Ja, det bliver lidt nørdet. Men en rigtig god video der viser hvad der sker. Lidt ligesom dem der findes der vi hvordan differentialet virker, step by step.
Jeg kan stadig huske hvor overrasket jeg blev første gang det gik op for mig at hastigheden ikke var konstant, på de aksler. At outputtet på et tidspunkt faktisk roterer hurtigere end inputtet.
Kender faktisk en der for 15 år siden fik patent i 10 lande, på en konstruktion der netop udnytter dette. Det hele kunde foldes så meget sammen at det f.eks. kunne være i kranken på en cykel (ok, en lidt stor en). På den måde kan man få samme funktion som dem der kørte med ovale tandhjul foran. De er bare optimeret et en bestemt kadence, denne konstruktion tillader både at variere stejlheden (amplituden) , og fasen (positionen i forhold til pedalarmene).
http://www.veelberg.dk/Men det er da stadig noget vi har til gode at se Touren...
Det kan også bruges som en slags momentomformer, så en mindre elmotor kan trække en stører belastning op i fart end der ellers skulle til. For på den måde at spare energi. Og nej det er ikke en diskussion jeg vil tage.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:
BillederIf it ain't broken, why not tweak it?