved de motorer jeg arbejder på til hverdag (mellem 1.000 og 100.000 HK) er der et fællestræk, de startes ALDRIG kolde. Der er altid varme på, da de ellers vil havarere hvis de bliver startet op og får fuld last lige fra starten af. (Brændstofpumper får rivninger og cylinderforingerne rives af stempler.)
Langt de fleste af \"mine\" motorer er kun ca. 60 grader varme når de startes op og f.eks en gerator er ofte på tavlen indenfor 10 sekunder og yderligere 10 sekunder senere kan den køre med fuld last ved dens maksimale omdrejningstal. De fleste af disse motorer går alligevel omkring 10.000 - 15.000 timer mellem overhalinger.
Jeg vil prøve, i morgen, at vende emnet med min kammerat der tuner biler og har eget rullefelt, for at høre hvad han egentligt siger til det?
Ved turboladede motorer er jeg dog KLAR fortaler for at man lader skidtet stå et par minutter bagefter for at bruge olien til at trække noget varme ud af turboladeren.
Som en ekstra kommentar kan jeg da tilføje at jeg jo er deltidsansat i et større dansk redningskorps. Her er der ikke varme på bilerne og jeg må da sige at de får en anseelig del tæv lige fra starten af, men havarier ser vi ikke mange af... Jo ved ca. 500.000 km plejer Mercedeserne at sætte en toppakning.
Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan
"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.