Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » tirs 14. jun 2011 20:43

Du skal da have dig et autohjælpsabb.

Jeg er ansat ved et større dansk firma der blandt andet tilbyder autohjælp ;) MEN jeg ønsker ikke at fremhæve det ene firma frem for det andet - det må være folks eget valg. (Ovenstående medfører desværre IKKE at jeg kan tilbyde folk rabat på abb.!)

Det eneste jeg blot vil opfordre til at at man har et abonnement når man har en bil af ældre årgang. Det koster ikke mange basseører, det koster bugsering til timepris til gengæld!!

Derudover, op på hesten igen Jesper! Du må lige have fundet ud af hvor lækagen er gemt og så ud at køre igen.
Senest rettet af And ons 15. jun 2011 11:02, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf ccr-racing » ons 15. jun 2011 08:22

Hej Jesper

ja det var sgu en sur dag. Håber du får styr på motoren igen hurtigst muligt. Sig til hvis du skal bruge rullefelt til justering af bilen når motoren er samlet igen.



hilsen
christian
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Indlægaf Viggoman » ons 15. jun 2011 18:16

For dælen da Jesper, det skær sgu da i hjertet at høre den histiorie.

Lyder mystisk med en læk af det omfang, det kan ikke nøjes med at være en pakning. Håber det er et easy fix :?

Lad os få en billedreportage fra reperationen.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » tors 16. jun 2011 16:02

Har fået skilt fronten ad, ved at fjerne remhjul og plastik trim. Når motoren køre, går der en 30 sekunder før olien begynder at flyde ud i en fin lille strøm. Det ser meget ud som om at olien kommer ud inde bagfra tandhjulet som sidder på krumtappen og som driver tandremmen. Hvis det er tilfældet, er der en god chance for at det er den olie pakning som sidder midt i oliepumpen og som omkranser krumtappen, der er bristet. Dog lidt underligt at den allerede er kaput efter 2000 km. Dog er det en pakning som man skal være meget forsigtig med når den installeres og er der sket noget med den der, kan det være grunden til bristen. Har læst om flere der har haft problemer med netop den pakning og det anbefales at den skiftes, når man skifter tandremmen. Har bestilt en sådanne ny pakning, så skifter den og ser om ikke det løser mit problem.
Det kan også være oliepumpen eller oliepumpe pakningen, håber det dog ikke, for så bliver det en større operation, med motoren ud af bilen.

Håber at det bare er den pakning, men surt at en trackday skulle gå tabt pga det.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bent » tors 16. jun 2011 20:29

Tror også på pakdåsen, at der går 30sek, kan være fordi, det er returløbet til bundkarret. Hvis det var olie under tryk, ville der ikke gå 30sek, snarere 2sek før der var olie ud over det hele.
Endelig ville du have et \"dødt\" oliemanometer.
Det er iøvrigt muligt at afmontere bundkarret, selvom motoren sidder i bilen.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » tors 16. jun 2011 21:05

Skal ikke gøre mig klog på, hvad det kan være.
Har aldrig haft \"fat i\" oliepumpen.

Men jeg kan da henvise til en anden tråd, hvor jeg omtalte et tilsvarende problem, jeg havde haft i forbindelse med udskiftning af pakningen koblingshus-gearkasse..
Dèr fik jeg også oliesivning via koblingshuset. Og jeg havde gjort alt for ikke at beskadige denne pakning. Så der skal åbenbart ikke meget til. Især måske fordi der er en aksel \"med tænder\" involveret.

Altid6:
Du skriver bl.a.; \"..Har læst om flere der har haft problemer med netop den pakning og det anbefales at den skiftes, når man skifter tandremmen.\"

Det har jeg da aldrig hverken hørt eller læst om. Altså anbefalingen om at skifte den pakning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 17. jun 2011 17:37

Da jeg googlede problemet var der flere på Miata turbo net forum (eller hvad det nu hedder) der anbefalede at skifte den pakning, fordi flere nævnte en utæthed. Har man det hele af foran alligevel, for at skifte tandremmen, er det jo ikke en dårlig ide at bruge de 60 kr på at skifte pakningen, inden den netop kan blive utæt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf And » fre 17. jun 2011 20:05

altid6 skrev:Da jeg googlede problemet var der flere på Miata turbo net forum (eller hvad det nu hedder) der anbefalede at skifte den pakning, fordi flere nævnte en utæthed. Har man det hele af foran alligevel, for at skifte tandremmen, er det jo ikke en dårlig ide at bruge de 60 kr på at skifte pakningen, inden den netop kan blive utæt.

Mener du pakdåsen ved krumtappen eller er det en anden pakning som jeg har overset?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » fre 17. jun 2011 20:28

Ja pakdåsen ved krumtapen, reservedelsnummer 10-602A.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf And » fre 17. jun 2011 21:18

altid6 skrev:Ja pakdåsen ved krumtapen, reservedelsnummer 10-602A.
Har den allerede liggende til når jeg skifter tandrem, men tak for info!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » fre 17. jun 2011 21:57

Har den også liggende klar. Er sikker på at have læst flere steder (bla. i nogle af bøgerne) at det er \"et must\" at skifte den sammen med tandremmen. Håber det løser dit problem.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 17. jun 2011 22:57

Altid6
\"...Hvis det er tilfældet, er der en god chance for at det er den olie pakning som sidder midt i oliepumpen (fremhævet af mig) og som omkranser krumtappen, der er bristet...\"

?????

Har ikke ledt på reservedelsnummeret.

Men er det ikke \"bare\" den pakdåse, hvis yderside flugter med motorblokken?

Hvis det er tilfældet, kan jeg da fuldstændig tilslutte mig det med udskiftning.
Det er da hensigtsmæssigt at skifte pakninger, når man alligevel er i nærheden af dem.
SÃ¥ er det ligegyldig hvilken pakning det er eller, hvor den sidder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 17. jun 2011 23:53

Reservedelsnummer 10-602A er pakninger til knastakslerne.

Do.do 11-399A er pakning til krumtappen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » lør 18. jun 2011 14:45

10-602A er pakdåsen som sidder i oliepumpen og som omkrandser krumtappen. Kig i reservedels katalog under download, side 36 for en NA fra 1993 og det samme nummer som Mazda reservedelslager finder. Den pakdåse du nævner, 11-399, er den som sidder ved svinghjulet og ikke den som er problemet.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 18. jun 2011 15:45

Du har ret.
Det er det med de små bogstaver.

Bortset fra det:
Er vi enig/uenig om, at den pakdåse du omtaler, er den, der kan udskiftes, når remhjul, tandhjul (til kilremmen) osv. er afmonteret fra krumtapakslen?

Korrektion.
Pakningerne ved knasterne - foran - har også reservedelsnummer 10-602A.!!!
Så det må åbenbart være samme pakningstype/-størrelse (???).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron