syn

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

syn

Indlægaf hasse » ons 10. maj 2006 12:05

Har været til syn.
Min catalysator var- synes jeg- begyndt at rasle (JR's high flow).
men den er jo også gammel!!!!!!!!
Har haft den 1,5 år!!!!!!!!
Det er en erstatningscatalysator, fordi den første allerede begyndte at rasle efter 2-3 måneder. Er og bliver noget lort-efter min mening.

Jeg kan ikke huske, hvad det er for en high flow, der tidligere er blevet anbefalet her os os.

Lad os høre om erfaringer med high flow, hvor de er fra, og hvad jeres erfaringer er med syn ang. ditto.

PS.: Fik Gud hjælpe mig også anmærkninger om fgl.:

Monteret stålslanger til bremserne.

Boret små huller i bremsepedalerne for montering af aluminiumditto.

Havde ikke attest (kollisionsikring) på mit rat.

sætter også dette i med titlen \"syn\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 10. maj 2006 19:45

Jeg burde også have oplyst fgl.:
Luftforureningsmålingerne skyldes nok catalysatoren/converteren. Mine målinger på lambdaen har jeg lige checket og de er ok. Men selvfølgelig kan det også være noget andet.

Men grunden til, at jeg NU skriver dette er, at jeg har altid selv syntes, at den larmede vel rigeligt.
Og det er blevet bekræftet ved synet.( de påstod, at MX5'eren ikke måtte komme over 77db).
Hvis der er fejl på converteren- brændt ned- kan det også være en af grundene.

Men den væsentligste grund er jo nok, min udstødning.
Det er JR's stainless steel sport exhaust og performance header.

Så jeg er \"bange for\", at \"vi\" når der købes i udlandet (og for den sags skyld også i Danmark) skal til at bede om/forlange en masse certificater og godkendelser, før der købes ind.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

hmm

Indlægaf Claus » ons 10. maj 2006 21:00

Men blev den godkendt eller ej ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 10. maj 2006 21:56

De bemærkede ikke- sagde eller skrev ihvertfald ikke noget om manifold og udstødningssystemet.

Men skal til nyt syn ref.
Rat
bremserørene
pedalerne
lyd
forurening.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 11. maj 2006 07:55

skrev fgl. under catalysator:
quote=\"hasse\"]Tak for svaret.
Bestiller den NU.

mmmvvvhhh

PS. Og så kan de (altså bilsynet eller biltilsynet) iøvrigt rende mig et vist sted.
Har gennemlæst deres vejledning (kan hentes på www.fstyr.dk)
SÃ¥ nu kommer den gamle jurist op i mig.[/quote]

Har her til morgen 11.5.06 fået en opringning fra bilsynet:

Bremserørene har han ingen henvisning om, men siger, at man generelt ikke må bruge uoriginale reservedele?????!!!!!!!!!!!
Tilføjelse: Man skal dokumentere en godkendelse af reservedelen.

Bremsepedalerne. Hertil siger han:

Der er lige for 3 uger siden kommet en afgørelse i Færdselsstyrelsen, at det må man godt. Pudsigt.

Jeg havde skrevet fgl. til ham:
5.01.001
Den originale bremsepedalarm må ikke svækkes ved boring af huller eller anden formindskelse af pedalarmens dimensioner uden bilfabrikantens godkendelse.

Mine kommentarer til ham:
Der er IKKE boret huller i \"armen\" men i trædefladen.
Selv om man antager, at trædefladen er en del af pedalarmen, svækker hullerne ikke. der er tale om et par huller på 2-3 milimeter i diameter.

Støjen:
Det er hans opfattelse. Han har ikke taget målinger.
jeg skal komme med en attest, hvorefter der er foretaget en \"indkørselsmåling\".

Nok for denne gang.
Senest rettet af hasse tors 11. maj 2006 08:45, rettet i alt 3 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik » tors 11. maj 2006 08:07

wow... så glæder jeg mg godt nok ikke til at jeg skal til syn...
Henrik
 
Indlæg: 97
Tilmeldt: tirs 13. apr 2004 09:43
Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf Sølvsten » tors 11. maj 2006 08:22

Hejsa

Jeg vil bare foreslå at I finde en flink bilsyns mand (ja jeg ved godt at dette kan være svært), men jeg fandt en i Holbæk.: HK Bilsyn.

Han havde kun to kommentar til min bil.:

* Den spiller altså lidt olie (den havde desværre dryppet på hans gulv)
* Den er godt nok hurtig. Den er ihvertfald hurtigere end den mx5 1,8 jeg havde. men jeg er da ligeglad 8)

Det skal siges at min bil er en MX-5 1,6 fra 91 med eftermonteret BBR-turbo, samt div. andre ændringer bla. bremser og lys.

Han får også lov til at syne min bil næste gang. :D
Brugeravatar
Sølvsten
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: tors 11. maj 2006 08:05
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf jepperimmen » tors 11. maj 2006 09:57

Sølvsten skrev:Hejsa

Jeg vil bare foreslå at I finde en flink bilsyns mand (ja jeg ved godt at dette kan være svært), men jeg fandt en i Holbæk.: HK Bilsyn.

Det skal siges at min bil er en MX-5 1,6 fra 91 med eftermonteret BBR-turbo, samt div. andre ændringer bla. bremser og lys.

Nogen der kender en en flink bilsynsmand i det midt/østjyske?

Din bil er synet men ikke lovlig af den grund
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » tors 11. maj 2006 10:25

Det er nemig rigtigt Jeppe.
Og det er der nok en del, der tror.....altså at den SÅ er lovlig.

F.eks.
Hvis min synsinspektør havde været til rockkoncert aftenen i forvejen, havde han nok ikke kommenteret mit støjniveau.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 16. maj 2006 22:51

Jeg har fortalt en del om min genvordigheder med syn.
Spurgte i den forbindelse bl.a. Mossmotors USA om certificater for header og udstødning samt cat.
Har nu fra dem modtaget dette svar:
Regarding the 903-110; the CARB EO document is attached.

I do not have any documentation on the 900-498 Exhaust system.
On the Miata, through 1997, the exhaust system from the catalytic converter is not considered part of the emissions system and no testing/certification is required. We put the \"50 State Smog Legal\" in the catalog to anticipate the question that many customers ask.


The 900-390 is specifically described as NOT CARB Exempt for ODBII; it is not certified and it is not necessary for it to be certified. To the best of our knowledge, for any vehicle that is NOT ODBII (meaning model year 88-95):
The ODBI standards do not require that the cat be \"approved\" emissions equipment.
If the car has more than 50,000 miles on the odometer the high flow cat will generally be accepted BUT it is up to your local authorities to make that determination. Note that all this relates to emissions, not noise. Nose restrictions are local in nature, no testing/certification is required for these exhaust system or exhaust system components.

Best Regards,

Michael Grant
Product Manager
Moss Motors, Ltd.

Samtidig kan jeg oplyse, at de som pdf-fil medsendte certificatet for deres header JR-manifolden.

FSV angår bremserørene har jeg vist skrevet et andet sted, at jeg har fået det certificat som Goodridge har fået. Jeg mener at kunne huske, at de bremserør (koblingsrør) jeg har installeret var Goodridge, selv om de kom fra JR (IL i Tyskland). Og jeg har også skrevet at synsmanden i en telefonsamtale om bremserørene sagde, at da han havde set dem, ville han lade dem gå igennem!!!!!!!

Så certificater har jeg fået. Men jeg vil kun smide dem i hovedet på høvederne, hvis de fremturer. Og om de er noget værd i Danmark, aner jeg ikke. Jeg kan dog - også - huske, at jeg i et af de mange regelsæt har set henvisninger til Californiens godkendelsesmyndigheder.

Så jeg tror nok, at det eneste jeg nu mangler er KOLLISIONSSIKRING af rattet. Ingen ved hvad det er og ingen har hørt om det. Hverken Monoforhandlere eller andre. Så nu kommer mit gode, gamle, originale Mazdarat til hæder og værdighed...igen
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

syn

Indlægaf hasse » man 22. maj 2006 13:39

Efter at have:
Stillet tænding på 10,
justeret de forskellige indstillinger og modstande omkring spjældhuset,
isat nyt luftfilter,
sat det gamle udstødningssystem på med en lånt cat - men lod JR-udstødningsmanifolden være (han tog ikke lydprøve),
isat det originale rat,

gik MX5'eren glat gennem synet og bl.a. med flotte forureningstal, selvom lambdaværdien var lige i overkanten.

Så et godt råd til jer for at undgå de ærgelser og irritationer jeg har haft:

Gør det samme, når I skal til syn. Prøv at føre MX5'eren tilbage til originalen. Før synet!

Bremserørene havde han accepteret pr. telefon:
\"Jeg har jo set, at de ser gode nok ud\".
De påskruede alutrædeplader på pedalerne havde han også accepteret telefonisk:
\"Der er lige for 3 uger siden kommet en ny afgørelse fra Færdselsstyrelsen, der godkendte dem\".

Han kom ikke med kommentarer ang. cold air intake.

Min fornummerplade havde jeg allerede ved første syn sat i lodret (næsten lodret), ligesom jeg havde afmonteret forlygterne i \"gabet\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » man 22. maj 2006 14:02

Godt at høre... Altid rart med endnu en sejer til MX-5 ejerne... Så ses vi måske på Knutstorp??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

syn- tüv

Indlægaf hasse » ons 24. maj 2006 19:13

Hvad F..... står TÜV for?
Jo det står for Technicher Überwachung Vereign, som har hjemsted i Hannover og afdelinger (?) i Danmark.
Jeg har forespurgt både Tyskland og Danmark, om der findes et link, hvor man kan se, hvilket udstyr, der er tüv-godkendt. Det er der ikke.
De oplyste, at den eneste måde at få det afklaret på, er ved at spørge forhandlerne.

T. Hansen (for dem, der handler dér) har oplyst, at der skulle være godkendelser til downloading på deres hjemmeside.

Lindebjerg Car Parts har oplyst, at der f.eks. til deres rat medfølger tüv-godkendelser til de fleste biler men ikke kollisionssikringsbevis.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron