Hvad er det der sker for dette lille land!!!!!!! Ja det er et lille land, med en forholdsvis begrænset adgang til det at dyrke motorsport. Alligevel har vi nogle fantastiske kører og masser af talenter som banker på til at blive noget stort inden for motorsport. Men som så ofte før og ved mange andre lejligheder, så skal dette land sætte en stopklods for udviklingen inden for denne sport. Nu køre jeg ikke selv motorsport, men har et stort ønske om en dag eventulet at køre rally, 1600 challenge eller DEC, derfor følger jeg også så meget motorsport jeg kan, samt køre de trackdays det er muligt.
Og netop trackdays er et af de steder hvor interressen for motorsport kan vokse. Her kan almindelig mennesker komme ud og køre på en bane og mærke suset, for en rimelig lille sum penge. Selvom at vi har en del, men små baner i Danmark, så er der rimelig begrænset mulighed for at prøve denne form for light motorsport eller køreteknik. FDM ejer Jyllandsringen og Sjællandsringen og de lægger ikke med glæde deres baner til et trackday arrangement. Jyllandsringen er lukket land. Sjællandsringen må der køres på (selvom at der er kæmpe støjvolde og en lufthavn ved siden af) meget få gange om året og det er med Alfaklubben som arrangør og de vil ikke have åbne biler med til deres arrangement (NO go for MX-5). Ring Djursland, som egentlig er grunden til denne tråd, er ligeledes lukket land, pga af et hav af miljøregler, som sikkert også gælder for de andre baner. Tilbage er der kun Padborg Park i Danmark, dette er lidt det sidste sted hvor det stadig er muligt at komme ud og køre lidt, men lur mig om ikke også det bliver stoppet inden for en år række (især efter at der var den døds ulykke, ved en MC trackday). Det var lidt om min egen situation, men man kan jo altid tage til Sverige for at køre.
Men så læser jeg denne artikel på motorsporten. dk http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=32712. Hvordan 2 personer nu er skyld i endnu mindre aktivitet på Ring Djursland. Der er flere ting i dette, for det første så skal der selvfølgelig være plads til alle og Danmark har et rimelig begrænset areal, hvor det er svært at lægge noget der støjer, uden at det kan komme til at forstyrre andre. MEN burde folk der bosætter sig tæt på en racerbane ikke tænke sig om en ekstra gang og måske indse at her kunne være mulighed for at der kunne være lidt støj engang imellem. Mig bekendt så er Ring Djursland ikke dumpet ned fra himlen igår og pludselig har ligget i en eller andens baghave. Før måtte der kun køres på banen 5 weekender om året og nu bliver det sikkert 4. Hallo de kan da lige så godt lukke banen, for snart er de 4 gange også galt også må der kun køre 3 gange. Alle vores baner ligger bare hen, uden at må bruges i det omfang de burde. Hvor skal alle vores store talenter træne, hvor skal nye personer introduceres til motorsport???? Et sted og det er i udlandet, hvilket skære massen ned til kun de mest pengestærke som har mulighed for at udvikle sig inden for denne sport. Denne sport som har så stor en tilhænger skare i Danmark. Når banerne ikke må bruges, er der også minus indtjening til banerne, hvilket bevirker at nye investore absolut ikke har lyst til at skulle smide penge efter en ny bane, for det kan kun blive en dårlig forretning. Vi har nogle rimelig pengestærke folk og indflydelsesrige personer i dansk motorsport, som virkelig ville kunne udrette noget, hvis de havde lysten og fik muligheden. Men de vil løbe mod en mur hvergang de vil komme med et projekt.
Hvorfor bliver der ikke bygget en stor international bane, lige ved siden af københavnslufthavn. Der er pladsen, der er masser af facilitetter, som by, hoteller, osv. meget tæt på. Der kan da ikke være de store støjkrav tæt på lufthavnen, for den larmer da næste 24 timer i døgnet, året rundt. Der kunne lokkes nogle store internationale løbsserier til landet, der ville være masser af muligheder for talenter til at træne og sådanne et motorsportscenter ville virkelig rykke i udviklingen af dansk motorsport. Og fans, ja dem tror jeg at der er masser af. Det ses jo hvergang der bare er lyden af en brøllende motor så strømer folk til, om de så skal tage helt til Le Mans.
Et andet eksempel er for en månedstid siden i Kalundborg, hvor 3 afdeling af DM i rally blev af holdt. Her var der 11 prøver, hvor af de 3 var på samme strækning i en grusgrav. 2 om formiddagen og en om eftermiddagen. Selvfølgelig var politiet underrettet og alle tilladelser iorden. Rally og grusgrav kan kun give en ting og det er støv, en god del af det. Disse prøver var de store publikums magneter, pga. den spændende prøve og gode tilskuer muligheder. Begge prøver om formiddagen gik fint, men da så 3 prøve om eftermiddagen skulle starte kom politiet og lukkede det hele, så prøve blev aflyst. Hallo det er DM i rally alle godkendelser er og skal være iorden alligevel bliver det lukket, og hvorfor!!!!! Jo fordi en eller anden gammel hønisse i nærheden sikkert ikke kunne få sin middagslur og konen havde hængt vasketøj ud og rally støver. Der var en person i området som havde ringet til politiet, så det støveri kunne stoppes. Derved har en person, som ikke engang er lodsejer til den strækning der bliver kørt på, stoppet en prøve i DM rally og hundredevis af tilskuer kunne pakke sammen og køre væk igen. Nu bor jeg selv i området og i den grusgrav hvor der blev kørt der ligger en betonvare fabrik, hvor der køre tonstunge lastbiler rundt hele dagen og støver, men det gener åbenbart ikke denne person. Jeg bliver så gal når sådan noget kan forkomme i dette land. Det var 3 prøver på en lørdag på et år og det skal stadig lukkes ned.
Tolerancerne er åbenbart meget få her i landet og nogle folk er utrolig selvviske. Men det er da også skide irreterende at naboens unger render rundt og skriger, samtlige sommeraftener, når man vil sidde i fred på terrassen og det er irreterende at den anden nabo absolut skal køre med sin græsslåmaskine og motorsav, hver søndag morgen, men jeg ringer sgu ikke til politiet pga af støjgener. Det er også fint at der bliver bygget en motorvej tværs igennem Silkeborg, men man må ikke køre på Jyllandsringen, som ligger i udkanten af Silkeborg. Jeg forstår ikke altid hvordan tingene hænger sammen, men det er nok heller ikke meningen. Mener bare at nu skal dette land se at holde op med at være så fjendsk overfor motorsport og biler generalt, så vi kan nyde vores køretøjer og vores hobby.
Stem på Jesper som statsminister