Bremserør købes hvor?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Bremserør købes hvor?

Indlægaf JP-photo.dk » tirs 22. apr 2008 11:23

I dag oprandt jo så dagen hvor bilen skulle til registreringssyn, og det gik jo desværre ikke helt som håbet.

Betinget godkendt, da der var rust på bremserørene.

Men hvor køber jeg nye bremserør i sæt? Jeg har kigget hos IL motorsport, Refako, Autobremsen og Høyer. Eller er løsningen selv at bukke dem til?
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Viggoman » tirs 22. apr 2008 13:06

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf JP-photo.dk » tirs 22. apr 2008 15:27

SÃ¥ mangler jeg bare en NA'er :-)

Det er til en NB 1.6.

Men min mekaniker-ven har heldigvis indvilget i at hjælpe med at skifte og bukke rør.

Så er spørgsmålet bare hvad der skal indkøbes af rør - størrelser, længder og nipler. Er der nogen som har erfaring med det? Jeg kan se at Biltema gerne sælger. Både i metermål og faste længder.
JP-photo.dk

Indlægaf JK » tirs 22. apr 2008 15:34

Bremserør vil og har altid været noget ged at skifte! Hvis ellers de passer så er det klart nemmest at købe nogle som er lavet på de forskelige længter. Hvis man selv vil lave dem så skal man bruge noget værktøj særligt og være opmærksom på at kraverne i dag SKAL foldes to gange.
En god ide er at købe et par meter benzinslange, som man sætter omkring de steder hvor der er mulighed for røret at gnide op af andre af bilens dele, det kan synsmanden godt lide at se!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf JP-photo.dk » tirs 22. apr 2008 15:39

Jeg tror at planen bliver at købe løse nipler hos Mazda - de må vide hvilke der er den rigtige størrelse. Hvis de da ellers vil sælge dem løse ;-)

1L bremsevæske må også være nok.
JP-photo.dk

Indlægaf hasse » tirs 22. apr 2008 15:40

Tor faktisk, at jeg ville henvende mig til et aut. mazdaværksted (eller Thansen!!!!) og høre, hvor meget de skal ha' for en portion bremserør (dem du skal have udskiftet).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf JP-photo.dk » tirs 22. apr 2008 18:55

Det er de \"langsgående bremserør\" ifølge synsrapporten. Hvor går de egentlig fra og til? Er de samlet nogen steder? Eller skifter man hele vejen fra bremseslangen op til abs-dimsen?
JP-photo.dk

Indlægaf hasse » tirs 22. apr 2008 19:46

Find den rigtige chassis-engine fil under \"download\" på \"forsiden:
Du skal nok ind i den underrubrik i pdf-filen, der hedder 4360 og 4360A.

Der kan du se en tegning af rørføringen mv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf JP-photo.dk » tirs 22. apr 2008 20:35

Super! Den var lige præcis i 4360B. Det giver et meget bedre overblik end jeg kunne have fået ved at rode under bilen. Mange tak for hjælpen!
JP-photo.dk

Indlægaf JK » tirs 22. apr 2008 21:08

Niplerne sider jo fast på rørne eftersom at de bliver holdt af slutkraven - jeg mener at man bruger tre forskelige nipler på den danske bilpark og at Mazda bruger de samme som andre Japanske biler. Hvis du går i gang med at skifte rørne så skift dem alle når først du er i gang er det ikke meget mere arbejde og så sikre du dig også at der ikke er snavs i de gamle rør efter at du har rødet ved dem!!!!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Bent » tirs 22. apr 2008 21:33

Jeg plejer at klippe rørene af; måle dem, for så derefter at lave nogle nye.
Man kan genbruge niplerne, jeg gør det mest fordi de passer.
Alt der skal bruges kan købes i Biltema, køb 10 meter, så er der nok, også til forhjulene
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf JP-photo.dk » ons 23. apr 2008 10:18

Det blev desværre ikke hos Mazda jeg købte rør. De havde dem ellers til fornuftig pris; 390 kr. for det langsgående bremserør og 193 kr. for det tværgående bag til. Problemet var bare at de ikke var på lager i Europa, så de skulle komme fra Japan - leveringstid 2-3 uger. Og det kunne jeg ikke vente på.

Så løsningen er, at jeg stikker omkring Mazda og køber en håndfuld nipler, så er jeg sikker på at vi har dem. Og så til Biltema efter 5 meter kobberrør.

Bremseslangerne kostede 452 kr. pr. stk. hos Mazda, så de bliver altså fra T-hansen til 1/3 af prisen.
JP-photo.dk

Indlægaf hasse » ons 23. apr 2008 10:23

Vedr. Biltema.
Hvis du selv skal lave det, har Bitema også de forskellige værktøjer, der skal bruges til bukning, \"kravelavning\" osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf JP-photo.dk » ons 23. apr 2008 11:09

Yep. Jeg skal indkøbe en rørskærer. Min mekanikerven kunne låne kraveværktøjet, og bukkedimsen havde de vist ude på hans arbejde.

Det eneste jeg lige ellers skal have er bremsevæske, for det er et busværksted vi skal stå på, og det er nok ikke helt det samme de hælder på busserne ;-)

Men 1L bremsevæske burde vel være nok?
JP-photo.dk

Indlægaf JP-photo.dk » tors 24. apr 2008 11:37

Det er en glad dag i dag! MEGET glad endda. Jeg fik lige nærlæst Færdselstyrelsens vejledning omkring syn, og det tillades at der lave en enkelt samling på det langsgående bremserør fra motorrum til bagaksel, uanset om fabrikanten oprindeligt har lavet en samling.

Så nu slipper jeg for at få brækket armene adskillige steder for at kunne føre røret op gennem motorrummet. Vi laver sgi bare en samling et fornuftigt sted på røret, så det kun er de bagerste dele som skal skiftes.

Iøvrigt læste jeg mig til på Miata.net at den slugte 1.5L bremsevædske. Så jeg må hellere lige købe en ekstra liter, så vi har noget at spilde af.
JP-photo.dk

Næste

Tilbage til Diskussion