Kaleche/bagrude

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Kaleche/bagrude

Indlægaf jesperht » ons 2. aug 2006 13:02

Min plastbagrude er blevet lidt krøllet efter jeg et par gange har slået kalechen ned uden at stå ud af bilen, men bare ladet den falde ned selv. SÅ - kan jeg købe en ny rude seperat? Eller skal jeg have helt ny kaleche? Kan en glasrude anbefales, og hvad med priser?
jesperht

Indlægaf the chicken » ons 2. aug 2006 14:32

Jeg knækkede min da jeg lavede samme nummer i kulde, så vidt jeg har forstået skal du være pænt heldig at finde en bagrude med samme lynlås... Men ellers koster den omkring 2000,- inkl. montering.

Har selv lige købt en duetto glas fold top (www.duettomotors.com)

Den er dælme lækker, den er med glasbagrude og uden lynlås, så man folder den bare ned 8)

Den koster 350$+ ca 30 for shipping/handling - det er kun 2280,- DKK, men så kommer der så fragt til dk og told/moms som er ca. 30% - så ca. 3000,- + fragt :)

Og det er nu lækkert med glas, da den er rarere at se igennem...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf jesperht » ons 2. aug 2006 15:13

Det lyder dyrt! På E-bay kan man få kalecher til mellem 1500 og 2500 kr, incl. bagrude. Er det noget skrammel? Og skal jeg vælge stof eller PVC?
jesperht

Indlægaf the chicken » tors 3. aug 2006 07:09

Jamen så er det da samme pris når den kalesche jeg har købt koster 2280,- med glasbagrude?

Jeg valgte vinyl fordi jeg synes det er pænere, den eneste umiddelbare fordel ved stof er vist at det lidt bedre kan holde til at blive foldet sammen i -º
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Danny » fre 4. aug 2006 08:51

Jeg har samme top som The Chicken og er enig i det han siger. Jeg har dog stof udgaven, men det er jo ligemeget.
Det er alstå lækkert at kunne folde taget sammen sådan uden videre og endda at kunne se noget gennem den (jeg havde en plastrude førhen).

Hvis dit regnafløb er slidt/knækket kunne du overveje at skifte den også, jeg købte den fra Duetto der påstås at holde bilens levetid ud.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

hmm

Indlægaf Claus » fre 4. aug 2006 09:34

Køb en NB..griner...nej skal nok være seriøs.
Personligt vil jeg vælge en vinyl klud, den er meget nemmere og holde, hvis du ønsker og bibeholde kludens fave og blødhed...
Jeg bruger silicone spray, hver anden gang jeg har vasket min bil eller når jeg kan de den har behov for det.....det virker perfekt og koster næsten ingenting.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf lainen » fre 4. aug 2006 09:52

Er det en speciel silicone spray? (hvad mærke, hvor køber du den, hvad koster den) ???

Har selv brugt noget \"Ultra Glozz\" vinyl halløj fra bildillen, men det koster kassen, og skal smøres på. Dog skal det siges at den blir fin og flot efter en behandling, men det er for dyrt og bøvlet til at man gider efter hver anden vask.

Jeg må også med skam erkende at jeg vasker den lille i vaskehal :oops:
lainen

hejsa

Indlægaf Claus » fre 4. aug 2006 11:19

Det er ganske almindeligt silicone som Fakta og netto og lign. ofte har på tilbud på spray.
Påfører det med en lille svamp, så kommer det rigtig godt ind i kluden, men ulempen er at det ikke holder så længe, når bilen bliver vasket - men billigt og den står som ny bagefter.
Men virker kun hvis man har vinyl klud.
Jeg har også Ultra Gloss men det er ikke sine penge værd...
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Mikkel » fre 4. aug 2006 11:39

Jeg har brugt det her et par gange:

Billede
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/168

...både på den gamle og på den nye - og er meget tilfreds med resultatet. Påsmøres også med svamp eller klud. Tørrer ind på kalechen og ser rigtig lækkert ud efter behandling.
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Re: hejsa

Indlægaf Danny » fre 4. aug 2006 14:47

Claus skrev:Jeg har også Ultra Gloss men det er ikke sine penge værd...

Deres produkt til lak er ellers rigtig godt. Godt man fik det at vide, jeg havde nemlig overvejet vinylplejen til interiøret.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Yes

Indlægaf Claus » fre 4. aug 2006 17:41

Ja, Ultra Gloss som voks, er faktisk helt okay, nemt og smørre på og nemt og polere - men vinyl Gloss er ganske enkelt alt for dyrt i forhold til hvad man ellers kan købe.
Og til mikkel, det ser spændende ud, hvor lang tid holder en behandling og hvor meget er der i sådan en bøtte ?
Det som jeg godt kan lide ved siliconen er at man også smører alle gummi lister ved vinduerne samtidig så de er dejligt bløde og det er uhyre nemt og spraye ind under den lille \"flap\" som dækker ruden, så den ikke revner der.
Brugeravatar
Claus

Re: Yes

Indlægaf Mikkel » fre 4. aug 2006 20:02

Claus skrev:Og til mikkel, det ser spændende ud, hvor lang tid holder en behandling og hvor meget er der i sådan en bøtte ?

Jeg har nok brugt lidt under en halv flaske på 4 behandlinger. Det er absolut ikke noget jeg gør hver gang bilen vaskes - måske snarere sammen med en voksbehandling eller noget. Den holder sig lækker sort imellem behandlingerne.
Den største fejl jeg har gjort i forbindelse med behandling var på den gamle - der prøvede jeg engang sådan en silikone spray. ...og havde derefter hele bilen dækket af små fine silikone-pletter. Eneste plus herved var, at man ikke behøvede at brude vinduesviskerne. Vandet piblede simpelthen af forruden :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Indlægaf the chicken » lør 5. aug 2006 09:14

Jeg vasker altid kun kaleschen i rent vand med en børste, og når der er behov for det bruger jeg enten berner silikone skum (hvid dåse) - det er noget bedre at arbejde med skum end spray...

Kan også anbefale sonax vinyl makeup i den røde flaske, det har samme konsistens som flydende voks, hvilket også gør det nemt og godt at arbejde med :)

- Desuden virker kiwi skosværte helt vildt godt til indersiden af en gammel falmet top 8)

Alle 3 er forholdsvis billige...
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf jesperht » lør 5. aug 2006 11:59

Tak for de gode råd! Hvor sidder regnafløbet??
Egentlig er kalechen kun til yderste nødstilfælde :D

Jeg har iøvrigt fundet ud af, at sådan en MX5 er vildt dyr at køre i! Når jeg skal hente smøger i kiosken, der ligger 2 km herfra, tager det gerne ½-1 time og 2+2 ender med at blive 50 :o
Jeg har lige fået nyt anlæg i, så idag blev turen endnu længere, cruisede rundt på de små veje, solen bagte løs, kornmarkerne stod gyldne og fuldfede og Billy Idol bragede løs :D Den er da bare så fed den lille bil!!
jesperht

Tilbage til Diskussion