Første trackday

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Første trackday

Indlægaf Viggoman » ons 27. aug 2008 23:16

Så røg mødommen på banekørsel for mit vedkommende :lol:

For dælen hvor var det fedt :D :D

Det er svært at beskrive, men ingen seriøs MX5 ejer bør gå glip af oplevelsen. Den bil er sgu fantastisk på et stykke dertil indrettet asfalt. Den daglige trissen rundt i trafikken bliver lidt kedeligere herefter....

Line up'et i pttten så lidt skræmmende ud, med Porsche, Lotus, Subaru Impreza, et par seriøse Bimmere plus et udvalg af \"hundehuse\" mv.

Men en tyk tegnedreng og masser af HK under hjelmen er ingen garanti for en god figur på en racerbane. En super skarp pilot i en Skoda Fabia RS (yes, du læste rigtigt) satte de tunge drenge på plads med suveræn kørsel i gruppen af øvede. ( det er sgu lidt fedt at se en Fabia gå forbi en BMW M3, en Porsche 911 samt en Lotus Elise.......)

Vi var en 1½ håndfuld MX5'ere og der blev gået til stålet, selvom banen var glat. Jeg havde selv fornøjelsen af en 180 graders snurretur i svinget før langsiden. Selvom vi kun har 116 HK skal man alligevel gå langsomt på gassen..... :D Så kan man lære det!

Så til alle trackday jomfruerne: ud af røret. I vil aldrig fortryde!

Et par hurtige snapshots (jeg er sikker på Web smider nogle meget bedre billeder på siden)
Billede
Billede
Billede

Tak til Christian (Web), Flemming Haslund (flinker fyr), Miriam fra New Mini samt ikke mindst de kolde og våde flagvagter.....
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » ons 27. aug 2008 23:48

Har nu ikke haft muligheden for at kunne deltage i dag, men hvor ville jeg også gerne have prøvet en tur på bane i år.
Troede jeg ville kunne deltage i lørdags på Vandel. Men brækkede ribben afgjorde det for mit vedkommende, efter en test tur på mindre snoede veje. Det gør altså ikke godt med de G påvirkninger af kroppen. :(
Håber så at få gjort bilen helt klar til min dåb på bane i 2009 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Re: Første trackday

Indlægaf Piphest » tors 28. aug 2008 06:48

Viggoman skrev:Så røg mødommen på banekørsel for mit vedkommende :lol:

For dælen hvor var det fedt :D :D

Jeg kan kun give Viggoman ret, det er SÃ… fedt! :D

Trackdayklubben er desværre gået helt i stå i år... Håber det bliver bedre næste år.
Hvem holdt denne trackday?
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Webmaster » tors 28. aug 2008 07:31

Hej Alle sammen - tak for en god dag i går.. Det var Cool at se så mange MX-5'ere på banen..

Desværre kommer der ingen billeder fra min side af.. Man kan ikke både være fotograf og instruktør på en og samme tid.

Kan i øvrigt tilføje at en af de der 300 HK Subarufyre (som faktisk kørte ret pænt), efter det hele var slut, kommenterede at han sku havde svært ved at følge med de der MX-5'ere - specielt en grøn (og det var ikke min).. Han så sku lidt underlig ud i hovedet da jeg oplyste at der kun var 116 HK i sådan en bør 8)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » tors 28. aug 2008 08:42

Ja tak for en rigtig fed dag på Sturup (selvom at det var lorte vejr). Selv havde jeg lidt bremse problemer, men de nye klodser skulle lige varmes ordentligt igennem, så var der bid i dem. Ja og så var det lidt svært at få greb i banen, det var lidt glat :wink: . Fint billed der af den lille sorte. Jeg er en lykkelig mand idag, for Sturup var den store test for om den motor jeg har bygget, var bygget ordentlig og kunne tåle en masse tæsk. Og det kunne den, absolut ingen problemer :D . Så på torsdag er det afsted til Spa og se formel 1 og en tur på Ringen. tror aldrig jeg har glædet mig til noget, så meget før.

Det var jo også helt kanon at få sat ansigt på en del af dem, man snakker med her på Five-speed. Kan kun sige at det er yderst flinke og behagelige personer, som jeg håber at møde mange gange fremover til nye arrangementer.

Havde fornøjelsen af at have Flemming Haslund med som passager nogle omgange og han roste MX-5éren til skyerne for den køreegenskaber og nævnte at det var en af hans ynglings biler. Efter et par små rettelser i bremsepunkter og og indsættelse af heel-toe, syntes han også at det var en yderst kompetent føre der var bagved rattet hehe 8) .

Glæder mig til næste arrangement, selvom at det nok først bliver i den nye sæson.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf KjaLLe » tors 28. aug 2008 12:16

Webmaster skrev:Kan i øvrigt tilføje at en af de der 300 HK Subarufyre (som faktisk kørte ret pænt), efter det hele var slut, kommenterede at han sku havde svært ved at følge med de der MX-5'ere - specielt en grøn (og det var ikke min).. Han så sku lidt underlig ud i hovedet da jeg oplyste at der kun var 116 HK i sådan en bør 8)

Uhh - mon det var mig :lol:

Det var også min første gang på bane, og desværre var vejeret ikke rigtig til mine R888 dæk, men syntes alligevel at jeg gik godt til den - røven var da også ude at hænge i et par sving, men ikke værre en at den kunne reddes igen :)

Så alt i alt en kanon dag, som også har givet et lille indblik i hvor bilen kan optimeres :)

Det var i hvert fald ikke min sidste gang på bane :D
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf psc » tors 28. aug 2008 16:40

Tillykke med DÃ¥ben Viggomand.

Næste skridt for dig må være Nordsløjfen.

Hvis nogen skulle få blod på tanden, så holder GRC og Hondaklub DK trackday på Knutstorp den 13 september.
Knutstorp er skandinaviens fedeste bane.....

Kommer desvære ikke selv med denne gang.
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Viggoman » tors 28. aug 2008 19:59

psc skrev:Næste skridt for dig må være Nordsløjfen.

Jo tak. Men jeg skal lige have nogle flere trackdays under bæltet før jeg vover mig til der Nordschleife.

Mht. Honda drengenes Knutstorp dag er den mig bekendt forbudt for åbne biler.... forstå det hvem der kan.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf altid6 » tors 28. aug 2008 20:53

Tror ikke at der er et problem med honda drengene og åbne biler. Har tidligere snakket med formande og der var intet problem i at komme på Knutten med Honda klubben. Problemet er de trackdays som Honda klubben holder med Alfa klubben, for hos Alfa er åbne biler bandlyst. Vi har dog snakket med Peter Dyrelund som er formand og vi var mere end velkommen til deres trackdays...........................Hvis vi havde en hardtop på og et godkendt bur svejset i bilen :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » tors 28. aug 2008 21:12

Det er da underligt der er forskellige regler og krav til bilerne. Jeg troede der var et fælles reglement som alle trackdays kører under mht. sikkerhed i det mindste.

Jeg har i øvrigt kigget en del på denne video: http://www.youtube.com/watch?v=MT_o1kRBsXQ. Jeg undrer mig over at han kører en helt anden linje i sving 1, han søger meget tidligt ind til indercurb.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Webmaster » tors 28. aug 2008 21:14

Der er to måder at køre det sving på... Clio'en er 100% raceopsætning med race-dæk... Helt anden historie end vores asfaltbæster!
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Viggoman » tors 28. aug 2008 21:35

OK. Han har betydeligt mere grip. Ligger fordelen så i at hans linje simpelthen er kortere?

Er det i øvrigt tilladt at køre med slicks på trackdays?
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Webmaster » tors 28. aug 2008 21:37

JA X 2 - men husk skiftedæk til når man skal køre hjem igen!
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf psc » tors 28. aug 2008 22:41

Hej Viggomand

Hondaklubbens tur er ikke forbudt for åbne biler. Har spurgt Allan som står for arrangementet.
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Piphest » tors 28. aug 2008 22:58

Her er lidt om trackday'en d. 12.9.

Information fra Honda Klubben:

Trackday på Knutstorp 12 september
Honda Klub Danmark indbyder til teknisk kørekursus på Ring Knutstorp den 12. september 2008 for alle indregistreret biler. Vi vil lægge fokus på en sikker dag for fortrinsvis almindelige entusiaster der vil lære deres bil bedre at kende på en af Nordens mest spændende racerbaner til en overkommelig pris.

Der vil være instruktion og undervisning i starten af dagen for dem der ønsker det, og resten af dagen er afsat som \"open pitlane\" med et passende antal biler på banen ad gangen. Der er kun 50 pladser til salg, og dermed bør alle få masser af banetid. I deltager gebyret er inkluderet frokost midt på dagen i kantinen.

Regler for dagen:
-Alle deltagere skal til enhver tid køre med hjælm og sele på banen.
-Passagerer er tilladt.
-Fastmonterede kameraer er tilladt.
-Der kan tilkøbes mulighed for en ekstra fører på bilen.
-Kun indregistrerede biler på ordinære nummerplader kan deltage. Ingen prøverplader!
-Støjgrænsen er højest 95dB.
-Dagen gennemføres under rimelig frie forhold - \"Frihed under ansvar\". Men gentagen kørsel over evne, hensynsløs kørsel eller drifting vil medføre bortvisning af hensyn til de øvrige deltageres sikkerhed.

Nybegyndere:
Der vil være instruktion til folk som kun har lidt eller slet ingen erfaring med banekørsel. Man bestemmer selv om man ønsker instruktion, så dem som er vant til at køre på bane, de hopper bare i bilen efter førermødet og giver den gas.
Der vil efter 45 minutters instruktion i kantinen være 15 minutter hvor man lige kan nå at gøre sig klar til kl. 10.00, hvor det kun er nybegyndere og nogle få \"øvede\" som har nybegyndere på passagersædet, som har adgang til banen i den næste time.

VIP deltagere
Der vil være et begrænset antal pladser til rådighed for deltagere, der ønsker ekstra instruktion og/eller ture i et par særligt indbudte racerbiler. Som VIP deltager får du mulighed for at trække på instruktørene og få dem med ud at køre i din egen, eller i deres bil. Desuden får du nogle omgange i de forskellige racerbiler som vi har inviteret på dagen.

Tidsplan for dagen (ikke endelig):
08.00 - 08.30 Mødetid og indskrivning.
08.45 - 05.55 Førermøde med mødepligt og indsamlig af flagposter
09.00 - 10.00 Banen åbner for kørsel for de erfarne.
09.00 - 09.45 Instruktion til nybegyndere i kantinen
10.00 - 11.00 Banen er åben. Primært for nybegyndere, men efter aftale kan erfarne også tage instruktions runder med dem der ikke kender banen endnu. Max 80-100 km/t.
11.00 - 12.00 Open Pitlane for alle
12.00 - 12.30 Frokost / udskiftning af flagposter
12.10 - 12.30 â€
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Næste

Tilbage til Banekørsel