Portning af topstykke og indsugningsmanifold.........

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Portning af topstykke og indsugningsmanifold.........

Indlægaf altid6 » ons 21. maj 2008 19:19

Så mangler jeg bare opgave med at porte manifold og topstykke, før hele herligheden skal samles igen. Har læst en masse omkring portning og trænet lidt. Men har ikke set det udført på sådan et topstykke som vi har. Her er spørgsmålet så til dem som har prøvet (Hasse :wink: ). På billederne ses manifolden og topstykket. De sorte streger er markering af hvor pakningen kommer til at sidde. Som det ses så er det ganske meget materiale der kan tages af. Mit spørgsmål er nu om alt dette materiale skal fjernes så åbningerne matcher pakningen ???? Min største bekymring er på manifolden, hvor det er muligt at åbne helt op til hvor indsprøjtningsdyserne sidder. Er dette klogt???? Det vil give en meget stor åbning med meget mere mulighed for flow, men er faktisk lidt i tvivl omkring funktionen af den \"forhøjning\" af kanalen som er der, kan den bare fjernes!!!!!
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 21. maj 2008 21:38

Jeg fjernede ikke materiale oppe omkring dyserne. Hverken på manifold eller topstykke.

Er ikke enig med dig i, at det ville give større flow. Måske tværtimod (turbulenser?).
For den forøgelse, som afslibningen evt. medfører, fortsætter ikke videre ind i manifolden. Luftvejen får ikke en større diameter.

Og hvis jeg ikke husker topstykket helt galt, fortsætter den evt. \"afslibning\" af de tilsvarende områder i topstykket heller ikke ind i dette.

Som jeg vist nævnte i en anden tråd, gik jeg meget konservativt til værks. Altså hellere for lidt \"materialefjernelse\" end for meget.

Begyndte med at tegne op som dig (Indrømmelse. rødmen: Havde købt preusser blåt, men kunne ikke finde det. Da jeg var færdig, fandt jeg det: Det lå i køleskabet, hvor jeg helt bevidst havde lagt det!!!).

Fjernede herefter den skarpe kant, der er/var på topstykket ved indgangen (do. do. på manifolden var fjernet tidligere).

Og så blev der ellers poleret. Og slebet, hvor jeg havde på fornemmelsen, at det ville hjælpe og efter de anvisniger, der er på et af linkene. Grater, støbekanter osv. Udjævning af spc. \"gulvet\" i indsugningsvejen på topstykket. Feathering altså ikke blankt.

Ved at bruge pakningen som skabelon - som du har gjort - på både topstykke og manifold, kommer indsugningsvejene til at passe sammen. Og som sagt. Hos mig er der ikke rørt omkring dysevejene.

Pakningen fra Hondata var ikke plan i gulvet til til indsugningen, men opadbuet. Den kunne jeg ikke greje, så der fjernede jeg denne bue på pakningen.

Jeg har muligvis været for konservativ ved fjernelse af materiale. Førstegangsnervøsitet. Men jeg tro nu ikke, at man skal være alt for nervøs.

Jeg kan ihvertfald oplyse, at en af portene absolut ikke blev, som jeg ønskede, og det medførte rettelser både på manifold og topstykke. Mange. Og resultatet blev at hullet var synligt større end i de andre porte.

Om det så har betydet noget for mit slutresultat, er jo svært at sige.

Den første test - og indtil nu eneste - gav en 100 km tid på omkring 8 sek. Så helt tosset kan det ikke være.

Men NU må jeg se at få taget mig sammen til en rulleforretning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 06:44

Altid6:
Min \"Dremel\" var slet ikke kraftig nok til noget som helst.
Og den bøjelige aksel, jeg havde købt hos Harald Nyborg gik istykker.
Jeg kørte alligevel op til Harald Nyborg for at købe en ny.

Det viste sig, at de havde fået en helt ny model.

Det er/var virkelig gods. \"Mitsutumo\".
Så den kan jeg anbefale...hvis du er i beneb for en bøjelig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tors 22. maj 2008 07:56

Okay Hasse, kan være at jeg lige skal besøge Harald Nyborg, for har tænkt lidt på hvordan man kommer rundt i krogende. På den hjemmeside, hvor de har en guide til portning og sælger det der portningssæt, der er nogle sandpapirsruller der er koniske, sådan nogle har jeg desværre ikke kunne finde nogen steder til en dremel (tror ikke at de bliver lavet til den) De ser ellers ud til at være gode. Hvad gjorde du for at beskytte ventilsæderne ??? Det er jo et af de steder man ikke har lyst til at ramme med noget roterende.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 08:23

Hvis du har tålmodighed så køb deres de lux portingsæt. Det er godt.
Jeg var ellers lige ved at tro, at det ikke kunne bruges med akslen fra Harald. For selve stykket, der skal ind i akslens borepatron er rimelig tykt.
Men det gik ved at skrue borepatronen lidt fra hinanden og så spænde den.

Fsv. angår området omkring ventilsæderne, kunne jeg ikke finde en måde at beskytte disse på.
Så min tilgang til slibningen, var som jeg vil have at min tandlæge behandler mine tænder. Gelinde, gelinde, gelinde.
Og det stykke, der i forvejen er blankpoleret, det rørte jeg slet ikke.
Borehåndstykket er svært at styre.

Men igen: Hellere for lidt slibning end for meget

Og en LILLE berøring af sæderne kan - forhåbentlig - fjernes/decimeres ved den efterfølgende ventil/sædeslibning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 08:45

Er på vej ud men lige dette:

de luxe sættet fik jeg via demon-tweeks.
Checkede lige. Levering 10 dage efter bestilling (!!!).
Det MÅ sgu' være muligt at få noget tilsvarende i DK. mener også, at jeg - efter bestillingen hos demon - fandt et sted i DK. Kan ikke finde/huske stedet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 18. jun 2008 07:40

Smider oplysningen ind her.
En bog om \"cylinder heads\" mm., som nu er i handlen igen:

http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... =&x=22&y=8

hvis nogen skulle blive inspireret af bl.a. Altid6. Jeg ved ikke om, der er noget om maling i bogen!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » ons 18. jun 2008 09:42

Husk at indsugningskanalerne IKKE skal poleres, men kun portes - derimod skal udstødningskanalerne helst være spejlblanke :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Claus » ons 18. jun 2008 12:47

At blueprinte sin motor er jo et alm og anderkendt tunings trick..

Der findes mange bøger om netop det område...men hvor køber man blueprint pakningsmateriale , så man er sikker på at tingene passer perfekt sammen ?

http://www.amazon.co.uk/Blueprint-4-cyl ... 1903706920
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Claus » ons 18. jun 2008 12:51

Gratis adgang til masser af bøger om emnet ligger her.

Flere er scannet ind og ligger til rådighed, så man kan læse hovedparten af bogen...nice..

http://books.google.dk/books?q=blueprint+%2Bengine
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron