Største ET mål?

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Indlægaf Lars Z » lør 31. mar 2012 14:37

hasse skrev:Lars Z:
Hvis du har vinterfælge/-hjul med stock ET, så prøv evt. at sætte dem på.
Er lydene der så stadig?


Det har jeg ikke, men jeg mener ikke det var et problem da jeg kørte på de 15" der sad på bilen da jeg hentede den.
Jeg hopper sikkert nok tilbage på 14 eller 15" hvis ellers jeg kan finde nogle fælge jeg kan holde ud.
17" spiller ikke rigtig på min NA.
'
'Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Claus Petersen » lør 31. mar 2012 16:30

BB skrev:Det lyder som det der kaldes "Wheel hop" eller "Power hop" og hvis det er tilfældet skal du passe på din transmission. Kuren er vistnok stivere fjedre og dæk med mere greb, eller alternativt mindre speeder.


Hm, jeg tror hverken at det er mangel på greb, eller for meget speeder, for det er præcis samme problem som Lars Z beskriver nedenfor:

Lars Z skrev:Jeg kører på de samme fælge med samme størrelse Pirelli Pzero Nero, og har fuldstændig det samme problem. Hos mig forekommer det ved helt lave hastigheder, typisk når jeg drejer ud af p båsen på arbejdet eller lign.
HÃ¥ber da nogen har de vise sten, for det virker underligt at det sker.


Det er også ved helt stille og rolige hastigheder hos mig, som du siger, når man kører ud fra en p-bås eller lign. Når man først er oppe i hastighed, bare 20-30 km/t, så er der ingen problemer.

Hasse skrev:Claus Petersen:
Er du kommet af med dit "klonk"?
Evt. ved at løsne og så påny spænde diverse bolte på swaybar'en.
Evt. checket gummibøsningerne i leddene - "kødbenene".


Jeg har stadig problemet. Nu har jeg bestilt Eibach fjedre og regner med også med nye drop links (de gamle er grimme) og måske et komplet sæt nye bøsninger evt. polyurethane og derefter en 4-hjuls udmåling. I samme omgang får jeg nok automatisk kigget på swaybar osv. Hvis problemet så stadig er der, må det blive 16" i stedet. For mig ser det lidt ud som at dækket simpelthen ikke er fleksibelt nok i dæksiden, og nok også derfor at jeg ikke har lagt mærke til det da vinterdækkene sad på.
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Claus Petersen » lør 31. mar 2012 16:40

Jeg fandt lige dette indlæg på et forum der har med en smule mere kostbare køretøjer at gøre:

http://www.6speedonline.com/forums/997/ ... -cold.html

Jeg er sikker på at det er forklaringen. Jeg har selv tænkt at problemet virker mere tydeligt med helt kolde dæk. Helt generelt synes jeg at der er kæmpe forskel på hvordan bilen opfører sig med helt kolde dæk og bare efter 10-15 km...
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf BB » lør 31. mar 2012 18:13

Claus Petersen skrev:
BB skrev:Det lyder som det der kaldes "Wheel hop" eller "Power hop" og hvis det er tilfældet skal du passe på din transmission. Kuren er vistnok stivere fjedre og dæk med mere greb, eller alternativt mindre speeder.


Hm, jeg tror hverken at det er mangel på greb, eller for meget speeder, for det er præcis samme problem som Lars Z beskriver nedenfor:

Muligt, men wheel hop er ikke ønskeligt så jeg vil anbefale at undersøge det lidt mere.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Claus Petersen » lør 31. mar 2012 23:19

BB skrev:Muligt, men wheel hop er ikke ønskeligt så jeg vil anbefale at undersøge det lidt mere.


Så vidt jeg forstår begrebet wheel hop, så handler det om greb/manglende greb på baghjulene under acceleration. Det her problem handler om at forhjulene hopper ved meget langsom kørsel og fuldt styreudslag. For mig at se er det to meget forskellige ting. Jeg er slet ikke nået så langt i mit forhold med mx5'eren, at jeg accelererer så hårdt at baghjulene overhovedet er tæt på at miste greb..

EDIT: Lige på nær et lille stykke kurvet grusvej der bare BAD om et lille drift... :)
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf And » søn 1. apr 2012 08:00

Claus Petersen skrev:
BB skrev:Muligt, men wheel hop er ikke ønskeligt så jeg vil anbefale at undersøge det lidt mere.


Så vidt jeg forstår begrebet wheel hop, så handler det om greb/manglende greb på baghjulene under acceleration. Det her problem handler om at forhjulene hopper ved meget langsom kørsel og fuldt styreudslag.

Lige netop det du beskriver gør min bil også. Fuldt styreudslag og så "gnubber" den lidt over forhjulene når man laver en uvending eller andet. Det kan specielt høres/mærkes hvis det ene hjul lige passerer hen over lidt løst grus. Det sker både på vinterdæk og sommerdæk.

Jeg tror ikke at du har et problem, min har altid haft det og undervognen er justeret flere gange i forbindelse med ændringer af fjedre og opsætning. I starten overraskede det også mig, men jeg mener at kunne huske at få af vide at det var meget normalt for bilen?

Grunden til at du ikke oplever det oppe i fart er at der ikke er en kinamands chance for at du kan køre med jævn hastighed og så lave FULDT styreudslag.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Bent » søn 1. apr 2012 09:16

And skrev:
Claus Petersen skrev:
BB skrev:Muligt, men wheel hop er ikke ønskeligt så jeg vil anbefale at undersøge det lidt mere.


Så vidt jeg forstår begrebet wheel hop, så handler det om greb/manglende greb på baghjulene under acceleration. Det her problem handler om at forhjulene hopper ved meget langsom kørsel og fuldt styreudslag.

Lige netop det du beskriver gør min bil også. Fuldt styreudslag og så "gnubber" den lidt over forhjulene når man laver en uvending eller andet. Det kan specielt høres/mærkes hvis det ene hjul lige passerer hen over lidt løst grus. Det sker både på vinterdæk og sommerdæk.

Jeg tror ikke at du har et problem, min har altid haft det og undervognen er justeret flere gange i forbindelse med ændringer af fjedre og opsætning. I starten overraskede det også mig, men jeg mener at kunne huske at få af vide at det var meget normalt for bilen?

Grunden til at du ikke oplever det oppe i fart er at der ikke er en kinamands chance for at du kan køre med jævn hastighed og så lave FULDT styreudslag.


Jeg mener Hr. And summer "problemet" meget godt op..Der er ikke noget problem, den "gnubben" man hører er en naturlig konsekvens af den lille vendediameter (9,7m NB). En bil der har det i udtalt grad: Volvo 240 (9,8m)..Resultat: Du kan faktisk ikke skubbe en 240 med fuldt styreudslag.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf BB » søn 1. apr 2012 10:25

Claus Petersen skrev:
BB skrev:Muligt, men wheel hop er ikke ønskeligt så jeg vil anbefale at undersøge det lidt mere.


Så vidt jeg forstår begrebet wheel hop, så handler det om greb/manglende greb på baghjulene under acceleration. Det her problem handler om at forhjulene hopper ved meget langsom kørsel og fuldt styreudslag.


Hov, det var ikke gået op for mig det var forhjulene der hoppede. Når det er tilfældet er situationen selvfølgelig en anden (og der er ikke fare for transmision mv.v.).
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Claus Petersen » søn 1. apr 2012 10:30

And skrev:
Claus Petersen skrev:
BB skrev:Muligt, men wheel hop er ikke ønskeligt så jeg vil anbefale at undersøge det lidt mere.


Så vidt jeg forstår begrebet wheel hop, så handler det om greb/manglende greb på baghjulene under acceleration. Det her problem handler om at forhjulene hopper ved meget langsom kørsel og fuldt styreudslag.

Lige netop det du beskriver gør min bil også. Fuldt styreudslag og så "gnubber" den lidt over forhjulene når man laver en uvending eller andet. Det kan specielt høres/mærkes hvis det ene hjul lige passerer hen over lidt løst grus. Det sker både på vinterdæk og sommerdæk.

Jeg tror ikke at du har et problem, min har altid haft det og undervognen er justeret flere gange i forbindelse med ændringer af fjedre og opsætning. I starten overraskede det også mig, men jeg mener at kunne huske at få af vide at det var meget normalt for bilen?

Grunden til at du ikke oplever det oppe i fart er at der ikke er en kinamands chance for at du kan køre med jævn hastighed og så lave FULDT styreudslag.


Jeg er efterhånden også ved at være beroliget, efter at have læst om fænomenet en masse andre steder (Volvo, Porsche osv). Det er nok bare fordi jeg kommer fra den forhjulstrukne verden, hvor det ikke sker. Første gang det skete, blev jeg sgu forskrækket :)

And: Så vidt jeg husker at have læst, kører du på 16" alu? Jeg tænkte ellers at en lidt højere og fleksibel dækprofil måske ville afhjælpe eller dæmpe "problemet" lidt.. Men hvis det ikke er tilfældet, gider jeg ikke bekymre mig mere og bare nyde denne fantastiske bil! :)
---
Nu med NA92 1,6 (black/tan)
Claus Petersen
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 20. mar 2012 21:07
Geografisk sted: Slagelse

Foregående

Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron