Automatisk antenne? Op/Ned

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Automatisk antenne? Op/Ned

Indlægaf Mogenz » tors 29. okt 2009 11:23

Jeg fifler lidt med tanken om at afbryde min automatisk antenne i anledning af ny radio.
Det vil sige at den automatisk køre op når jeg tænder radioen og bliver oppe når jeg høre CD, IPOD eller andet medie. Men det er der jo ingen grund til.
Jeg ville gerne have den var nede når jeg hørte andet end Radio.

Hvordan kontrollere den om radioen er tændt ? via Antenne kablet eller noget andet ?

Er der nogen af jer der har lavet en løsning allerede?

Ellers må jeg jo i gang med at teste og så derefter til Brinck elektronik i lyngby og købe en kontakt så den tror radioen er slukket når jeg vipper kontakten og derved køre ned.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Lurendrejer » tors 29. okt 2009 11:40

Min gamle radio kørte selv antennen ned ved brug af CD o. lign - den nye holder antennen oppe konstant.

Så der må være en ledning der kan klippes :twisted:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Kuksi » tors 29. okt 2009 12:03

Det er en ledning direkte fra radioen der styrer antennen. Hvis radioen er lavet så den fjerner dette signal når den spiller CD o.lign., er det fint. Hvis den ikke gør, er der ikke andet at gøre end at sætte en kontakt i serie med denne ledning. Så kan man selv \"tvinge\" den ned ved at afbryde, og så kun kører den op når man hører radio.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Mogenz » tors 29. okt 2009 12:37

Takker, skal lige læse manualen for at se hvad det er for en ledning hvis det ikke går igennem antenne kablet.
vejret er jo fint idag så et par timer ved bilen skader nok ikke. Køber en kontakt med fra Brinck på vej hjem. Så skriver jeg lige løsningen og et billede af kontakten selv om jeg nok ikke når at lave det færdigt idag.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf And » tors 29. okt 2009 12:38

Kuksi skrev:Det er en ledning direkte fra radioen der styrer antennen. Hvis radioen er lavet så den fjerner dette signal når den spiller CD o.lign., er det fint. Hvis den ikke gør, er der ikke andet at gøre end at sætte en kontakt i serie med denne ledning. Så kan man selv "tvinge" den ned ved at afbryde, og så kun kører den op når man hører radio.

Som Kuksi skriver - styreledingen (plus) fra radio til antenne. Denne bestemmer om antennen skal køre op. Min radio fungerer på samme måde, antennen er oppenår den er tændt uanset om jeg bruger radio funktionen eller IPOD styringen.

Et muligt vinterprojekt for mig ville også være at montere en kontakt i serie på styreledningen og holde antennen nede når jeg alligevel hører IPOD det meste af tiden.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Mogenz » tors 29. okt 2009 20:45

Jeg har fundet styrestrømmen (set udfra at antennen køre ned men, synes ikke det virker efter hensigten)

Jeg har desværre 33 timers tilbage på job i denne uge og yderligere 15 på mandag så tirsdag er dagen jeg prøver for real.

Jeg har fundet ud af at en af knapperne ikke bliver brugt i konsollen så måske kan jeg få en ny hos Andreas i næste uge så slipper jeg for en u-original kontakt.
Så ligner den ....den samme som til bagrude varmetrådene.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf BB » tors 29. okt 2009 23:08

Mogenz skrev:Jeg har fundet styrestrømmen (set udfra at antennen køre ned men, synes ikke det virker efter hensigten)

Jeg har desværre 33 timers tilbage på job i denne uge og yderligere 15 på mandag så tirsdag er dagen jeg prøver for real.

Jeg har fundet ud af at en af knapperne ikke bliver brugt i konsollen så måske kan jeg få en ny hos Andreas i næste uge så slipper jeg for en u-original kontakt.
Så ligner den ....den samme som til bagrude varmetrådene.


Venter spændt på dine resultater. Jeg har tænkt i præcis samme baner, endda helt frem til og høre Andreas om han har en knap der kan bruges der hvor der er en ubrugt "knap" 8)
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf JP-photo.dk » tors 25. feb 2010 09:12

Hvordan endte projektet? Jeg sidder nemlig med samme problem på min nye radio..
JP-photo.dk
 
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 22. mar 2008 23:17
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf And » tors 25. feb 2010 09:57

Jeg har projektet liggende klar (i baghovedet) og venter bare på at finde tiden til at udføre det. Først og fremmest skal der lige laves undervogn på MX-5'eren og skiftes motor i Corollaen :?

Men kort fortalt er det bare styreledningen til antennen der skal sættes en afbryder ind på. Dette er naturligvist kun tilfældes såfremt at styrestrømmen KUN ledes til antennemotoren. Er der andre ting tilsluttet på samme ledning, f.eks. en forstærker så må man foretage selve indgrebet så tæt på antennemotoren som praktisk muligt.

Lidt inspiration til emnet kan findes i denne tråd, de diskuterer samme emne, bare til en Corvette. http://forums.corvetteforum.com/c4-gene ... witch.html

Jeg har umiddelbart ikke flere ledige kontakter - den der var er optaget af en diode og nødbetjeningsstik til bilens startspærre. Jeg forventer i stedet at anbringe en uoriginal, diskret kontakt et andet sted i bilen.

Hvis jeg når det i dag vil jeg lige kigge i bilen for at finde den rigtige ledning i en NA - den sidder i ISO stikket.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Mogenz » tors 25. feb 2010 10:23

Den stoppede lidt da jeg ikke kunne få skuffen med ur og hul ud. Grunden til dette indgreb var en 2xDin radio og i samme moment lige nakke styrestrømmen til antennen. Jeg havde også radioen ude og kunne også finde styrestrømmen, men manglede på dagen en kontakt ....jeg valgte så at vente til jeg kunne få det hele ud og den nye radio i plus få indkøbt en kontakt. Hvorefter jeg ydermere fandt ud af at der var en ubrugt kontakt som jeg kunne bruge hvis jeg fik en original kontakt fra Andreas.

Når det er sagt skulle det ikke være det værste indgreb ud over jeg skal have hele panelet til radioen af som du selv havde dit hyr med i en anden tråd.

Men det kommer når sneen er væk og jeg rode med uden at få frostspringninger i fingrene.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf JP-photo.dk » tors 25. feb 2010 10:39

Jeg må lige have armene ind i instrumentbrættet igen - min står heldigvis i opvarmet kælder, så jeg er ikke så hæmmet af det der vejr :lol:

Og så lige luret i manuelen til radioen om den overhovedet vil være med til ikke at køre antenne op, når der afspilles fra usb.. Ellers er der jo kun kontakt-vejen frem, men kunne det nu løses ved at bytte et par ledninger i iso-stikket var det jo toppen..
JP-photo.dk
 
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 22. mar 2008 23:17
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf JP-photo.dk » tors 25. feb 2010 10:51

JP-photo.dk
 
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 22. mar 2008 23:17
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf And » tors 25. feb 2010 13:31

Radioen har været hevet ud og der blev taget billeder

Fra bilens eget ledningsnet og til mit ISO stik er indsat et ekstra sæt kabler imellem, om det er det originale fra fabrikken eller ej kan jeg ikke afgøre. Som et tillæg er nemlig også et stik til baghøjtalere(!), men det kan jo være at det lige var det som lå på hylden den dag bilen blev samlet? Derudover er der lavet nogle \"uautoriserede\" samlinger hist og her.

På mit stik er ledningen hvertfald BLÅ og tydeligt mærket \"El Antenne\" - se billede.
Billede

Denne ledning er så af uransagelige årsager blevet klippet over og ført direkte til bilens styrestrøms ledning for el-antennen. (Den afklippede stump kan ses sløret i forgrunden af billedet.) Derefter bliver ledningen GRØN m. gul streg.
Billede

Ved måling konstaterede jeg at det er en stabil PLUS-spænding der sættes på ledningen når radioen tændes.

Altså, er det bare at klippe denne ledning et sted og føre den over en kontakt der placeres vilkårligt i kabinen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Mogenz » tors 3. jun 2010 22:26

skal nok tage billeder! sådan så er det sagt.
Men med den nye 2xDIN radio er der opstået uventede problemer af skifte fra den gamle til den nye.
Jeg fik splittet panelet ad faktisk uden de store problemer, når man husker skruen i askebægeret :D
Jeg fik skubbet 2xdin rammen i uden det store problem. Men først gik det fint ud over min antenne ikke kørte op. Det var jeg her indgrebet med kontakten skulle ske ud fra en fin beskrivelse fra And.
Men metodisk som jeg er ville jeg lige have det hele til at køre før jeg kastede mig ud i en gang klip og klister af de kabel.
Men antennen kørte slet ikke op selv om det sad som på den gamle radio. Så gik i gang med at fifle med kabler og stik for at finde en løs forbindelse, desværre resulterede det i at der nu slet ikke kommer strøm til mit anlæg.
Så jeg tog det gamle frem igen og satte det på præcis som før, men intet liv.
Nå ja, så kiggede jeg sikringerne igennem, både dem bag radioen og den i sikringsboksen. Men de ser alle intakte ud, for god ordens skyld prøvede jeg lige nogle andre da øjnene kan bedrage.

Så lige nu er der intet der virker men det sidder ellers pænt hvor da skal.

Er der en sikring et sted som jeg kan have overset, eller ikke aner er der?
Jeg har ikke målt om der er strøm på \"battery\" ledningen (den gule) da jeg ikke aner hvor mit \"voltmeter\" er.
Jeg forstår bare ikke hvordan det kan gå fra at virke til ikke at virke på noget som helst.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Mogenz » man 14. jun 2010 21:05

ja efter meget søgen og jeg alligevel skulle forbi Andreas, fik jeg ham til at se på det.
Ja sikringerne var gået men ikke kun 1 men hele 3 ?
Det lader til at cigar (ja det hedder det sikringshul, til cigar tænderen) har indflydelse på radioen, så det var radio, cigar og en til der styre \"buzzeren\" til lyset med åben dør der var gået.
Samtidig var der en gammel skade med automatisk kørelys der lige skulle laves om i samme moment.
Så alle tre fejl fundet og en kendt fejl rettet og radioen spiller igen, samtidig fik jeg en original kontakt til mit første problem nemlig antenne op/ned som emnet omhandler.
SÃ¥ And ganske rigtigt viser ovenfor skulle der bare lige loddes en kontakt ind og det virket bare som det skal.
Jeg tager lige billeder imorgen når jeg kommer ned til bilen igen, eller en film.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Næste

Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron