HK-NM med fri udblæsning?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

HK-NM med fri udblæsning?

Indlægaf hasse » fre 7. nov 2008 10:07

Læste i Jyllandsposten d.d., at den nye Ferrari California har nogle bypassventiler i udstødningen, der åbnes ved acceleration.

I kan nok følge mig.

Er der nogen, der har oplysninger om HK/NM (på mx5) med og uden fri udblæsning.

Georg5gear:

Hvad med en lem i udstødningen, der KAN aktiveres med en gang sejlgarn?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: HK-NM med fri udblæsning?

Indlægaf AS DK » fre 7. nov 2008 12:06

hasse skrev:Hvad med en lem i udstødningen, der KAN aktiveres med en gang sejlgarn?


Det blev brugt tidligere på amerikanske power-cars. Et lille håndtag forbundet til et spjæld, der kunne omdirigere udstødningen mellem fri udstødning udenom dæmpere og almindelig udstødning.
Meget simpelt og helt mekanisk.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Indlægaf PartyPhreak » fre 7. nov 2008 12:47

Jeg mener også Remus har lavet en type udstødninger som blev koblet til motorstyringen og ved fuld gas kunne åbne for et spjæld som gav mere lyd..
Brugeravatar
PartyPhreak
 
Indlæg: 134
Tilmeldt: tors 15. apr 2004 09:07
Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf hasse » fre 7. nov 2008 14:44

For et par år siden kørte jeg et stykke tid med midpipe istedet for cat.
Det var - så vidt jeg husker - min klare fornemmelse, at der var flerer kræfter. Men hvor meget ved jeg ikke. Ikke målt. Og det LARMEDE.

Der er ganske givet nogle McCain-tilhængerer ude på prærien, der har foretaget nogle målinger med og uden midpipe. Har ikke søgt endnu.

Og de målinger vil give et fingerpeg....måske.

For der er jo det, at udstødningen (incl. cat og potte) er bygget og dimensioneret, så de kan udnytte undertryk og overtryk.

Og det må blive elimineret med en - åben - lem.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » fre 7. nov 2008 16:51

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Webmaster » fre 7. nov 2008 17:54

Ferrari 360 Challange Stradale gør det samme, når man trykker på Sportsknappen... Og det er noget der kan mærkes. Den frakobler alt hvad der hedder emissionskontrol, herunder katalysatorerne (hvordan mon de egentlig har fået den typegodkendt med det ???), og så larmer den som ind i helvede...

http://www.youtube.com/watch?v=ASdYH7uLN4Y

Ahhh.... Den herlige lyd.

Havde min Ferrari jomfrutur (bag rattet) i sådan en en sommerdag på Padborg Park.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » lør 8. nov 2008 22:10

Har prøvet det Webmaster.
I Pyrenæerne...for en del år siden.
Hvilken lyd i bjergene (minder om en MX5-tur i 1. gear med midpipe gennem Strandgade!!).

Viggoman:
Det er nogle herlige, lærerige link, men bliver skuffet over, hvor lidt der egentlig kommer ud af det (for høje forventninger (jeg MÅ sgu' da snart blive klogere)).

Men hva' fa'en: Det ku da egentlig være meget skægt at lave en lem i min 4-2-1, når den nu alligevel på et eller andet tidspunkt skal svejses.
SÃ¥ er der bare lige det med \"suget\".

Er det det rene pjat, må jeg \"trække i sejlgarnet\" og slå en råbåndsknob.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 13. nov 2008 10:54

normalt giver et åbent udstødning mere effekt og moment, men højere oppe i omdr. så udover larmen er et helt åbent udstødning nok ikke så smart til daglig brug :)

Spjældet kan købes ved www.summitracing.com :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tors 13. nov 2008 13:12

Tak Chicken.
SÃ¥ tror jeg ikke, at det er mig, der bliver lemfabrikant.

Er mest interesseret i mellemområdet, hvis 4000-6000 kan betragtes som et sådant.

Det er vel nærmest en halv mellem- og et halv topområde. I hvertfald, hvis vi siger 6500.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 13. nov 2008 14:12

Var engang ved at bygge det til min el-camino, fordi dem man kan købe er sådan set bare et Y-stykke hvor den frie del kan åbnes, så den både blæser ud i det fri og igennem resten af udstødningen - hvor jeg gerne ville ha enten eller - meeeen det var en anelse bøvlet at fabrikere noget holdbart :P
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster

cron