Med og uden spær \"LSD\" VIDEO

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Med og uden spær \"LSD\" VIDEO

Indlægaf Claus » man 19. maj 2008 21:49

NA uden spær, bemærk hvor svær den er at få rundt, den vil bare ikke.
http://www.youtube.com/watch?v=07_QALXv6xE

Stooor forskel - her er det en med spær, bemærk at her går det meget bedre og bilen er meget nemmere at kontrollere.
http://www.youtube.com/watch?v=h2ZhpOVrROg
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 21:57

hvordan er det så at køre dagligdagskørsel med spær?

Og hvis man alligevel skal have skiftet bagtøj på sin '93, bør man så få med spær?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 04:39

Ja undskyld jeg spørger, men ligger i andre og laver donuts i fritiden ???
Den behandling ville jeg nu ikke udsætte min lille fine bil for. Det er jeg alt for glad for den til at nænne.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Lurendrejer » tirs 20. maj 2008 07:17

Min nb'er er en \"S-pakke\" med spær.

Jeg var for ikke så længe siden ude på en prøvetur i en Miracle Edition fordi jeg overvejede at skifte pga. det pænere interiør. Jeg droppede ideen fuldstændigt da jeg mærkede hvordan bilen opførte sig pga. det manglende spær.

Accelleration er lidt en hård nød med spær, synes jeg. Da jeg ikke bryder mig om at snurre baghjulene. Så er eneste valg at lade den arbejde sig op fra 800rpm. Med et åbent diff lader man jo bare det ene jul miste lidt traction men med 2stk 205/40/17 er det ikke noget man bare lige gør med Torsen.

mine fem cent
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf MrT » tirs 20. maj 2008 08:39

Jeg kunne heller ikke finde på at lave donuts til kaffen i min 5'er, medmindre vejen er våd e.l. så det i det mindste ikke går så meget ud over dækkene.

Det er mere hvis et bagtøj med spær også er \"bedre\" i det daglige, at køre med, så vil jeg selvfølgelig hellere køre med sådan ét en med standard.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lurendrejer » tirs 20. maj 2008 09:21

I det daglige er der forskel - når man tager et sving føles det som om bilen ikke står fast, hvis man ikke har et diff med spær.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf PGS » tirs 20. maj 2008 12:39

Og hvordan finder man ud af om der sidder spär på ens bil.

Jeg havde bilen oppe en dag, snurrede höjre baghul og så at venstre baghjul snurrede modsat, spär eller? :o
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS
 
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:29
Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Viggoman » tirs 20. maj 2008 13:28

= ikke spær.

Hjulene skal køre samme vej hvis du har spær i diff'et
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lurendrejer » tirs 20. maj 2008 13:55

Og lidt mere til, bare fordi hjulene drejer samme vej behøves bagtøjet ikke at have spær.

Et rigtigt spær vil gøre det umuligt at holde det ene hjul og dreje det andet. Et mazda-spær (lsd-værk) burde for så vidt godt kunne dreje den anden vej rundt selvom man drejer hjulet. Så vidt jeg har forstået er det en kobling der presses sammen af motorens belastning på akslen. Det er dog ikke noget jeg har en stand forskid på, så hold mig ikke op på det.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Claus » tirs 20. maj 2008 14:34

Du har ret Lurendrejer.
Har ikke prøvet en MX5 uden spær, ikke at jeg tror der har en betydning i det daglige, men er vejen fugtig/glat står den bare fast..
Kommer du idt hurtigt ind i et sving \"hvem har ikke prøvet det\" så er bilen stadigvæk til at balancere igen ud af svinget, i en perfekt drift.
Rundkørsler er perfekte til sådan et stunt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tirs 20. maj 2008 15:00

Claus skrev:Kommer du idt hurtigt ind i et sving "hvem har ikke prøvet det" så er bilen stadigvæk til at balancere igen ud af svinget, i en perfekt drift.
Rundkørsler er perfekte til sådan et stunt.


Hvis man IKKE har spær?
(=hjulene drejer modsat af hinanden når man har bagenden løftet)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » tirs 20. maj 2008 15:16

Hjulene drejer modsat uanset om der er Torsen spær eller ej på bilen, når bilen er løftet op.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tirs 20. maj 2008 15:28

Claus skrev:Hjulene drejer modsat uanset om der er Torsen spær eller ej på bilen, når bilen er løftet op.


Okay så :D


Claus skrev:Kommer du idt hurtigt ind i et sving "hvem har ikke prøvet det" så er bilen stadigvæk til at balancere igen ud af svinget, i en perfekt drift.
Rundkørsler er perfekte til sådan et stunt.


Hvis man IKKE har spær?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » tirs 20. maj 2008 15:49

Uden spær vil \"røven\" ikke med rundt i en drift og bilen fortsætter lige ud, imens det inderste hjul spinner rundt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron