Ny headunit/radio

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Ny headunit/radio

Indlægaf mureren » man 29. nov 2010 22:25

Hej.

Jeg skal have en ny headunit i min NB.
Er der nogle her der har erfaring med specifikke modeller, der kun kører antennen op når der lyttes til radio, og kører den ned igen når man hører musik fra en anden kilde?
(sådan gør min nuværende Sony, men den er ved at give op)

Har kigget på Kenwood, Pioneer, Sony, men ingen af dem nævner den detalje :cry:
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf And » man 29. nov 2010 22:51

Jeg kan ikke give dig navnet på en radio der kan det du ønsker, men jeg kan dog sige at for den fingernemme er det ikke svært at lave en manuel styring til antennen. Bare før ledningen med styrespænding til antennen hen over en kontakt efter eget valg.

Jeg har planer om at udføre dette lille trick til vinter, da jeg ikke gider se på min antenne når jeg kører med toppen nede og lytter til musik fra Ipod.

I øvrigt er jeg særdeles glad for min Alpine IDA X001 radio UDEN CD-afspiller, bare en særdeles god Ipod integration.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf mureren » tirs 30. nov 2010 08:24

For det første er jeg langt fra fingernem, undtaget når det drejer sig om bygningshåndværk :D
(jeg var ved at smøre glidere til ruderne i MX-5'eren i går, og ville også have smurt kablet dertil...men gav op fordi jeg ikke lige kunne se hvordan det skulle gøres....det er det niveau :cry: )
Dernæst er jeg bestemt ikke vild med en \"uautoriseret\" kontakt til opgaven :wink:
Alpine's modeller har jeg også kigget på. Det var vist en 305'er jeg så på. Jeg har ikke Ipod, eller I-nogetsomhelst for den sags skyld, og får det nok heller ikke, men idéen om en headunit uden mekanisk drev tiltaler mig!
SÃ¥ er det bare en USB stick af en art i stedet for.
Tror lige jeg prøver Miata.net, og hører om der er nogen der skulle have kendskab til en model der kan det ønskede.
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Mogenz » tirs 30. nov 2010 09:00

Kan være denne lille video var noget for dig murer.

http://mogenz.blogspot.com/2010_06_01_archive.html

Jeg fik lavet den antenne løsning + jeg fik head unit med 30gb hardddisk da jeg ikke ønskede det CD fnider. Jeg er også en af dem der ikke har noget I-NogetSomHelst og nok heller ikke får det i nærmeste fremtid.

Min headunit er en Clarion MAX973HD.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf mureren » tirs 30. nov 2010 09:06

SÃ¥dan kan det jo ende...det kan jeg godt se.
(og det ligger nok ud over min elektriker-formåen alligevel)
Men hvis Sony allerede har lavet en headunit der gør det uden at ændre i ledningerne, så må der da for pokker også være andre modeller der gør det?
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Mogenz » tirs 30. nov 2010 09:19

Ja det er rigtigt, men det er ikke noget de skilter med når man læser om dem. For det var også det jeg var ude efter til at starte med. Men så gik jeg lidt \"all in\" og valgte så en med Harddisk og navigation og fik så lavet antennen da den alligevel var til service. (navigations delen skal sluttes til styre computeren) Det er over min formåen hvad angår bilen.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf mureren » tirs 30. nov 2010 09:41

Jeg tør ikke sætte en headunit som din i bilen!
Det ender bare med en opskåret kaleche, indbrud etc., så det skal være en forholdsvist billig radio til mig.
Normalt parkerer jeg også bare uden at slå kalechen op...simpelthen fordi min headunit er \"værdiløs\", og sådan vil jeg gerne fortsætte med at gøre det.

Måske jeg skulle sende en mail til Sony Danmark også, og høre om de har svaret, men bare ikke skilter med det?
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Niels » tirs 30. nov 2010 10:37

Jeg ønsker mig også en ny spilledåse i bilen, men nu er den i hi henover vinteren. I mellemtiden kan man jo kigge lidt på udvalget.
Jeg skal til gengæld bruge en til ipod. Jeg tror valget falder på Alpine IDA-X311.
Bilxperten siger i den forbindelse at der IKKE er nogen fabrikater der lader motorantennen blive nede :(
Så en løsning a la Mogenz ligger lige for.
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf mureren » tirs 30. nov 2010 10:55

Ifølge Sony support, tlf.: 43 55 70 90, så styrer alle deres nuværende headunits antennen efter valg af kilde.
Det er ikke bare up/down alt efter om der er strøm til headunit'en.
(den rare dame måtte spørge to gange før jeg følte mig nogenlunde sikker på svaret....så det skal da nok prøves med en Sony HU)

Nu skal jeg bare finde en forhandler i Silkeborg der har Sony headunits, og er villig til at lade mig låne en med hjem og teste....det bliver nok sværere!
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Dark Knight » tirs 30. nov 2010 11:09

Jeg har en nyere Sony, som kun ruller antennen op, når jeg tænder radioen - og ruller ned, når jeg skifter til CD/MP3. Dog, hvis RDS-trafikmeldinger er slået til, så er den altid oppe, når enheden er tændt. Den er blot tilsluttet med en \"radio adaptor harness\", ingen lendnningsfifleri (til en 1998'er skal du nok ha' denne: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/617)

Af alle steder sælger Harald Nyborg et par Sony-modeller, så om ikke andet kan du jo prøve dér...
2001 NB-FL 1,8 Sport - Brilliant Black - K&N Typhoon - IL Motorsport Twin Exit - 17\" OZ Superleggera
Brugeravatar
Dark Knight
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 18. apr 2010 22:51
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf mureren » tirs 30. nov 2010 11:14

Dark Knight skrev:Jeg har en nyere Sony, som kun ruller antennen op, når jeg tænder radioen - og ruller ned, når jeg skifter til CD/MP3. Dog, hvis RDS-trafikmeldinger er slået til, så er den altid oppe, når enheden er tændt. Den er blot tilsluttet med en "radio adaptor harness", ingen lendnningsfifleri (til en 1998'er skal du nok ha' denne: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/617)


Nu sidder der jo allerede en Sony HU i bilen, så jeg slipper nok for at købe iso-stik og adaptere ved at vælge en Sony :)
Hvilket model nr. har din Sony HU?

Kigger selv på DSX-S300BTX, men jeg kan ved gud ikke finde en manual, der beskriver om der er en ekstern mikrofon med, eller om det er en underlødig indbygget mikrofon i headunit'en!
Desuden fremgår det ikke klart af Sony's hjemmeside om fronten kan tages af, men det tror jeg, for der medfølger en "panel-taske" i pakken...men ingen mikrofon!
(det er faktisk en irriterende hjemmeside Sony har!)
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Dark Knight » tirs 30. nov 2010 11:48

2001 NB-FL 1,8 Sport - Brilliant Black - K&N Typhoon - IL Motorsport Twin Exit - 17\" OZ Superleggera
Brugeravatar
Dark Knight
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn 18. apr 2010 22:51
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tirs 30. nov 2010 16:08

Løsningen som Mogenz viser i sin fine video er netop det jeg havde i tankerne. Så ser det både originalt og \"prof\" ud samtidigt!

At SONY HU nu faktisk alle gør dette, er bare et kæmpe cadeau til SONY! Fin detalje der absolut kan bruges hvis man ønsker det simpelt.

Min Alpine radio kan i øvrigt også afspille MP3 via USB-stik (det samme som Ipod'en er tilsluttet), man behøves derfor ikke at bøvle med Apples produkt sortiment. Faktisk kan jeg nøjes med en almindelig USB hukommelses-pind med musik på hvis jeg ønsker. Meeeen nu havde jeg så en IPOD liggende jeg ikke brugte alligevel ;) En anden fordel jeg har draget nytte af, er at man kan få en lille OEM forstærker fra Alpine. Den kan gemmes af vejen i bilen, men giver et virkeligt godt løft af lyden.
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=8767

Men hvis man ikke går så meget op i det, så tror jeg faktisk bare at jeg ville vælge enhed efter følgende kriterier:

Ser den pæn ud i bilen?
Kan fronten tages af?
Ruller antennen automatisk ned - gider jeg bøvle med det/er det relevant?
Hvilken farve har baggrundsbelysningen? Det irriterer mig, når det ikke passer med bilens lys (hvilket min ikke gør!)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf mureren » tirs 30. nov 2010 16:13

Hehe...jeg har netop lige lavet den mod fra Miata.net med NeoGaugeDash LED's i instrumentbrættet og varmepanelet (sikke et bøvl at tage varmepanelet af i øvrigt...det tog mindst 5 gange så lang tid som hele instrumentbrættet!)
Derfor skal jeg også have en headunit der i det mindste er blå til at starte med...men allerhelst kan skifte farve, og det kan Sony's ikke.
Så...hvis der var andre HU's der havde samme måde at håndtere antennen på var man jo lidt mere frit stillet i valget :D
Jeg har i øvrigt installeret en MDS Torque 2 forstærker i bagagerummet, Hertz 5x7'' i dørene, og skal til at lyddæmpe dørene med Silent Coat.
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: tirs 8. jun 2010 07:15
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf And » tirs 30. nov 2010 16:37

mureren skrev:Hehe...jeg har netop lige lavet den mod fra Miata.net med NeoGaugeDash LED's i instrumentbrættet og varmepanelet (sikke et bøvl at tage varmepanelet af i øvrigt...det tog mindst 5 gange så lang tid som hele instrumentbrættet!)
Derfor skal jeg også have en headunit der i det mindste er blå til at starte med...men allerhelst kan skifte farve, og det kan Sony's ikke.
Så...hvis der var andre HU's der havde samme måde at håndtere antennen på var man jo lidt mere frit stillet i valget :D
Jeg har i øvrigt installeret en MDS Torque 2 forstærker i bagagerummet, Hertz 5x7'' i dørene, og skal til at lyddæmpe dørene med Silent Coat.

Hehe - du kender turen med at skifte farver... PITA work!

Alpinen jeg har kan skifte mellem BLÅ og RØD (mit valg) - den røde forstyrrer øjet meget mindre i mørke.
Jeg havde tidligere en Pioneer der kunne skifte mellem 7 forskellige farver. Det må nok "tørt" konstateres at antallet af farver følger ofte prisen :wink:

Med sådant et fornuftigt setup skal du også have en anstændig HU til at levere signalet.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Næste

Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron