Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » søn 19. jun 2011 07:26

Vi er helt enig og ja pakningerne til knasterne ligner meget denne, så ville ikke undre mig, hvis der var de samme.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » søn 19. jun 2011 18:27

Så er bilen kørende igen :D . Det var som jeg havde frygtet/håbet, pakdåsen som omkrandser krumtappen og som sidder i oliepumpen. Det er forholdsvist simpelt at komme til og at skifte, omkring 2 timer, fra start til slut. Det går hurtigt med at skifte pakningen, men tager lidt tid at fjerne diverse dele fra fronten af motoren. Når men her er lidt billeder. Det ses tydeligt at cirka 1/4 del af pakningen er helt åben og her kunne der komme meget olie ud. Ved ikke hvorfor det er sket.
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bent » søn 19. jun 2011 19:02

Hvordan har tandremmen det?, olie og tandremme plejer at være en dårlig blanding :|
Hvorfor det er sket?
Enten har pakdåsen været noget skidt, eller også har montøren lavet noget skidt :?
Det kan godt være det første, da det er et \"mærkeligt sted\" den er gået istykker
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » søn 19. jun 2011 20:37

altid6 skrev:Så er bilen kørende igen :D . Det var som jeg havde frygtet/håbet, pakdåsen som omkrandser krumtappen og som sidder i oliepumpen. Det er forholdsvist simpelt at komme til og at skifte, omkring 2 timer, fra start til slut. Det går hurtigt med at skifte pakningen, men tager lidt tid at fjerne diverse dele fra fronten af motoren. Når men her er lidt billeder. Det ses tydeligt at cirka 1/4 del af pakningen er helt åben og her kunne der komme meget olie ud. Ved ikke hvorfor det er sket.

Godt at høre du er på banen igen!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » man 20. jun 2011 16:51

Tandremmen ser sund ud. Den er også helt ny og jeg fik hurtigt gjort den ren.
Ved ikke hvorfor det er sket, men det er en af de 2 muligheder, at det har været en fejl i pakningen eller en fejl fra min hånd. Det er meget nemt at komme til at bukke \"læberne\" bag på pakningen når den sættes i. Der er 2 muligheder for at sætte pakningen i når man har motoren ude af bilen. Enten sætter man den ind i oliepumpen og monter derefter oliepumpen på blokken, hvilket vil sige at man skal passe den ind over krumtappen. Her skal man være forsigtig, da det kan være nødvendigt at vrikke pumpen lidt for at få den på plads og for at få den til at passe med skruehuller (kan medføre skade på pakningen). Den anden mulighed er den jeg lige har brugt, at sætte pakningen på når oliepumpen er installeret på blokken (synes egentlig det er nemmere).
Næste gang jeg skal ud på banen, skal jeg helt sikkert have en ekstra pakning med og en spand olie, for kunne godt have fikset problemet på banen, havde jeg haft en pakning også havde jeg da stadig kunne have fået lidt ud af dagen.
Har efterhånden flere og flere reservedele med til race, efter erfaringer med diverse problemer, som er opstået på banerne :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bent » man 20. jun 2011 20:11

altid6 skrev: Enten sætter man den ind i oliepumpen og monter derefter oliepumpen på blokken, hvilket vil sige at man skal passe den ind over krumtappen. Her skal man være forsigtig, da det kan være nødvendigt at vrikke pumpen lidt for at få den på plads og for at få den til at passe med skruehuller (kan medføre skade på pakningen). Den anden mulighed er den jeg lige har brugt, at sætte pakningen på når oliepumpen er installeret på blokken (synes egentlig det er nemmere).


Har altid brugt "den anden mulighed" fordi man har mere følelse med "gummilæberne" på den måde. "vrikke pumpen lidt" kan skade gummilæberne, for at give den skade du havde, skal man vrikke en hel del og så havde gummilæberne været færdige.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf altid6 » man 27. jun 2011 21:02

Har tilbragt en fri dag hos troldmanden fra Fyn :D . Det er ikke Andreas i denne omgang, men Henrik fra HDS-Trim (www.WOLF3D.dk).
Efter at have sat højkompressions stempler i motoren, var det på tide at få tunet bilen ordentlig på rullefelt, istedet for hjemme i garagen. Og det var hele den lange køre tur hver.
Skal nok sætte billeder ind og test resultater når jeg har fået dem scannet.
Vi startede med at lave et træk, på det tændings og fuelmap jeg havde lavet. Er absolut ikke ekspert i Wolf motorstyringen, men kan godt få det til at fungere. Resultatet blev 129,8 HK og 143,4 NM. Hmm en anelse skuffet, for havde fået det samme resultat da jeg målte effekt med min performancebox og lav kompressions stempler.
Når men vi besluttede at starte fra nul, så motorstyringen blev stillet back too basic. Derefter blev der lavet et træk til, som så viste 118,6 HK og 133,1 NM. ØHHH hvor blev alle mine heste lige af. Når men det var udgangspunktet, så nu begyndte den egentlige tuning. Der blev justeret, på tænding, fuel og de justerbar knasthjul, også lavet nogle træk ved hver justering. Fandt ud af at der er meget stort effekt tab efter hvor varm motoren er og det er begrænset hvor meget kold luft, sådanne en blæser foran rullefeltet kan give, især på en varm sommer dag som i dag.
Når men der blev tunet og lavet træk på rullefeltet.
122 HK
129 HK
137 HK SÃ¥ begynder det at ligne noget
141 HK
143 HK
147 HK Yes baby
151,8 HK SÃ¥dan det er noget der rykker :D
Efter at have lavet flere træk, med den bedste indstilling og varm motor, fik vi et gennemsnit på 148,1 HK og 169,1 NM ved 6889 omd.
Lækkert at se at alt det man har lavet ved motoren, giver noget tilbage i form af nogle gode suge krafter. Henrik sagde at han ikke havde set en 1,6 sugemotor, med sådanne en effekt før, med standard knaster. Men når vi snakker effekt er der stadig noget at hente bare ved få midler. Hans vurdering var at med Vpower i tanker, vil der komme ydeligere 5 HK. Også havde jeg en rigtig HK dræber iform af luftfilteret, placeret lige ved udstødningsmanifolden. En anden placering til indsugning og der skulle være endnu 5-8 HK. Filtret skulle helst ud på den anden side af køleren, så den for helt frisk luft.
Ud over de dejlige heste som virkelig kan mærkes, helt nede fra de lave omdrejninger, så er styrringen fin tunet, så bilen køre mere økonomisk og er langt nemmere at køre med i hverdagen, specielt ved lave hastigheder og få omdrejninger. Men når pedalen ryger i bund, er brændstof økonomien væk, men virkelig ryk i vognen. På den måde er der ikke brug for 2 forskellige setups, om man køre på bane eller til hverdag.
Til jer med justerbar motorstyring, kan jeg kun anbefale at tage ud til en Pro tuner og til jer der ikke har, så se at få købt en :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kuksi » man 27. jun 2011 21:22

WOW...respekt 8)
Det er da et resultat der er mega flot, og så er der stadig plads til forbedringer.
Hvad koster sådan en omgang? Mon ikke han også kender alt til MS-styringen? Sådan en ryger afsted til mig straks efter ferien.
Jeg har hørt fra flere at når det ellers er trimmet rigtigt ind, så er der ikke brug for flere maps. Det er jo aldrig en bil vi deltager i økonomiløb i. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 27. jun 2011 21:23

Imponerende!!!! :D
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » man 27. jun 2011 21:34

3 kilo, for 6 1/2 times tuning. Han kan tune 11-12 forskellige motorstyringer, der iblandt MS, så intet problem. Også ham som lavede Piphans 300 hestes MX-5 ved at tune en hydra motorstyrring.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf jepperimmen » man 27. jun 2011 22:01

altid6 skrev:Han kan tune 11-12 forskellige motorstyringer

Ved du om det er muligt at omprogrammere den originale motorstyring på min NB-FL?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » man 27. jun 2011 22:31

Hvad har du så fået stillet

tændingen til
og
de to takthjul (altså både in- og ex-)?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf ccr-racing » tirs 28. jun 2011 07:12

@jeppe

Det er muligt - men formentlig ikke hos Wolf3d, da han kun laver \"aftermarket\" motorstyringer.

Der er mig bekendt kun et sted i DK, der kan omprogrammere de originale styringer på MX5
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Indlægaf altid6 » tirs 28. jun 2011 15:42

Tændingen er vidt forskellig alt efter belastning og omdrejninger, men i tomgang er den på 10 grader og i høje omdrejninger og høj belastning er den på mere end 30 grader.
Indsugningsknasten er drejet 8 grader og udstødningsknasten 5 grader.
Lidt billeder og test resultater.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Der er mange flere resultater, men dette er de vigtigste, sat op over for hinanden.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 28. jun 2011 16:50

Blir' spændende at se miles (km) tiderne for
0-60
og
60-90

PS.
Det kunne - også - være spændende at se map'en for tændingen ved de respektive omdrejninger. For sammenligning med stock'en jfr. Garrett Performance handbook p. 66.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron