Jeg har selv fået fat på en smartere motorstyring og skal til at lege lidt med elektronisk motorstyrring. Men hvad er egentlig bedst, at tune på vej eller tune på en dyno eller måske en kombination??? Jeg har fået læst lidt om dette og holdningerne er meget delte.
Ved Dyno tuning der tuner man i kunstige omgivelser, med en kunstig load, samt vind til indsugning, intercooler osv. Tilgengæld har man kontroleret forhold og gode data for HP og NM, så man hurtigt kan se forandringerne.
Ved tuning på vej, der bliver bilen udsat for faktiske forhold, altså den bliver tunet efter hvordan man bruger den. Plus at der kommer faktore som bakker, hyppig gearskift og skiftende temp og vind forhold. Her bliver motoren tunet til de forhold den normalt skal bevæge sig i. Problemet er så bare her, at finde et ordentlig sted at gøre det, et stykke vej hvor man er rimelig uforstyrret og kan køre forskellige hastigheder.
Hvad vil i fortrække eller har i erfaringer inden for den ene eller anden slags motortuning???