Tore skrev:Personligt vil jeg helst have så høj realisme som muligt, og er derfor tilhænger af "heavy damage" - jeg tror at en stor del af de helt utilregnelige ulykker kan sorteres fra hvis alle har NAT1 eller 2. Og selvfølgelig vil der være risiko for at blive banket uforskyldt i en betonvæg - men det er vel meget realistisk?!
Ja og nej. Det er muligt nogen ulykker kan skyldes netværksbøvl, men jeg tror en stor del handler om to andre ting:
- Forskel i kørestil og manglende øvelse i at køre ræs. Selv de mest proffe kører i verden lader sig snyde hvis en konkurrent bremser lidt før ventet og der sker uheld på den konto. Vi må nok erkende at kørefejl sker.
- Manglende overblik. Vi kan kun vanskeligt kaste et blik til siden og der sker uheld på den konto, både fordi vi laver plads til biler der ikke er der og når vi lukker døren for en med gyldig ret til pladsen. Der er råd for det med manglende overblik, men det kræver en investering (
http://www.youtube.com/watch?v=z_A69Ix96JE)
Tore skrev:Måske vi i stedet skal have nogle strengere og mere konkrete regler for ræs? Det vil desværre nok betyde mere arbejde til den/de race ansvarlige :-S
Det er nok rigtigt, men det bliver svært at opnå retfærdighed.
Tore skrev:Alternativt kunne man lave et pointsystem hvor de 2 (eller flere) dårligste placeringer for hver deltager tages ud af det endelige regnskab.
Det kunne man, men det har så samtidig den effekt at dem der tager flest chancer belønnes frem for dem der kører mere sikkert. Altså kan det sagtens få den effekt, at der køres mere agressivt a'la "do or die".
Jeg tror på at øvelsen er vejen frem og med opbakning fra et strafsystem, hvis nogen får dumme ideer, er der håb om racing af høj kvalitet. Vi er allerede godt på vej.
PS. Hvis der skal laves en NA serie hvorfor så ikke lade den være åben for alle NA'ere, det ville give mere sjov for dem der kan lide at teste/tweake biler.
PS. Slutningen på ALMS 2009 løbet på Laguna Seca. Undgå at læse kommentarene på siden før i har set klippe. Sæt den til 720p på fuldskærm og nyd det.
http://www.youtube.com/watch?v=brNtbaMadX4