Tjek dine bremser..........

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tjek dine bremser..........

Indlægaf Viggoman » lør 5. sep 2009 17:32

Se her hvad der bogstaveligt talt faldt ud af mine calipers forleden:
Billede
Billede
Billede

Jeg havde før Sturup tjekket mine belægninger, der var skønsmæssigt 4 mm tilbage, no problemeo... :o Damn, det kunne godt være gået galt. 1 stint mere, så...

Belægningerne var EBC Greenstuff, 2x trackdays og maks. 8.000 km.....

Gad vide om min højrefod generelt er for tung. På såvel speeder som bremse 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Webmaster » lør 5. sep 2009 17:58

Green Stuff'erne går hurtig bort når de rammer track days... Det gælder om at være lidt gentle med bremsen og køre blødt. Så holder de 3-4 track days :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jesperkj » lør 5. sep 2009 18:40

det samme har jeg prøvet på en corolla en gang, du har ikke splittet stemplerne i kalibrene ad ? mine kørte for langt ud dengang og der måtte de pakkes om, man bliver noget overrasket når pedalen ryger i kælderen og bremsevæsken damper hvidt af den varme skive.

du kan da ikke have haft meget bremsekraft når den har kørt metal mod metal..
jesperkj
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2009 15:44
Geografisk sted: fuglebjerg, sjælland

Indlægaf hasse » lør 5. sep 2009 20:55

Vigoman:
Synes, at det er uhyggeligt, at de \"bogstaveligt faldt ud\".

Forstår egentlig ikke, at de overhovedet kan...falde ud.

Så den må vist stå på yellow eller red for dig næste gang eller allerede nu.. med den slitage.

Din bemærkning \"..Gad vide om min højrefod generelt er for tung. På såvel speeder som bremse..\", minder mig om et af de køretekniske kurser, jeg har haft i ASK-regi.

De fyre, der både havde de hurtigste omgangstider - det være en eller flere omgange - var dem, der bremsede mindst.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » lør 5. sep 2009 21:10

hasse skrev:Synes, at det er uhyggeligt, at de "bogstaveligt faldt ud".

Forstår egentlig ikke, at de overhovedet kan...falde ud.



Overdrivelse fremmer forståelsen :wink:

Men når der kun er ankerpladerne tilbage falder de næsten ud af bremseågene af sig selv (når man har svunget caliperen op)

Den med at bremse blødt og lidt har jeg taget til mig. Jeg skal vist have lagt min lidt agressive kørestil lidt om. Og så der der Yellowstuff på til næste trackday.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » lør 5. sep 2009 21:16

Hæhæ - de er mere slidt end mine var efter en tur på Vandel - den \"peb\" også lidt fra sladre-stål-dimserne bagefter!

Billede

Track days kan alt efter kørestil være ganske hård ved bremserne, det skader nok ikke at tjekke bremsern undervejs når der bliver kørt hårdt.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » lør 5. sep 2009 23:31

Det var faktisk ganske imponerende at se de fyre \"uden bremser af betydning\". Men det var også især instruktørene, der kunne.

Tror det må kræve et helvedes godt kendskab til banen.
Og selvfølgelig vognen/dens gearing osv..
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » søn 6. sep 2009 11:32

jesperkj skrev:du kan da ikke have haft meget bremsekraft når den har kørt metal mod metal..


.... også kaldet DSB-bremser (jern mod jern) :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Indlægaf And » søn 6. sep 2009 15:08

Viggoman skrev:Den med at bremse blødt og lidt har jeg taget til mig. Jeg skal vist have lagt min lidt agressive kørestil lidt om. Og så der der Yellowstuff på til næste trackday.

Hvorfor lige Yellowstuff, hvad med Redstuff som en gylden mellemvej?

Jeg har i et par forummer læst at Redstuff skulle være lidt mere hårdfør end Greenstuff. Yellowstuff skal jo varmes lidt op inden den for alvor bider (jævnfør producentens egne oplysninger).

Alternativt kunne du jo smide de større skiver på (sammen med større bremseåg) - så er vejen åbnet for Ferodo DS2500 som er en SUPER klods der holder længe, men spiser lidt mere af skiven. En af mine gode venner kører klubrace med DS2500, han er ovenud tilfreds og giver mig dummeslag hver gang jeg nævner greenstuff :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » tirs 11. maj 2010 13:25

Ta'r den i denne tråd:

Har sat nye Green Stuff klodser på. Bag. (For må vente til i overmorgen).
I den ene side - højre bag- var det meget, meget svært at få caliberen af.

Det viste sig, at glidepindene var fyldt med fnadder/rust. Om den øverste ligefrem var rustet fast, kan jeg ikke svare på. (Fik en gang W40).
Glidepindene var rimelig hårdt angrebet, men kunne slibes/poleres.

Måske er der kommet vand ind, fordi den ene gummimanchet ikke så helt sund ud.

Kan også skyldes, at jeg har eksperimenteret med andet end kobberfedt.

Ved det ikke.

Men det korte og lange er:

Check jeres glidepinde (for for og bag-naturligvis) og gummimanchetterne.

Og kobberfedt er nok det bedste. Det bruger jeg ihvertfald i denne omgang.

Har INTET kunnet mærke ref. bremseegenskaber. Og de gamle klodser så rimelige ud.

PS.
Jeg har nu set, at sidste gang de blev renset var i marts 2009 (hold kæft hvor tiden går. Troede jeg havde gjort det ult. 2009) Ca. 8.000 km. siden.
Og JA. Jeg havde brugt kobberfedt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » tirs 11. maj 2010 14:54

Det er underligt med det kobberfedt. Nogle siger man godt kan bruge det, andre det modsatte. I starten brugte jeg også kobberfedt fordi jeg mente at have læst det i Keiths bog. Men efter at have hørt flere mekanikere råde mig fra det, har jeg nu skiftet til en smørelse decideret til bremserne. Det var racer-gutterne fra Nøvling der sagde, at kobberfedt kan bruges, men er gammel strøm i dag.

Jeg ved sgu ikke hvad der er rigtigt. Jeg havde ikke problemer med kobberfedtet, men det nuværende \"bremsepasta\" virker lige så fint, så nu bruger jeg det.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » tirs 11. maj 2010 18:28

Jeg har også hørt det om kobberfedt og, at der findes bedre midler idag.

Hvis jeg ikke husker meget galt, gik \"kritikken\" på, at det - kobberfedtet - sliber.

Og det fnadder jeg havde i de kritiske glidepinde mindede en hel det om kobberfedt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 11. maj 2010 19:28

Jeg vil prøve lithiumfedt på forbremserne.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 11. maj 2010 20:24

Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 11. maj 2010 21:19

Jeg bruger kobberfedt på klodsernes glideflader, samt på anlægsflade for stempel og fingrene kaliberen. Det virker fint der, men jeg har dog samme substans mistænkt for at have opløst min gummibelægning på Green stuff klodserne... den så ikke god ud efter et år!

Super Lube som der bliver vist/nævnt i tråden Hasse linker til er i øvrigt også et skide godt produkt, jeg har brugt en i mange år, men er løbet tør for nylig.

Angående at bagkalibrene sidder fast, så er det en \"klassiker\" hvis man spørger rutinerede Mazda mekanikere. Min havde samme problem sidste år, venstre kaliber sad fast. Jeg sleb glidepinden let på den korroderede overflade med noget meget fint smergellærred. Efterfølgende polerede jeg den med slipol for at rette overfladen så meget til som muligt. Det samme gjorde jeg inde i kaliberens cylinderformede hul - dette blev gjort med slipol på en klud og så ellers bare \"snurre rundt\" i hullet.

Glidefladerne blev smurt med rigtig \"bremsefedt\", nogle steder bruger de blot siliconefedt. Det virker og angriber IKKE gummibelægningerne. Jeg anvender ikke kobberfedt på et sted hvor der er kontakt med gummi.

Her et år efter tjekkede jeg dem igen, da jeg smurte bremser igen, alt ser meget fint ud og jeg har sansynligvist reddet bagkalibrene.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Næste

Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron