Fælge & Dæk igen igen.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Fælge & Dæk igen igen.

Indlægaf Hans » tirs 13. jun 2006 16:53

Hjælp søges.

Mine dæk er ved at være modne til udskiftning. jeg påtænker at benytte lejligheden, til at få nogle andre fælge på. Det giver mig store hovedbrud, så jeg håber i kan hjælpe.

Sagen er ganske kort 16\" eller 17\" fælge?
Det som piner mig at 17\" fælge med 205/40-17 er en flot kombination. MEN! egnet den sig til ferie turen til Italien? er der nogle der har erfaring med langture på 17\" fælge?

Mit alternetiv er 16\" fælge med 205/45-16. jeg har en ide om at det er bedre og kan kombineres med en sænkning på 20-25mm. uden man bliver hård i rø... på ferien.

Hans Leth
Hans
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 12:00
Geografisk sted: Himmerland

Indlægaf the chicken » ons 14. jun 2006 08:44

Jeg kører ca 200 km hver dag, min er sænket 40 mm og ruller på 205/40-17 - og ja, man kunne muligvis ønske sig en anelse mere komfort over huller i vejen, men synes ikke det er så slemt :)

Jeg synes at 17\" er den perfekte størrelse mht udseende, men det er jo smag og behag... - var selv i tvivl, men efter at ha set nogle med 16\" valgte jeg at købe 17\" :D

Meen hvis du ikke bryder dig om en alt for stiv bil, bør du nok lade være med at sænke den, eller nøjes med 20mm og 16\"...

I øvrigt er der en del penge at spare i tyskland - mine kostede mere uden dæk i DK, end de gjorde med dæk i D 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Danny » lør 17. jun 2006 21:47

Godt du sagde det med tyskland. Jeg har lige set mine ønskefælge (Ultraleggera) til 2000 mindre end i DK, det er jo også en slags penge. Hvilken side har du købt fra i Tyskland?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf zyli » søn 18. jun 2006 09:59

Hej Hans

Jeg forstår godt dine overvejelser, dem har vi alle :wink:

Hvis det er en NA´er du har, så få din ønskefælg med en indpresningsdybde så tæt på 35 mm som muligt. Ikke under 35, det er ikke lovligt.

Dette betyder at du fint kan have en 215/40/17 på bilen, og denne dimension holder sig indenfor +5% i forhold til originalen.
Fordelen er at du får lidt mere gummi på, som giver dig den komfort du går efter. Og bilen forbliver lovlig :wink:

Hvis du så samtidig prøver at gå efter et dækfabrikat som er XL mærket i denne dimension (heldigvis er der mange der er), så betyder det at dækket
kan klare en ekstraordinær belastning (xl = xtra load). Dette bruger vi ikke i de små lette mx´ere, men dækket giver dig nogle få procent mere komfort.

Har selv virkelig gode erfaringer med Dunlop Sportmaxx, men det er et topdæk - desværre også prismæssigt :(
Der findes alternativer, så det er med at holde øjnene åbne :o
Hvis du ikke ønsker at gå op i bredde, så kan du stadig gå efter XL mærkningen.

Et sted i tyskland at handle, prøv hos TS-Alurad i Bremen. Thomas Schuckmann har erfaring med at emballere og sende til DK.
Regn med forsendelse omkring 100 Euro for 4 komplette hjul.
Det vil være en fordel hvis du kan lidt tysk, men ellers findes der jo mange on-line dækbutikker dernede - hvor du er fri for at begive dig ud i de tyske gloser :D

Hvis du med langture, mener længere ture her i DK så er der efter min mening ingen problemer med 17\" og sænkning.

Men går turen langt sydpå (kører selv til Venedig og Toscana om en uge :D ), ja så vil jeg nok ikke gå højere end 16\" med moderat sænkning.
Min feriebil i år er en NB-FL med org. Bilstein undervogn og 16\" - forventer ikke nogle problemer med rø...:oops:

Håber du finder det du søger, Hans!

Erik
zyli
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: man 20. mar 2006 08:41
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Hans » tirs 20. jun 2006 16:38

SÃ¥ blev der handlet
Resultatet blev 17\" Dezent N med 205/40-17 Prielli Pzero nero.

Så nu skal de prøves.
Hans
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 12:00
Geografisk sted: Himmerland

dæktemperatur-hastighedskoder

Indlægaf hasse » tors 22. jun 2006 09:24

Her er der måske nogen, der har sat sig ind i dæk. Så nu dukker mit \"nysgerrighedsgen\" op igen!
Jeg har spekuleret men ikke sat mig ind i det.
Derfor:

Jeg har fra flere sider fået at vide, at et dæks dækmærke/-navn ikke ikke er det samme i f.eks. USA og Europa.
Eks.: Goodrich' \"profiler 2\" er forskellige i USA og Europa. Selve dækmassen er forskellig. Det må vel gå på blandingsforholdet af
de forskellige ingrediencer, som dækket består af.

Hvis/når dette er tilfældet kan eksempelvis Tireracks anmeldelser og kørsler af dæk kun være vejledende, og de er naturligvis meget
subjektive. Køreren, kørselsstil osv. (?).

Jeg ser i det følgende bort fra slidstyrke.

Ser vi - også - bort fra dækmønster, er dækkets vedhæftningsevne vel størst, når dets temperatur er oppe på det optimale.

Og et dæk med en høj hastighedskode har vel en højere \"optimal temperatur\" end et ditto med en lav hastighedskode.

Så man bør vel altid vælge dæk med den laveste hastighedskode.

Hvorfor køre rundt med et dæk, der kan klare 260, hvis man kan få et dæk med max 210. Og det vejer vel også mere.

Ideelt kan man/burde man vel nøjes med et dæk, der man klare 160-180. Hvis det overhovedet kan fåes (bortset fra vinterdæk).

De fleste af de dæk, vi kigger på, har alle koder langt oppe i det røde felt. For ikke at sige langt over.

Jeg kan huske, hvor stor forskel, der var egenskaberne for mine eagledæk på tør vej sommer/vinter.

Det meste af dette er nok temmelig akademisk. De fleste af os hverken hedder eller er Skomager.

Men alligevel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Nice

Indlægaf Claus » tors 22. jun 2006 09:51

Hasse - jeg elsker din nysgerrighed og kreativitet.
Du vender det hele på hovedet og ser på tingende på en ny måde...nice.
Personligt vil jeg nok give dig ret i det du skriver, men tror nu primært at forskellen på hastighedskoderne er hvordan selve slidbanen er monteret til resten af dækket, forankringspunkter, materialevalg, stålkvalitet, karkasse med mere...primært for at slidbanen ikke bliver revet af ved de meget høje hastigheder...men hvad hved jeg.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron