Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » tirs 28. jun 2011 18:46

Det er da vildt Jesper :D

Specielt momentkurven er imponerende, over 130 Nm fra 2000 rpm og næsten flad. Gad vide om der kunne flyttes noget moment/HK højere op på bekostning af bundtrækket? Det kræver nok noget justering af takthjulene.

Fik du logget din IAT under forløbet ? Ingen tvivl om at noget kold luft i indsugningen vil flytte en del.

Så mangler du bare et spær til at alle hypperne i asfalten i de snævre sving :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » ons 29. jun 2011 15:42

Der er justeret på takthjul, men jo man kan sikkert godt fluekneppe et par heste mere frem :wink: . Men vi har lige så meget tunet efter holdbarhed (ingen tændingsbanken) og nem kørsel. Kan godt lide moment kurven, da det giver et godt træk hele vejen op gennem omd.

Jo et dif med spær står højt på ønskelisten :) .

På et tidspunkt var IAT mellem 50-60 grader, men når den står på rullefelt, er der heller ikke det mest optimale airflow.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bent » ons 29. jun 2011 20:10

altid6 skrev: Men vi har lige så meget tunet efter holdbarhed (ingen tændingsbanken)

Jo et diff med spær står højt på ønskelisten :)

Har Wolf' ikke bankesensor??
Troede du havde spær, det skal man ha'.. :P , selv med min mormorkørsel kan jeg mærke forskel, den "tænker sig ikke så meget om", på vej ud af sving. Købte mit her: http://cgi.ebay.de/MAZDA-MX-5-MX5-Differential-Diff-Sperrdiff-Sperre-Slip-/160598909872?pt=DE_Autoteile&hash=item256470e3b0#ht_500wt_922
Han har iøvrigt mange dejlige ting.
Hvis man bare sætter et simpelt viskospærre på, kan man beholde div. aksler, og det ta'r jo kun 2-3 timer at skifte.

Lige et spørgsmål vedr. knasthjul: Var det indsugningsknast 8 grader mod ur,
udstødningsknast 5 grader med ur??

Det er igrunden fedt,!! at der kan hentes 148hk, ud af en "standardmotor", hvorfor har Mazda ikke solgt dem med det, fra starten af :?
"standardmotor"= standardknaster og ventiler
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf altid6 » tirs 12. jul 2011 21:10

Så blev MX-5 Cup løbet på Knutstorp overstået i weekenden den 8-10 juli. Weekenden var med blandede følelser, da resultatet ikke lige levede op til mine forventninger. Det bliver desværre også det eneste MX-5 Cup løb i år. Havde ellers planlagt at skulle deltage på Anderstorp i august, men dette kommer ikke til at lade sig gøre. Ser dog frem til at komme over og køre noget trackday med jer i september på Sturup.
Først lidt billeder fra weekenden.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Dårlige undskyldninger er der masser af og især racerkører kan finde rigtig mange frem, når det ikke lige går som det skal. Denne weekend og egentlig forberedelsen op til MX-5 Cup løbet er ikke gået som det skulle. Det startede egentlig allerede i juni måned, da jeg missede en hel dag på Ring Knutstorp, pga. af en pakning der røg og olien forsvandt fra motoren. Det var en masse træning, køretid, opsætnings erfaring og data indsamling som gik tabt den dag, alt sammen noget som jeg kunne have brugt i denne weekend.
Men det blev fredag den 8 juli og tid til MX-5 Cup. Om fredagen var der 2 træningspas af 10 minutters varighed. Det var fint, for her kunne jeg få indhentet lidt af det tabte fra min trackday i juni. Sådanne skulle det bare ikke gå. Begge trænings pas regnede væk, så det blev meget begrænset banetid og data jeg fik ud af det. Så kom lørdagen. Bilen blev godkendt og gik fint gennem kontrollen. Derefter var der 20 minutters kvalifikation, til de 2 løb der skulle køres om søndagen. Jeg satsede på den samme opsætning som jeg havde brugt til løbet i 2010, igen fordi at jeg ikke havde haft nogen test muligheder. Det var ikke godt. Jeg kunne overhoved ikke finde noget greb og kørte mere drift end kvalifikation. Min ændret motor spec, med væsentlig mere HK og moment end sidste år, plus min manglende træning i 2011, gav virkelig store problemer. Specielt sving 1 kunne jeg slet ikke ramme rigtig (gennem hele weekenden). Kunne se på mine data at jeg var 10-12 kilometer i timen hurtigere end sidste år på langsiden, men i de fleste sving var jeg 10 kilometer i timen langsommere uha uha. Det resulterede i en start placering som nummer 24 til første løb :x . Ved at sammenligne data fra min bedste omgang fra sidste år, kunne jeg se at ned af start/mål langsiden var jeg 0,7 sek. hurtigere end sidste år, men allerede ud af sving 1, havde jeg mistet 0,5 sek. igen. Det blev så bare endnu være når jeg kom over til den del af banen med de mange svingkombinationer.
Hmm noget måtte gøres, men havde ingen mulighed for at teste det.
Til første løb hævede jeg dæktrykket med 0,15 bar i alle dæk og satte de bageste dæmpede lidt blødere op i håb om at det ville give et bedre udfald i løbet end i kvalifikationen.
Om søndagen skulle jeg starte første løb i yderbanen. Viste at jeg havde et godt træk fra motoren, så satsede på at få en god start, spærre for konkurrenterne i sving og trække fra dem på langsiden. Starten gik og bilen trak godt fra. Det var en kanon start og tog 3 biler med det samme. Det blev dog ikke til flere da jeg måtte slippe gassen ned af langsiden pga. en bil som spærrede. Derefter gik det som forudset. Jeg trak fra ned af langsiden og blev hentet i alle sving. Missede en masse apex og havde hjulspind ud af mange sving. Alligevel var mine omgangstider 1,5 sek. hurtigere end i kvalifikationen. Jeg fik lavet yderligere en god overhaling også var der en der spandt af, så sluttede første løb på en 19 plads. Det var cool nok at vinde 5 pladser, men min målsætning var et være i den bedste halvdel af feltet, altså mellem de 14 bedste.
Så der var meget arbejde der skulle gøres i løb nummer 2. Satsede på samme opsætning igen og skulle denne gang starte fra inderbanen. Taktikken var også den samme som i løb nummer 1. Spærre i sving og trække fra på langsiden. Starten gik, men kom ikke lige så godt af sted, som i første løb, men holdte dog min placering. Omgang nummer 2 var skidt. Fandt slet ingen rytme på den omgang og blev overhalet 2 gange øv øv. Desuden blev der åbnet op for et hul op til de 4-5 biler der lå i en klump, som jeg godt ville have kæmpet med. Nu kom 10 omgange så, hvor jeg ikke kunne få lukket det hul, som forblev det samme gennem hele løbet og måtte også forsvare min placering fra en bagved kommende bil. Blev nummer 21, bare ikke godt nok.
Så det var en blandet fornøjelse, men da weekenden var over, var min bedste omgangstid trods alt 0,75 sek. hurtigere end sidste år, men det kunne have været meget bedre. Noget andet meget positivt var at selvom jeg intet greb havde så kørte bilen bare perfekt. Ingen skader, defekter eller problemer af nogen art, bare skønt.
Efter jeg er kommet hjem og har sammenlignet og kigget en masse data igennem fra min performancebox, så hvis jeg havde haft de svinghastigheder jeg havde sidste år og de langside hastigheder fra i år, så ville en perfekt sammen sat omgang være på 1:12,85, hvilket ville have givet mig en start placering som nummer 8 efter kvalifikationen. Men sådanne skulle det ikke gå, men det gør det næste år.
I kan faktisk se næsten begge mine løb i fuld længde på youtube. Her er link. Ham der har filmet lå lige bagved mig i begge løb, så meget sjovt at se.
http://www.youtube.com/watch?v=fpoUWCzOT78&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_ot3WtctnCA&feature=related
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » tirs 12. jul 2011 21:14

Så der var meget arbejde der skulle gøres i løb nummer 2. Satsede på samme opsætning igen og skulle denne gang starte fra inderbanen. Taktikken var også den samme som i løb nummer 1. Spærre i sving og trække fra på langsiden. Starten gik, men kom ikke lige så godt af sted, som i første løb, men holdte dog min placering. Omgang nummer 2 var skidt. Fandt slet ingen rytme på den omgang og blev overhalet 2 gange øv øv. Desuden blev der åbnet op for et hul op til de 4-5 biler der lå i en klump, som jeg godt ville have kæmpet med. Nu kom 10 omgange så, hvor jeg ikke kunne få lukket det hul, som forblev det samme gennem hele løbet og måtte også forsvare min placering fra en bagved kommende bil. Blev nummer 21, bare ikke godt nok.
Så det var en blandet fornøjelse, men da weekenden var over, var min bedste omgangstid trods alt 0,75 sek. hurtigere end sidste år, men det kunne have været meget bedre. Noget andet meget positivt var at selvom jeg intet greb havde så kørte bilen bare perfekt. Ingen skader, defekter eller problemer af nogen art, bare skønt.
Efter jeg er kommet hjem og har sammenlignet og kigget en masse data igennem fra min performancebox, så hvis jeg havde haft de svinghastigheder jeg havde sidste år og de langside hastigheder fra i år, så ville en perfekt sammen sat omgang være på 1:12,85, hvilket ville have givet mig en start placering som nummer 8 efter kvalifikationen. Men sådanne skulle det ikke gå, men det gør det næste år.
I kan faktisk se næsten begge mine løb i fuld længde på youtube. Her er link. Ham der har filmet lå lige bagved mig i begge løb, så meget sjovt at se.
http://www.youtube.com/watch?v=fpoUWCzOT78
http://www.youtube.com/watch?v=_ot3WtctnCA&feature=related
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » tirs 12. jul 2011 22:08

Hej Jesper,

Keep up the spirit, køb et spær og få kørt nogle flere trackdays 8)

Mystisk at du skulle have tabt så meget grip sammenlignet med sidste år, men det kan måske skyldes fugt i banens overflade? Hvis du havde meget overstyring var det måske en ide at koble bagerste swaybar af?

Det er da et par kanon videoer da din bil er i billedet stort set hele tiden. Måske kan du lure lidt ved at sammenligne med de linjer de andre kører? Et Go-Pro kamera i bilen ville nok også kunne give værdifuld indsigt i hvordan man gennemfører omgangene.

Fik du kigget de andre biler i kortene mht. til modifikationer og set-up? Den højrestyrede med kluden nede der nupper dig i 2. løb ser ud til at have ret meget skud i slæden.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » ons 13. jul 2011 17:39

Ja han har lidt meget fart på forbi mig, men det er der en grund til. Det var min møg omgang , hvor jeg bliver overhalet 2 gange. Jeg kommer forkert ind i sidste sving ud til langsiden også kan han komme på gassen lidt tidligere og kommer forbi. Her er endnu en video. Han blev nummer 18 i første løb, hvor jeg blev nummer 19 (man kan se til sidst at jeg trækker ind i pitten bagved ham. Der er lidt data i denne video. Vores omgangs tider er meget ens, mellem 1:15.2 og 1:15.5. Hans topfart er dog 3-4 km/t lavere end min. Dog formår jeg ikke at hente ham i første løb. I løb nummer 2, overhaler jeg ham da vi starter. Han for dog overhalet tilbage i hårnålen på omgang 2.
http://www.youtube.com/watch?v=IZK1euz34z8&hd=1
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » ons 13. jul 2011 19:34

Fed video. Man får dælme lyst til at prøve sådan et ræs selv. (har forresten købt mig en trackday bil som lander på værkstedet i morgen, mere om det når jeg har billeder mv. :D )

Sjovt at følge den røde med sort harddtop som er i røven af dig det meste af løb 2. Han rider dælme på rpm cut-off i mange af svingene (lyt godt efter på lydsiden og læg mærke til omdrejningstælleren i kamerabilen, som bruger gearene helt anderledes)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » tors 28. jul 2011 18:03

Til jer der har lyst til at følge lidt med i aktiviteterne omkring min bil, så er der lavet en Facebook side, med masse af billeder, film og beretninger. http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Friis-Motorsport/189981017723523.
Så kom ind på facebook og vær en del af Friis Motorsport. Min kære fætter har blandt andte lige lavet denne promotion video, som er lagt op på siden :wink: http://www.facebook.com/home.php#!/video/video.php?v=10150326735010056&oid=189981017723523&comments.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf jepperimmen » tors 28. jul 2011 21:14

RESPEKT for at du faktisk gør alvor af det vi er mange som kun drømmer om 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Viggoman » tors 28. jul 2011 22:01

:D :D :D :D 8) :P :!: :!: :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » fre 26. aug 2011 16:56

En rigtig racerbil har da kulfiber :D . Så det måtte min også have. Har bikset et nyt centerpanel sammen som skal sættes i øsen. Til målerne er der kommet en olietemp måler også kommer der senere et shiftlight som skal sidde i et af ventilations øjerne.
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » fre 26. aug 2011 19:36

Godt at du har husket uret, man glemmer hurtigt tiden derude på banen.... :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 27. aug 2011 07:22

Det er rart at have i bilen, hvis der er en tidsplan der skal overholdes :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 1. aug 2012 20:36

Fordi at man går med salgs tanker for bilen, så kan der stadig godt modificeres lidt :wink: .
Billede
Billede
Billede
Da jeg for et års tid siden havde bilen på rullefelt hos en tuningsspecialist, var det første han fortalte mig at jeg skulle se at få luftfiltret væk fra udstødningsmanifolden. At have indsugningen der var en rigtig power killer pga. den meget varme der kommer fra manifolden, om så den er pakket ind i powerwrap. Tingende går ikke så hurtigt men nu har jeg fået flyttet indsugningen. Sikke med plads der pludselig bliver i motorrummet når der ikke er noget filter ved udstødningsmanifolden (der er varmeskjold på normalt, har bare taget det af på billedet).
Mit luftfilter sidder nu, næsten direkte på indsugningsmanifolde i cold side af motorrummet. Samtidig har jeg sat en oliekøler i som sidder lige under luftfilteret. Jeg har ikke nogen målinger på om det har givet mere effekt, men teoretisk burde det. Henrik fra HDS trim, mente at der ville være 5-10 hk at hente ved at flytte filteret til cold side. Det ville nok give mere hvis jeg kunne få filteret om foran køleren. Røvballe sensoren siger ihvertfald at øsen flytter sig ganske fornuftigt, når speederen ryger i bund :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Foregående

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron