Hvor meget vand kommer ind i døren mht. højttalere?

Fast & Furious, store højtalere og andet lir

Redaktør: Softtop

Indlægaf Claus » søn 27. sep 2009 15:03

Det er jo blot min personlige holdning og har jo ikke haft mulighed for at høre resultatet. En højttaler har behov for et lyddødt llukket eller ported kabinet, hvilket er en større videnskab at beregne sig frem til.

Efter hved jeg kunne se, så vil der netop være et \"kammer\" i den løsning der tidligere blev henvist til - om materialet er lyddødt eller ej, aner jeg naturligvis ikke.
Det virkede blot som om at tapen vil begrænse og blokere luftens bevægelse bagud - men det er jo blot baseret på et skøn efter hvad jeg kan se.

Alle der har åbne højttalere og har lidt ekstra effekt på sit ICE kender også til problemet med at dørpladen begynder at gå i resonans og lyden bliver mere skinger og metallisk i bassen.

Blygummi eller lyddødt materiale limet på dørpladen vil med garanti gøre underværker for lyden.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » søn 27. sep 2009 16:25

Claus skrev:Blygummi eller lyddødt materiale limet på dørpladen vil med garanti gøre underværker for lyden.


Jeg har faktisk nogle "plader" klistret på ydersiden af døren, inde i døren altså, det tog en del af den "billige lyd" man hører når man lukker døren, ved ikke om det har indflydelse på højttalerne.

Mht. gaffa, jeg forsøgte faktisk også om jeg kunne montere det så det gik fra kanten og ned til magneten, uden at dække hullerne direkte - netop for at have noget mere luft omkring, men det gik ikke, højttalerne kunne ikke monteres så - svært at forklare.

Men jeg vil selvfølgelig forsøge at finde nogle plastic bøtter i bilka e.l. og skære dem til så de fungerer som et halvtag, ligesom de originale.

Og ja der er huller i bunden af døren så vandet kan komme ud igen, så det er faktisk ikke engang et lufttæt kammer til højtalerne, selvom det sikkert fungerer vældig fint (trods alt begrænset hvor meget luft der kan flyttes igennem sådanne dræn huller?).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » søn 27. sep 2009 18:23

JEg har checket og jeg har en \"kasket\" ind over mine højttalere...et stykke plastik der sidder som en sol skygge over højttaleren...jeg har nu aldrig oplevet at der kommer vand ind i døren, men den er der...
Ja, jeg må få sat noget akustisk materiale op på dørpladen, for når jeg skruer brian højt op, så lyder det ikke specielt godt, når døren går i resonans.
Hvilket materiale har du brugt, jeg så noget i Biltema, men det er ikke blygummi.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » søn 27. sep 2009 19:04

Jeg har brugt disse plader:
http://thansen.dk/product.asp?c=3060926 ... =553619443

Virker godt i dørerne hvertfald. Skal ikke kunne sige om der er andre produkter der er bedre - man kan sikkert godt få et bedre resultat hvis man monterer dem bedre end jeg gjorde, jeg gad ikke gøre det helt store ud af det, så satte bare en 2-3 stykker ind i hver side, sådan hvor jeg lige kunne komme til.

SÃ¥ den original ud, den plastic \"kasket\" du over over dine?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Claus » man 28. sep 2009 20:47

Det ser íkke hjemmelavet ud, men det burde nu ikke være noget problem at lave noget tilsvarende ud at en plastik dunk og lidt finger snilde..evt med en varmeblæser
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » ons 28. okt 2009 13:07

(Edit: Bare en opfølgning på tråden...)

Så kom jeg ud i vådt føre og knappede så op til højtaleren bagefter, for at se hvor vådt der blev. Som man kan se på billedet, kommer der altså vand ned på den - mit gaffa tape ser ud til at holde fint, højtaleren inden under er hvertfald tør. Men jeg vil dog forsøge at finde en plastic bøtte der er cirka de her 15cm i diameter, og få den klasket på istedet.

På det sidste billede kan man også se at der ligger lidt vand inde i døren, bare nogen dråber. Har skruet brightness højt op på billedet, for at man kan se noget.

Billede

Billede
Senest rettet af MrT ons 28. okt 2009 16:59, rettet i alt 1 gang.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf hasse » ons 28. okt 2009 16:38

Kan ikke \"se\" anden mulighed for vandindtrængning end, at det er gummilisterne siderude><dør, der skal udskiftes.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » ons 28. okt 2009 16:44

hasse skrev:Kan ikke "se" anden mulighed for vandindtrængning end, at det er gummilisterne siderude><dør, der skal udskiftes.


Det er jo ikke unormalt med vand derinde - der er endda dræn-huller i bunden af døren fra fabrikken, og også monteret den "plastic skål" omkring standard højtalerne netop for at afskærme mod vand oppe fra.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf hasse » ons 28. okt 2009 16:51

Hvis det er således: \"...ikke unormalt med vand derinde\":
Hvor er \"problemet\"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » ons 28. okt 2009 16:57

Intet problem - bare en opfølgning/FYI - som jeg dog ikke lige fik gjort opmærksom på i mit indlæg :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf And » tirs 22. jun 2010 21:52

I forbindelse med montage af nogle nye højtalere er jeg i samme problem, mangler \"afdækning\" for den smule fugt der kan komme oppe fra.

Jeg har så opdaget af en af de flade Tupperware skåle, flækket på tværs, faktisk passer næsten lige på! http://www.tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/617.html

Hmm - skal, skal ikke??

Tror Mette bliver lidt muggen hvis jeg inddrager en af de hellige køkken remedier :wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » tirs 22. jun 2010 22:08

And.. Jeg havde gjort det hvis jeg havde fundet nogle der duede før jeg købte de baffles der.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf jepperimmen » ons 23. jun 2010 07:38

Jeg har lige købt 8\" Rainbow højttalere, der tidligere har været monteret i en NB uden \"regnfrakke\". De er i fin stand og ser ikke ud til at have været våde.

Jeg har konsulteret doktoren på Fyn og han siger det ikke er noget problem med vand. Derimod kan højttalerne blive ramt ved undervognsbehandling, hvilket ikke er karrierefremmende hverken for højttalere eller ham der sprøjter med sort snask.

Min løsning bliver derfor montering uden regnfrakke og afmontering når bilen skal have et sprøjt Pava.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf MrT » ons 23. jun 2010 07:42

jepperimmen skrev:Jeg har konsulteret doktoren på Fyn og han siger det ikke er noget problem med vand.

Det må være fordi højttalerne kan tåle det så - for der er vist ingen tvivl om at der kommer både fugt og vand (hvertfald dråber) derind og ned på højtalerne, det har vi jo set flere eksempler på :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Foregående

Tilbage til Styling & ICE

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron