Luftmængdemåler?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 21:34

Enig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 22. maj 2008 22:20

Et interessant regnestykke:

Ved 7200 rpm høvles der 2880 liter luft igennem motoren pr. min. Garret skriver, at airflowmeteret er målt til at slippe op til 170 cubic feet/min igennem (uden væsentlig restriktion antager jeg) Det svarer til 4550 l/min. Vi burde altså være langt under at airflowmeteret er en mærkbar negativ faktor.

Det er snarere massen af den luftmængde der er i indsugningssystemet der er en begrænsning. JR's CAI har jo en væsentlig mindre luftmængde foran throttlebody. Det er vel en del af forklaringen på forbedring af performance, specielt i den høje ende af rpm?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 22:31

Viggoman:
Er du sikker på, at det er rigtigt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 22. maj 2008 22:47

Tjae, det skulle jeg mene.

4 rpm svarer til at alle fire cylindre har kørt alle 4 taktslag= 1600 ccm luft = 7200/4*1,6= 2880 liter/min v. 7200 rpm (fuel cut-off stock)

1 cubic feet = 30,5*30.5*30.5 cm ~ 27 liter * 170 = 4590 l/min
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 22:55

Her er mit \"regnestykke\" ca 10 minutter før ulvetimen-kan hører dem i baggrunden.

Der suges 1,6 ltr luft ved hver 3. omgang.
1. suger og komprimerer.
2.eksploderer og \"puster\" ud
Dvs. på 1 minut 7200/3*1.6 =3.840 ltr.

Er jeg fuldstændig galt på den?

(\"vi\" ser bort fra, at \"man\" bør fratrække benzindampe).

Lad kbf ligge.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 23. maj 2008 00:11

Eller er det:

PÃ¥ 1 minut 7200/2*1.6 =5.760 ltr.???

Det må det vist være.

(Og jeg er matematisk student. Det er vist mere af navn end af gavn!!!)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » fre 23. maj 2008 08:17

Du kommer nærmest.

Garrett har faktisk en beskrivelse af airflow på side 57-58, men jeg er ikke enig i at airflow=rpm*displacement.

De fire cylindre følges parvist (1+4, 2+3) så de har samme TDC/BDC, men er forskudt to taktslag. For hver ½ omdrejning tænder én cylinder ~ 2 omdrejninger for at alle fire cylindre har kørt alle 4 taktslag og dermed slugt 400ccm luft hver = 1.6 l.

Ergo har du ret: max. airflow=7200*1.6/2=5760 liter/min.

Dertil kommer så at effektiviteten i motoren (iflg. Garrett) er 88%, dvs. at max reelt airflow er ca. 5068 l/min.

De 170 cubic feet airflowmeteret tillader svarer til 4819 l/min, når decimalerne kommer med. Så grænsen nås altså ved ca. 6800 rpm, herover begynder airflowmeter at begrænse.

Lufthastigheden i throttlebody ved et flow på 5000 l/min er i øvrigt 35 m/s. Der bliver flyttet nogle molekyler.....
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » fre 23. maj 2008 09:33

Helt geniale er de Maxda ingeniører nu heller ikke. Der burde da være et udtag til at pumpe ungernes badebassin op med, iht. det airflow.
Det er sku ellers hårdt nok :oops:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » fre 23. maj 2008 10:37

Sidebensbemærkning:
Så tænk på hastigheden gennem ventilportene!
Har en diameter på ca. 31 mm. 2 stk pr. cylinder.
Opgave til regnedrenge...der kan regne!

Mon det er luftens træghed, der bevirker/er medvirkende til det målte undertryk.
Det kan ikke - udelukkende - være knækket.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » fre 23. maj 2008 10:57

@ Lennart: det har de skam tænkt på. Udtaget sidder bag på bilen, nederst til højre..... :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » fre 23. maj 2008 11:04

Smiler, ja hvis blot luftmængde og tryk var identisk, så ville en ventilator foran indsugningen give en pokkers effektforøgelse.

Alternativt kunne man jo installere sådan en remdreven turbo, så slipper man også for varmeproblemet i motorrummet - eller gøre den elektrisk.

http://www.boosthead.com/home.php
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lennart » fre 23. maj 2008 12:04

Hvis det er tilfældet viggoman, så skulle du nok overveje en 2\" udstødning
jeg kan s... ikke få slangen ud over mit afgangsrør :lol:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster

cron