Nogen som har erfaring med en TPMS....

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Nogen som har erfaring med en TPMS....

Indlægaf altid6 » tirs 11. aug 2009 12:54

Har stødt på dette produkt nogle gange, en TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Med den kan man holde øje med dæktryk og varme imens at man køre. Systemet er trådløst og man placere en sesor inde i hvert dæk. En ting er at man kan bruge det til dagligt og holde øje med ens dæktryk, men jeg tænkte mere til trackday og MX-5 cup. Hvis det virkelig virker så er det jo en god ting at kende ens dæk temp og derefter juster trykket, så dækket for sin mest optimale arbejds temp. Normalt tager man dækkets temp over 3 punkter, med et infarødt termometer, men det er først når bilen er i pit og dæk temp derved allerede er faldt i forhold til når det arbejder på banen. Dette produkt kan ikke måle temp forskellen på yderside, inderside og midten af dækket. Spørgsmålet er også om hvordan den temp, sensoren i dækket kan måle, er kontra temp på dækkets overflade!!!!!
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kuksi » tirs 11. aug 2009 23:38

Hvordan pokker virker de?
Mon ikke det er infrarød aflæsning af dækkets temperatur, målt udefra med sensor der peger ned/ind på slidbanen? (Sådan lidt som et øre termometer, måler på trommehinden).
Skal de puttes ind i dækket, kunne jeg godt være bekymret for afbalanceringen/balancen efterfølgende. En MX-5 er jo meget følsom på dette område. Selv låsemørtikker anbefales det at montere 2 (over for hinanden) på hvert hjul. Hvis man da kører med sådan nogle (låsemøtrikkerne altså :wink: )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » ons 12. aug 2009 07:53

De der sensor vejer vist 35g stykket. Men sensorne bliver placeret inde i hjulet (ellers kan de ikke måle dæktrykket, ved ikke om de erstatter ventilen eller bliver monteret på ventilen). Det vil sige at dækket skal være af for at montere dem. Når dækket er af alligevel, så bliver det hele jo afbalanceret når dækket kommer på, så tror ikke at det er noget problem.
Har fundet deres hjemmeside http://www.orange-electronic.com/ og det tyder på at dette produkt er blevet brugt til en del motorsport, fra GT-biler til Formel biler.
http://www.orange-electronic.com/eng/07product/pdf/Orange_p409s_2.pdf
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Munk » ons 12. aug 2009 16:30

Sensoren med tilhørende ventil skrues i ventilhullet indefra. Så det er af med dækket.

De fås fra flere forskellige mærker med mere eller mindre THansen look i displayet http://www.newsmarket.dk/nyhed.asp?id=10413 og med support for flere hjul. Kunne f.eks være reservedækket og vinterdækkene.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: tors 23. mar 2006 23:19
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Kuksi » ons 12. aug 2009 16:43

Altid6
Ja jeg tænkte mig ikke nok om. :oops:
Var så fikseret på at det kun var temperatur der blev målt. Med dæktryks visning må de jo sidde inde i dækket. De ligner også noget der vil kunne monteres i ventilhullet. Dermed kommer de 35g jo til at sidde pænt langt fra centrum. Ja jeg ved godt at det skal afbalanceres efterfølgende, men de 35g er stadig ikke optimalt, selv om der et eller andet sted på fælgen bliver kompenseret med bly.
Har prøvet at køre med fælg/dæk der krævede meget bly (80g), og selv om det på afbalancerings app. fint gik i \"nul\". Så er det altså ikke optimalt at køre med.
Men det giver jo klart andre fordele at få det monteret.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » tors 13. aug 2009 09:16

Skal ikke kunne sige hvilken effekt det har på køreegenskaberne at der sidder 35g og hjulet skal afbalanceres ud fra det. Hvad mon en almindelig ventil vejer, for kunne forstille mig at denne erstatter ventilen. Hvis en almindelig ventil vejer 10-15g, så er det \"kun\" 20-25g ekstra der kommer på hvert hjul!!!!!! Det er nu heller ikke så meget det med dæktrykket der er interresant synes jeg. Trykket kan jeg sagten måle og regulere med den kompressor jeg har og dæktryksmåler. Det var temp som var interresant, for så kunne man regulere trykket efter at opnå den perfekte arbejdstemp på dækket.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Munk » søn 12. dec 2010 22:34

Hej jeg genopliver lige tråden her.

Jeg havde et vinterdæk der formåede at smide al luften efter 40 km og så et par timers stilstand, og så er man jo glad for at have taget nødhjulet med.

Men man tænker også på hvor langt man nåede at køre med et halvfladt dæk, så rr der nogen der siden sidst der har prøvet nogle af de forskellige TPMS'er?

Der er kommet nogen der ikke skal monteres inde i dækket, men jeg ved ikke hvor vild jeg er for at få sådan en prop til at sidde på ventilen.

http://www.rema-tiptop.com/portal/ATRIU ... 116336.rtt

De går for 50-100 € på ebay.de

Men jeg ved ikke hvor vild jeg er med at smide sådan en prop på ventilen. Der er dels om den slutter tæt, afbalancering og om nogen syntes den er sjov at hive af.

Og så er selve monitoren ikke ligefrem monteringsvenlig i en mx5 kabine. :(
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: tors 23. mar 2006 23:19
Geografisk sted: Aalborg


Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron