af Viggoman » fre 23. maj 2008 08:17
Du kommer nærmest.
Garrett har faktisk en beskrivelse af airflow på side 57-58, men jeg er ikke enig i at airflow=rpm*displacement.
De fire cylindre følges parvist (1+4, 2+3) så de har samme TDC/BDC, men er forskudt to taktslag. For hver ½ omdrejning tænder én cylinder ~ 2 omdrejninger for at alle fire cylindre har kørt alle 4 taktslag og dermed slugt 400ccm luft hver = 1.6 l.
Ergo har du ret: max. airflow=7200*1.6/2=5760 liter/min.
Dertil kommer så at effektiviteten i motoren (iflg. Garrett) er 88%, dvs. at max reelt airflow er ca. 5068 l/min.
De 170 cubic feet airflowmeteret tillader svarer til 4819 l/min, når decimalerne kommer med. Så grænsen nås altså ved ca. 6800 rpm, herover begynder airflowmeter at begrænse.
Lufthastigheden i throttlebody ved et flow på 5000 l/min er i øvrigt 35 m/s. Der bliver flyttet nogle molekyler.....
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"