Lige lidt erfaringer med at montere racesæde. Som led i forberedelserne til at køre MX-5 cup, samt udsigten til at sidde bedre til trackdays, har jeg købt et racersæde samt en 6-punktsele .
Jeg fandt et FIA godkendt OMP TRS sæde, som blev valgt udfra pris og størrelse. Sædet er en rørramme konstruktion og derfor tungere end de hel støbte kulfiber sæder. Det vejer cirka det samme som original sædet. Selen er en FIA godkendt 6 punktssele fra Sabelt. Selen leveres med øjebolte, men der skal købes ekstra forstærkningsplader. Ligeledes købte jeg 2 OMP beslag til sædet, for justerings muligheder. For at sige det mildt så er der absolut ikke meget plads i kabinen på en MX-5 og slet ikke til et racersæde. Sædet skal kun bruges til race, derfor skal det være nemt at montere og afmontere. Så det første der skulle laves var 2 beslag som skulle holde sædet fast til bilen.
Kender en smed eller to, så det var nemt at få lavet et par beslag af 3 mm fladjern, som passer ned i de originale bolthuller i bunden af bilen.
Sådanne ser det hele ud når det er samlet og klart til at blive monteret i bilen (troede jeg)
For det skulle vise sig at det ikke var så simpelt alligevel. Inden sædet skal monteres, skal selerne på plads. Der er 6 øjebolte som skal pleceres i bilen. De 2 til \"side\" selerne er meget simple, bare sæt dem i, istedet for de 2 bolte som holder henholdsvis sele i venstre side og sele lås i højre side. De 2 bolte i bunden er også rimelig simple, der skal dog bores 2 12 mm huller i bunden. Her er det vigtig at lige planlægge hvor de 2 huller skal bores, for lige under sædet er der en forstærkningsbjælke og den vil man ikke bore ned i. Bor 2 huller sæt øjebolte i og skrue så forstærkningsplader på på øjebolte fra undersiden af bilen (kræver at den er på bukke). Den sele jeg har købt, er lavet til at hovedselen skal sættes fast på et bur. Da jeg ikke har bur i endnu, har jeg lavet en midlertidig løsning. Jeg har sat 2 øjebolte ned i \"hattehylden\". Dette er lidt kompliceret, når der skal bores 2 huller til disse bolte, for man kommer til at bore meget tæt på benzintanken. Det kan dog lade sig gøre, men vær forsigtig. Så er selerne på plads og de kan justeres ind når sædet er sat i.
Inden jeg satte sædet ind, skar jeg lidt gulvtæppe væk, fra der hvor sædet skal boltes fast. Jeg fik placeret sædet i kabinen for at se hvordan det passede. Hurtigt opstod der flere problemer. Det første problem var at døre ikke kunne lukkes pga. det indvendige håndtag på døre gik imod sædet. Næste problem var at bolthullerne i beslaget ikke passede med bolthullerne i bunden af bilen (der skal en del justering til). Det sidste problem var da jeg satte mig i sædet. Jeg er ikke særlig høj 168 cm, men når jeg sad i sædet, som var sat i de nederste huller på OMP beslag, så kiggede jeg direkte ind i rammen over forruden.....................Hmm ikke det mest optimale når man køre, plus en god del af mit hoved stak op over forruden. Det OMP sæde beslag er vist ikke skabt til en MX-5, nok mere til en Land Rover. Ud til en smed igen og få lavet nogle flere huller i OMP sæde beslaget så sædet kunne sænkes.
Sæddet blev sænket og beslag justeret så de passer med bolthuller i bilen. Nu er problemet så bare at sædet er sænket så meget, at det er meget svært at få spændt de 4 bolte som skal fastgøre sædet til bilen (det kan dog lade sig gøre). Problemet med håndtaget på døren blev automatisk løst, da sædet først blev sænket. Næste problem var dog nu, at sædet gik imod kardantunnelen, så det ikke kunne lade sig gøre at spænde de 2 bolte der vender ind imod tunnelen. Det var dog kun mm det drejede sig om, så med lidt hjælp fra en hammer, kunne jeg trykke metalet lidt, så der var plads til sæddet.
Puha så er sæddet monteret. Det er ikke praktisk, svært at montere, besværligt at komme ud og ind af bilen, og påtrods af min højde så støder jeg mod taget når jeg har hjelm på...............MEN øj hvor er det fedt at have sådanne et sæde og glæder mig helt vildt til at teste det på Sturup den 26 august.
Skal ikke kunne sige om alle sæder er så besværlige at montere, men der er altså ikke meget plads til et racersæde i en MX-5 og man skal helst ikke være over 170 cm