Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf one-niner » man 7. jan 2013 23:24

Viggoman skrev:
jepperimmen skrev:Glem vvt og gå efter en 1.8 fra 1998-2000 - den er meget nemmere at tune, da motorstyringen er enklere OG den har faktisk højere effekt end den med vvt (selvom de officielle tal siger noget andet..) vvt har kun det positive at den forurener mindre.
Glem også 6-trins. Jeg har selv byttet min 6-trins ud med en 5-trins. 6-trins er en dårligere gearkasse, specielt til banebrug og hård acceleration har den en kedelig tendens til gerne at ville skifte 2->5 gear istedet for 2->3

949 Racing er ellers glade for VVT'en i deres 95R projekt: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=447719
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=403239&page=2

Jeg har en MSPNP liggende og kombineret med en VVTuner til at tage sig af VVT er der basis for op mod 165 hypper iflg. 949.

Det er også den "vibe" jeg fornemmer blandt tunere og racere på de amerikanske fora. VVT-motor med flat top indsugningsmanifold (vist standard på EUDM/JDM '99 - '00, men er ikke helt sikker). Dertil et Skunk2-gasspjæld, CAI, udstødningsmanifold og udstødning samt motorstyring og en times tid hos en prof tuner med et "load bearing" rullefelt (hvad hedder det egentligt på dansk?) - så er der vist ikke meget mere at komme efter N/A før det bliver rigtig dyrt.

Der har tidligere været en masse snak om, at topstykket på VVT'erne ikke skulle have så godt et airflow, men det er tilbagevist af sammenligninger på rullefelt. Blokken skulle være stærkere og stemplerne har lidt højere kompression end de tidlige NB'ere.

Hvis man vil tryklade, så er den lavere kompression i de tidlige NB'ere et bedre udgangspunkt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » man 7. jan 2013 23:39

Med hensyn til min egen, så har jeg bestilt følgende:

Vibrant Performance Ultra-Quiet Resonators http://www.summitracing.com/parts/vpe-1140
Vibrant Performance OBD I Race Metal Core Catalytic Converters http://www.summitracing.com/parts/vpe-7100

Jeg er meget spændt på I-Parcel, som Summit benytter. Angiveligt skulle $330,33, som jeg kunne betale med mit VISA-kort, dække alt, inklusiv fragt, moms og toldbehandling (jeg holder mig lige under Skat's bagatelgrænse for told). Summit Racing virker i øvrigt meget professionelle og servicemindede til den helt rigtige pris.

Så er planen ellers, at mit rustfrie 2,25" mellemrør uden potte bliver til et rustfrit 2,25" mellemrør MED potte, når jeg finder en, der kan skære, svejse og er glad for nogle flasker god øl :)

Katten var egentlig bare bonus :) Så mangler jeg blot et Racing Beat udstødningsmanifold, og så er der kræs helt oppe fra motoren og ud i afgangsrørene :)

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Kuksi » tirs 8. jan 2013 00:23

Viggoman skrev
Jeg må sige, at jeg er uenig, Jeppe. Jeg har ingen problemer med at ramme gearene. Har man problemer med, at gearene "flytter sig" ved rigtig hård kørsel, så er det ved at være tid til nye, og måske lidt hårdere, motorophæng.

Kan jeg kun bekræfte hvad Viggoman siger. Har aldrig kikset et gearskifte på bane, efter montering af nye Mazda Speed motorophæng. Motor/gearkasse flytter sig kun få mm, når man går på/af gassen. Bestemt alle pengene værd.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf UlrikK » ons 9. jan 2013 10:00

I forbindelse med 6-trins gearkasser, er der så ikke noget om at den der sidder i Jubii ikke er den samme som den i Sports modellerne? Synes jeg læste noget om at udvekslingen i hvert fald var anderledes.

Angående ting der skal laves ved bilen kunne jeg godt tænke mig at få fronten lakeret, lavet en skade på bagkofangeren, fikset nogle hakker på fælgene og sat en ny forrude i. Det er ikke fordi den trænger vildt (bortset fra skaden på bagkofangeren), men med over 100000 på klokken er der alligevel en del bittesmå stenslag.
Af de lidt mere spændende ting kunne jeg godt tænke mig at høre Andreas om det er muligt at skifte farven på lyset i instrument bordet. Den grønne glød er stort set det eneste umoderne ved bilen ;-)

Udover det håber jeg også på at CCR Racing får godkendelsen igennem, men hvis jeg sender bilen til autolakerer er det ikke sikkert kittet bliver monteret i år. Tror familien vil brokke sig lidt hvis der bliver fyret alt for mange penge af på bilen på en gang.

Angående kabinen i Altid6's bil ville jeg helt klart foretrække beige læder :-)
UlrikK

Indlægaf hasse » ons 9. jan 2013 14:07

Hvis man mener, at bevægelser i motorblokken er et problem.
Det være sig ved gearskifte eller fordi man gerne vil have så meget kraftoverførsel som muligt, har 949racing nogle motorophæng, der siger spar to til alt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 9. jan 2013 16:33

UlrikK skrev:Af de lidt mere spændende ting kunne jeg godt tænke mig at høre Andreas om det er muligt at skifte farven på lyset i instrument bordet. Den grønne glød er stort set det eneste umoderne ved bilen ;-

Tjek denne her ;-) http://revlimiter.net/mods/gauge_install.php

Og savl så lidt over de designs til urene han sælger : http://revlimiter.net/store/gauges-nb.php

8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf UlrikK » tors 10. jan 2013 08:33

Viggoman skrev:Tjek denne her http://revlimiter.net/mods/gauge_install.php

Og savl så lidt over de designs til urene han sælger : http://revlimiter.net/store/gauges-nb.php

De ser godt nok lækre ud. Skal vidst lige have fat i et sæt når der skal skiftes lys ;-)
UlrikK

Indlægaf BoN » tors 10. jan 2013 10:03

UlrikK skrev:
Viggoman skrev:Tjek denne her http://revlimiter.net/mods/gauge_install.php

De ser godt nok lækre ud. Skal vidst lige have fat i et sæt når der skal skiftes lys ;-)

Der er en DIY på søsterkanalen, angående netop disse skiver.
http://mx5club.dk/forum/34-gor-det-selv ... ave-vaeret
Hilsen Bo
Jubii 99. monteret med Rotrex
Brugeravatar
BoN

Geografisk sted: Langeland

Indlægaf UlrikK » lør 12. jan 2013 09:33

Tak for linket. Det ser ud til at det ville være et fint lille hyggeprojekt til næste vinter. Efter hvad jeg kan læse mig til kræver skift af lys i knapper og klima panelet også mest en masse pille arbejde, og knap så meget teknisk indsigt. Som i tråden er det jo nok muligt at købe ekstra hus til de forskellige ting og så sidde og arbejde med de i fred og ro.

Jeg fik endelig taget mig sammen til at få bilen til maler. Min bror, en kammerat og den bilforhandler hvor vi får passet vores firmabiler anbefalede ham alle, så satser på det bliver godt. Jeg får malet fronten (kofanger, køler, skærme og sidespejle) samt svejset og malet bagkofangeren (samt spartlet hullerne fra "Mazda" og "MX-5" skiltene) for 7500.- incl moms. Fælgene kan han lave for 500.- stykket incl moms.
Det er billigere end forventet (har dog ikke den helt store erfaring med priserne hos autolakerer), så mon ikke der stadig kan blive plads til et kompressor kit fra CCR ;-)

Jeg har så til gengæld skaffet mig et andet vinterprojekt. Jeg fik de originale chrome fælge med til bilen da jeg købte den, men den tidligere ejer (som også monterede no-name 18" fælge) havde brugt dem til vinterdæk så de var mildt sagt fyldt med ir. Jeg troede ærlig talt ikke det kunne betale sig at polere dem op, indtil jeg tjekkede hvad det kostede at købe fire nye på MX5 parts...
UlrikK

Indlægaf And » lør 2. mar 2013 22:12

Efter et år med fokus på alt muligt andet end MX-5 håber jeg på at kunne nå et par af de mange udskudte vinterprojekter, som nok ender med at være forårsprojekter.

Når jeg kommer hjem fra denne sejltur i næste uge skal der skiftes en færdig udstødningspakning. Ved sidste klargøringsarrangement blev det opdaget at den farvede topstykket sort rundt om manifolden... gæt hvorfor. En lille lækage på pakningen ved termostathuset bliver fikset med en ny hjemmelavet Klingersil pakning, så holder den vist evigt!

Tandremmen er efterhånden kørt noget over tid og når man er i gang, så hvorfor ikke hive toppen af samtidig og tælle om der er fire cylindre og 16 ventiler???
Toppen får nok en rensning og måske et sæt nye paraplyer og en slibning af ventilsæder, når den nu alligevel...
Det hele skal så samles igen med nye pakninger (inklusiv blindprop, højre bag), ny kølevandsfordelerrørting på blokken, tandrem, nye pakninger, vandpumpe og hvad jeg ellers kan finde på i det område.

I løbet af sommeren skal der monteres et sæt IL Low Profile lygter som blev købt til næsten "røveri-pris" mod at jeg lige skulle reparere en skade på den ene af rammerne. Dette har jeg så "tvunget" min juniormester, der er klejnsmed, til at se på 8)
Disse skal monteres og det samme skal en IL forkofanger, der lige skal have en gang maling efter en at den gamle ejer skilte sig af med den. Ingen skader, bare en lakering der er dårligt udført. Efter en fornyet tur til autolakerer, så tror jeg at det bliver spændende.
Sæderne bliver nok rykket ud og erstattet af et læderprojekt som endnu ikke er tænkt helt færdigt. De originale sæder er i så god stand at det vil være synd at bruge dem til ombetrækningen.
En Hard Dog roll bar skal også monteres engang, jeg har bare endnu ikke besluttet om det skal være en Deuce eller M2 sport (Sidstnævnte betyder jeg kan beholde original windbreaker).

På ventelisten er en masse andre ideer og projekter, som bliver sat i søen når jeg får mere tid i løbet af sommeren.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » søn 3. mar 2013 14:49

Jeg er meget spændt på I-Parcel, som Summit benytter. Angiveligt skulle $330,33, som jeg kunne betale med mit VISA-kort, dække alt, inklusiv fragt, moms og toldbehandling (jeg holder mig lige under Skat's bagatelgrænse for told). Summit Racing virker i øvrigt meget professionelle og servicemindede til den helt rigtige pris.

Hvordan er det gået Tom, har du mon modtaget delene?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » søn 3. mar 2013 21:20

Kuksi skrev:

Hvordan er det gået Tom, har du mon modtaget delene?

Jeps. Jeg kan ikke huske, hvilken dato, pakken ankom, men det var bestemt indenfor rimelighedens grænser, og jeg har ikke modtaget nogen form for ekstraregning eller opkrævning. Det kan klart anbefales :)

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Foregående

Tilbage til Diskussion