pleje af kalechen

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

pleje af kalechen

Indlægaf Gæst » ons 11. feb 2004 13:14

Hejsa,

er der nogle der har erfaring med hvilke produkter, der er bedst til at vedligeholde kalechen med?

Evt. vinyl???

PFT.

Michael
Gæst

RE pleje af kalesche

Indlægaf Gæst » tirs 17. feb 2004 13:32

Hej. er ked af at der aldrig er kommet noget svar på dit spørgsmål, da jeg selv er lidt interesseret i svaret. Håber der er en der læser det her , der lige ved hvad der er rigtig godt.

Martin
Gæst

ditto

Indlægaf hjælp » ons 18. feb 2004 09:03

kunne også godt tænke lidt hjælp, så kalechen står flot til sommeren.
hjælp

Pleje af kaleche

Indlægaf Webmaster » ons 18. feb 2004 14:46

Jeg har ikke selv erfaring med pleje af kalechen, men surfede lidt på nettet of fandt følgede:

Hos MX5parts - http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/167
De forhandler også andre produkter, som kan nogenlunde det samme. De fleste produkter er anmeldt af brugerne. Måske dette er løsningen?

En anden mulighed er http://www.303products.com/main.php?infopage=kits , som har været anbefalet på flere amerikanske sider. Har dog ikke lige kunne finde et sted hvor det kan købes.

Jeg har iøvrigt kun positive oplevelse med at bestille fra MX5parts.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Mikkel » ons 18. feb 2004 18:57

I efteråret gav jeg min top en omgang, først med Renovo Vinyl Hood Cleaner, derefter en omgang Renovo Vinyl Hood Ultra Proofer, begge købt hos MX5Parts, og var egentlig meget godt tilfreds. Kalechen fik helt klart en lidt \"lækrere\" mørkere farve.

BilledeBillede

Fremgangsmåden var stort set ens med de to produkter, smør på, lad sidde lidt og tør det af igen. Hvis man ikke har en garage, kommer man dog nok til lige at vente lidt med at give den en omgang, da de anbefaler, at det skal gøres i en temperatur over 10 grader.

...og igen, så er det altid en fornøjelse at handle hos MX5Parts. Hvis du evt. har planer om at bestille ovenstående, så læg lige mærke til, at du kan købe for næsten ½ kg mere, uden at skulle betale mere i fragt, da grænsen til næste fragtklasse er ved 2 kg.

Hvis kalechen er lidt falmet indeni (kørt med kalechen nede uden brug af dækkenet?), kan man jo evt prøve at læse følgende artikel på Miata.net: Faded Soft Top Interior

Hilsen
Mikkel
Brugeravatar
Mikkel

Kaleche rengøring og pleje

Indlægaf claus » tirs 16. mar 2004 00:42

Jeg har rigtig god erfaring med \"plastrengøring/rens\" fra biltema, det er lidt besværligt og arbejde med, man skal hele tiden have en ren klud og til og starte med ligner det noget som man absolut ikke skulle bruge, men når man har arbejdet det ind, så får kluden en smuk glød der gør den blød og vandafvisende og modvirker fugt....det er faktisk beregnet til kalechen på speedbåde..meget billigt, men lidt besværligt og bruge.
Et andet produkt som jeg har god erfaring med er UltraGlozz vinyl, det er mega dyrt men det er det bedste til afvisning af vand, det perler af og kalechen bliver overhovedet ikke fugtig, men den bliver helt så blød som hvis man bruger det fra Biltema. Dette er min erfaring og min kaleche står stadigvæk som ny...
claus

Ultraglozz vinyl

Indlægaf Michael » ons 17. mar 2004 11:25

Hej Claus,

hvor har du købt produktet og hvad kostede dette dyre produkt?

På forhånd tak.

Michael
Michael

Køb

Indlægaf Claus » ons 17. mar 2004 22:31

Jeg købte mit i metro og mener prisen ligger omkring 120kr for 250ml..har også set det i enkelte udstyrsbutikker..
Claus

pleje

Indlægaf claus » ons 17. mar 2004 22:36

Men den bliver ikke lige så blød som det produkt fra biltema...prøv begge dele. Jeg mixer mellem de 2 produkter og jeg skal helt klart bruge biltema produktet til sommer, selv om det er lidt hårdt og arbejde med og ligner l... lige når det kommer på, men når det er arbejdet ned i materialet og du hele tiden har en ren klud, så bliver resultatet yderst flot og fleksibelt. Men ellers prøv begge dele og se hvad du selv mener er bedste til din klud...for mazdaen skal da have det bedste.
claus

hmmmm

Indlægaf claus » lør 20. mar 2004 12:58

ja nu har jeg en lille rettelse til det jeg tidliger har skrevet...biltema produktet vil jeg alligevel ikke anbefale, det er ganske enkelt for besværligt og arbejde med.....så jeg vil anbefale det andet produkt..det er nemt og arbejde med men også mere dyrt...
claus

Vand er rigtigt godt!

Indlægaf jepperimmen » tors 25. mar 2004 16:53

Jeg har læst mig til at rigelige mængder af varmt vand er glimrende til rengøring af kalechen.

Hvis det ikke er nok kan man evt. tilsætte en anelse mild sæbe.

Det er enda en ret billig løsning.
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Enig

Indlægaf Claus » ons 31. mar 2004 17:31

Klart at kluden skal vaskes så snavs, oliefilm og lign. kommer af...men vand er desværre ikke nok når den skal være fleksibel og kunne modstå daglig brug...bliver den tør revner den på et tidspunkt, ganske som en læderjakke, der ikke er blevet vedligeholdt..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

MÃ¥ske har du ret Claus

Indlægaf jepperimmen » tors 1. apr 2004 08:32

Jeg har først for nylig købt min MX-5'er, så jeg har ikke den store kaleche erfaring med netop denne.

Jeg har dog haft en anden bil med \"blød hat\" i 8 år og den har udelukkende fået varmt vand og ind i mellem lidt mild sæbe. Efter 8 år var kalechen stadig meget flot, stadig helt sort og stadig blød og fleksibel.

Kalechen på MX-5'eren er jo ikke lavet af læder, så sammenligningen med en læderjække, der bliver tør og revner tror jeg ikke helt på.

I øvrigt en flot bil du har Claus - kan det passe at jeg har set den sat til salg :?: :?:
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

nope

Indlægaf Claus » tors 1. apr 2004 20:21

Takker..og nej da, min dyt er ikke til salg - den vil jeg nu aldrig sælge...
Vedr. det med kluden så er der forskel på modellerne, de ældre modeller er den lavet af noget stof materiale og på min model er den lavet af noget kunststof af en eller anden ubestemt type, der er lidt hårdere i overfladen end dem der er af stof..ved ikke om det kun er de modeller der har glas bagrude eller ej..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

kaleche

Indlægaf hasse » lør 10. apr 2004 23:12

Det ka' da godt være, at jeg bare har været heldig, MEN:
Vedligeholdels af kalechen gør jeg med van og svamp.
Lader den derefter tørre.

Giver den derefter alm. venyl-udvendig ( på spraydåse) og gnider det blidt ned i kalechen.

Den er føjelig og blank som en ung skjoldmø....tror jeg nok.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Diskussion