Hej Hans
Jeg forstår godt dine overvejelser, dem har vi alle
Hvis det er en NA´er du har, så få din ønskefælg med en indpresningsdybde så tæt på 35 mm som muligt. Ikke under 35, det er ikke lovligt.
Dette betyder at du fint kan have en 215/40/17 på bilen, og denne dimension holder sig indenfor +5% i forhold til originalen.
Fordelen er at du får lidt mere gummi på, som giver dig den komfort du går efter. Og bilen forbliver lovlig
Hvis du så samtidig prøver at gå efter et dækfabrikat som er XL mærket i denne dimension (heldigvis er der mange der er), så betyder det at dækket
kan klare en ekstraordinær belastning (xl = xtra load). Dette bruger vi ikke i de små lette mx´ere, men dækket giver dig nogle få procent mere komfort.
Har selv virkelig gode erfaringer med Dunlop Sportmaxx, men det er et topdæk - desværre også prismæssigt
Der findes alternativer, så det er med at holde øjnene åbne
Hvis du ikke ønsker at gå op i bredde, så kan du stadig gå efter XL mærkningen.
Et sted i tyskland at handle, prøv hos TS-Alurad i Bremen. Thomas Schuckmann har erfaring med at emballere og sende til DK.
Regn med forsendelse omkring 100 Euro for 4 komplette hjul.
Det vil være en fordel hvis du kan lidt tysk, men ellers findes der jo mange on-line dækbutikker dernede - hvor du er fri for at begive dig ud i de tyske gloser
Hvis du med langture, mener længere ture her i DK så er der efter min mening ingen problemer med 17\" og sænkning.
Men går turen langt sydpå (kører selv til Venedig og Toscana om en uge
), ja så vil jeg nok ikke gå højere end 16\" med moderat sænkning.
Min feriebil i år er en NB-FL med org. Bilstein undervogn og 16\" - forventer ikke nogle problemer med rø...
Håber du finder det du søger, Hans!
Erik