Motorvask

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Motorvask

Indlægaf one-niner » søn 27. mar 2011 13:09

Efter at have læst om det flere steder, besluttede jeg mig for at prøve følgende:

Trin 1 - Rengøring:
    Ventede til motoren var håndlun.
    Sprøjtede Simple Green rengøringsmiddel ud over hele motorrummet.
    Ventede 15 minutter.
    Skyllede med rigeligt varmt vand.
    Rensede et par genstridige områder med Simple Green, en svamp og mere varmt vand.
    Skyllede det hele igen for at være sikker på, at der ikke sad sæberester.
    Kørte en tur, stillede bilen indtil motorrummet var tørt.
Trin 2 - Pimp'ning:
    Sprøjtede Armor All Tire Foam på alle plastik- og gummidele, ledninger osv.
    Ventede 5 - 10 minutter.
    Tørrede overskydende Tire Foam væk.

Jeg har desværre ingen før-billeder, men bilen har kørt hele vinteren og motorrummet havde ikke været vasket i mindst to år. Her er resultatet:

Billede

Billede

Jeg foretog ingen afdækning af noget som helst, og intet blev skånet for vand i rigelige mængder. Jeg havde ingen problemer efterfølgende.

Armor All Tire Foam er købt ved pixmania.com, men det er muligvis i restordre. Simple Green købt hos lavprisvvs.dk

- Tom
Senest rettet af one-niner man 28. mar 2011 11:11, rettet i alt 1 gang.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf psc » søn 27. mar 2011 22:48

Flot ser den ud. men det der green stof er fremragende som alu fælg rens?
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: man 21. jul 2008 14:29
Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Mogenz » søn 27. mar 2011 23:03

Det kunne min også trænge til har bare været bange for vand alle steder hvor der ikke skal være vand.

Virkeligt flot!
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf And » man 28. mar 2011 07:10

Flot arbejde og god beskrivelse at det udførte!
Det er bare ærgeligt at du ikke har nogle før billeder :)
Jeg må selv i gang og give maskinhuset samme tur, har vasket den før, men der er stadig plads til forbedringer.

Tak for tippet med hvor jeg kunne få Simple Green - det så dog ikke ud til at www.billigvvs.dk havde det - i stedet kunne jeg få det hos www.lavprisvvs.dk ;)

Direkte link: http://www.lavprisvvs.dk/shop/univ-rens ... 1226p.html

Samme gode resultater kan i øvrigt også fås med det som hedder Maxi3. Det kan bruges nærmest til alt i husholdningen (vask af olieret tøj, rengøring af køkken, vask badeværelse og alt muligt andet kedeligt) - yep jeg får tjansen når det virkeligt er beskidt!

Alternativt laver Meguiars deres All Purpose Cleaner (APC) som virkeligt sparker røv når der skal rengøres ude og inde i bilen.

Men igen, tak for en god lille guide!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf one-niner » man 28. mar 2011 11:15

And, du har ret - det var lavprisvvs, der havde Simple Green. Første post er rettet. I USA har de en version, der hedder \"Industrial Grade\", men den har jeg ikke kunne finde. En af fordelene er vist i øvrigt, at det ikke er videre miljøskadeligt i forhold til almindelige motorvaskprodukter.

Desuden lader det til, at pixmania er løbet tør for Armor All Tire Foam. Jeg har f.eks. kun modtaget den ene af de to, jeg bestilte.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Niels » man 28. mar 2011 11:30

Mogenz skrev:Det kunne min også trænge til har bare været bange for vand alle steder hvor der ikke skal være vand.

Virkeligt flot!

Da jeg gjorde det sidste sæson, tog jeg en silicone flaske (med pensel indbygget). Gik alle stik og forbindelser igennem og tapede med en gul (let synlig) lærredstape. Så følte jeg mig lidt mere sikker på at undgå kedelige overraskelser. Ingen højtryksspuler - kun alm vandslange til at skylle med. Til at fordele ( Shell motorvask) havde jeg købt en radiatorpensel - virkede fint.
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf And » man 28. mar 2011 11:33

one-niner skrev:Desuden lader det til, at pixmania er løbet tør for Armor All Tire Foam. Jeg har f.eks. kun modtaget den ene af de to, jeg bestilte

Der findes heldigvis massevis af alternativer til dette.

Blandt dem jeg har stående er: Sonax Vinyl frisk-op udvendig (god gele der er let at smøre på og ikke fedter på overfladen), A1 Vinyl frisk-op, Chemical Brothers Trim and Tyre dressing (Rigtigt god gele der er let at arbejde med og giver en fin mat overflade), 303 Aerospace Protectant (Super produkt, sprøjt på - lad sidde et stykke tid, måske natten over og tør væk - lækker satin agtig finish på overfladen og UV beskyttelse så plast ikke bliver mat).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 12:20

Godt ser det ud...... :D

Med fare for at spolere den gode forårsstemning...... vil jeg dog lige kaste et par informationer ud i luften.

Det kan nok ikke overraske nogen, at skidtet, der før sad på motoren.... efterfølgende befinder sig et andet sted.

Der er generelt 2 muligheder...... enten i jorden eller i spildevandet.

Olie omsættes i et vidst omfang i jorden..... men, det kan sagtens lade sig gøre at lave en punktforurening på sin ejendom, hvis man med jævne mellemrum udfører motorvask. Så hvis du insisterer på at gøre det på perlegruset.... hvor det i min begrebsverden ikke hører hjemme.... så gør det forskellige steder fra gang til gang. Det er dog ikke en garanti for at du ikke får lavet en jordforurening.

Med hensyn til afledning af spildevand.... så er det afgørende, at have styr på, hvor vandet havner. Regnvand er generelt dyrt at køre en tur omkring renseanlægget.... så kommunerne separere i højere grad regn- og spildevand. Regnvandet afledes typisk i et lokalt vandløb og spildevandet går til renseanlægget. Er dit område separatkloakeret er der meget stor sandsynlighed for, at det der før sad i motorrummet, er havnet i den lokale Å..... uden nogen form for rensning....... hvor det heller ikke hører hjemme. Tjek kommunens spildevandsplan - er den ikke tilgængelig på nettet så ring til kommunen og spørg. Vask af biler generelt, er i øvrigt en rigtig dårlig idé i et sparatkloakeret område.

Afledning til spildevandskloak uden forrensning er bedre..... men ikke ideel.

Hvad gør man så..... hvis man gerne vil udvise miljømæssig ansvarlighed.... og samtidg gerne vil have motorrummet til at skinne?

Man lader et værksted, der har de fornødne rensningsforanstatninger på afløbet, udføre selve afrensningen..... og pimper motorrummet op hjemme på perlegrusset.

Ovenstående vil sikkert for mange virke fuldkommen latterligt..... men tag ikke fejl af, at vi dyrker en hobby som med tiden kommer under pres for at være politisk ukorrekt..... og der er, som jeg ser det, ingen grund til at bære ved til bålet, hvis man med simple forholdsregler kan reducere miljøbelastningen markant.

Mit indlæg er alene ment som \"stof til eftertanke\"...... og ikke for at pege fingre eller hænge nogen ud.

mvh.

Henrik
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf UlrikK » man 28. mar 2011 13:13

Rigtig flot motorrum, bliver helt flov over min egen ;-)

Henrik N Gode pointer, vi skal passe på vores natur og miljø.

Dog er der vel også den mulighed at man finder et sted hvor kloakeringen har en olieudskiller, og får lov til at motorrense der. Det kunne måske være en tankstation, mekaniker eller en vognmand.
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 14:27

Hej Ulrik.

Ja...... det er også en mulighed :)

Ejeren af udskilleren skal dog være opmærksom på, om han ved at lade dig bruge den til motorvask evt. kommer til at overskride vilkår i en evt. tilslutningstilladelse han har fået af kommunen.

Skal det være rigtig godt bør det være en lamel- eller koalescensudskiller, da det hjælper med at samle den dispergerede olie (dispergeringen opstår ved brug af sæber, koldaffedtning, højtryksrenser etc.) så olien ligger sig i overfladen i udskilleren frem for at gå med afløbsvandet ud...... men nu er vi nede i detaljen :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf And » man 28. mar 2011 19:49

For dælen da, den her tråd blev også lige kørt ud på et sidespor ;)

Heldigvist har jeg adgang til lastbil-vaskehal med olieudskiller, så der bliver vandet håndteret korrekt inden det sendes videre. Men hjemme i indkørslen og ved fortovskanten er det en anden sag, jeg har faktisk ikke haft nogen anelse om hvad der skete med spildevandet!

Nu er det undersøgt; status for \"mit område\" er at vi er separat kloakeret... Kloakeringen er sammen med et industriområdet der ligger ca. 500 m væk og der ligger et stort afløbsbassin ca. 250 m herfra. Men ænderne svømmer stadig dernede, så helt skidt må det ikke være :wink:

Mht. rensemidler kan der fås en del biologisk nedbrydelige/skånsomme midler til brug (at det de fjerner ikke altid er så let nedbrydeligt er en helt anden sag!!!). Man behøves jo ikke anvende koldaffedning og motorrens hver gang. Maxi3 er biologisk nedbrydelig og Biltema sælger også en Bioaffedter med samme egenskaber - den virker i øvrigt fortrinligt som fælgrens!

En ekstra tilføjelse fra min side er at hvis man vil begrænse vandpjaskeriet så kan man med fordel vaske ned med varmt vand i en bærbar tryk-havesprøjte. Dermed kan man sprøjte direkte, med koncentreret stråle, på det man ønsker at rense. Et motorrum kan med lidt omhu gøres rent med mindre end 5 liter vand - det er svært at nøjes med en haveslange!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 20:51

Hej And,

Først undskyld for at afspore tråden.... lod mig nok rive lidt med.

Langt langt størstedelen af danskerne aner ikke, hvor regn- og spildevandet havner henne i deres område..... du er..... eller rettere var.... ikke den eneste.

Jeg har lovet Hasse i en anden tråd ikke at skrive mere om miljø....... så i stedet vil jeg bare sige.... har man den nødvendige viden om de mulige konsekvenser af sine handlinger..... kan man træffe nogle velovervejede og bevidste valg..... inden man handler..... det gælder også, når man udfører motorrens.

Back on topic og ikke mere miljø for denne omgang.

PS: og så alligevel.... ænder er, om man så må sige, meget taknemmelige dyr...... hvem kan ellers leve et helt liv på franskbrød..... og er derfor ikke en specielt god indikator for vandkvaliteten i det omtalte bassin. Hiver du derimod den ene bækørred op af bassinet efter den anden..... som du ikke selv har sat ud..... så begynder det at ligne noget :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf one-niner » man 28. mar 2011 21:15

Ikke at jeg føler, at jeg skal retfærdiggøre noget som helst over for nogen, men nærmere for at bidrage til gruppepresset i retning af mere miljøbevidsthed i de danske MX-5-kredse, vil jeg da lige indskyde, at jeg vasker min bil i en dertil indrettet hal med smøregrav på arbejdet :)

Jeg ved ikke hvilken type olieudskiller og kloakering, vi har, men det er det bedste, jeg kan komme i nærheden af i det daglige.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Mogenz » man 28. mar 2011 22:14

så fik den lige et miljø tryk af henrik igen :)

Tom: regner med at de offentlige instanser har tingene i orden, ellers ville det næsten være pinligt med den flådepark de har som kører rigtigt mange kilometer.

igen igen jeg er stadig jaloux på det motorrum. Ja jeg kunne jo starte med at gøre det selv, men er godt nok på herrens mark hvis den så ikke starter bagefter.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Henrik N » tirs 29. mar 2011 06:41

Hej Tom,

Jamen der er ikke et øje tørt..... dejligt at høre, det er foregået helt eksemplarisk :D

Ja..... det ser fandme godt ud..... efter flere gange undervognsbehandling (desværre en nødvendighed, da jeg bruger bilen hele året).... er synet under hjelmen præget af brune/sorte nuancer :D

mvh. Henrik
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Næste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron