Viggoman skrev:jepperimmen skrev:Glem vvt og gå efter en 1.8 fra 1998-2000 - den er meget nemmere at tune, da motorstyringen er enklere OG den har faktisk højere effekt end den med vvt (selvom de officielle tal siger noget andet..) vvt har kun det positive at den forurener mindre.
Glem også 6-trins. Jeg har selv byttet min 6-trins ud med en 5-trins. 6-trins er en dårligere gearkasse, specielt til banebrug og hård acceleration har den en kedelig tendens til gerne at ville skifte 2->5 gear istedet for 2->3
949 Racing er ellers glade for VVT'en i deres 95R projekt: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=447719
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=403239&page=2
Jeg har en MSPNP liggende og kombineret med en VVTuner til at tage sig af VVT er der basis for op mod 165 hypper iflg. 949.
Det er også den "vibe" jeg fornemmer blandt tunere og racere på de amerikanske fora. VVT-motor med flat top indsugningsmanifold (vist standard på EUDM/JDM '99 - '00, men er ikke helt sikker). Dertil et Skunk2-gasspjæld, CAI, udstødningsmanifold og udstødning samt motorstyring og en times tid hos en prof tuner med et "load bearing" rullefelt (hvad hedder det egentligt på dansk?) - så er der vist ikke meget mere at komme efter N/A før det bliver rigtig dyrt.
Der har tidligere været en masse snak om, at topstykket på VVT'erne ikke skulle have så godt et airflow, men det er tilbagevist af sammenligninger på rullefelt. Blokken skulle være stærkere og stemplerne har lidt højere kompression end de tidlige NB'ere.
Hvis man vil tryklade, så er den lavere kompression i de tidlige NB'ere et bedre udgangspunkt.
- Tom